Inhalte(1)

Prag 1983: Die Sprinterin Anna schafft die Aufnahme in ein Sportförderprogramm. Ihre Freude darüber erlischt, als sie herausfindet, dass sie gedopt wird. Sie widersetzt sich dem Doping, aber ihre Mutter verabreicht ihr das Mittel heimlich weiter, damit Anna an den Olympischen Spielen in Los Angeles teilnehmen kann, als Fluchtmöglichkeit. (MDR Fernsehen)

(mehr)

Kritiken (13)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Der erste von den drei Filmen, auf die wir in Tschechien jedes Jahr stolz sein können. Seine Geschichte ist einfacher und die visuelle Seite sowie seine Fläche sind nicht so großformatig wie Burning Bush, aber innerlich ist er gleich stark und in den Details noch sensibler. Sie werden gerührt und traurig sein, aber froh, dass Sie ihn gesehen haben. ()

Isherwood 

alle Kritiken

Englisch Unlike the main character, the film occasionally raises its knees quite high. And it doesn’t really work the way it's supposed to. Mainly through its occasional abbreviation in the development of Anna and Tomáš's relationship (meeting on the tram?), it undermines the effect of several related scenes, thus unnecessarily undermining the well-constructed dramatic storyline, which is mainly about personal dramas and moral dilemmas. Fortunately, these work on other levels (the coach, the mother). Yes, it will be mentioned many times, the martyr's pedestal that the director puts someone else on every moment is at times too schematic. But fortunately, the strength of the film lies in the performances. Bareš's STB agent, Malý's club doctor and especially Judit Bárdos brings interesting acting charm from Slovakia after a long time. Aňa tries hard, but she is too young a mother in the role that was stamped on the director at Negativ, instead of the intended Ivana Chýlková. Anyway, the film's a pleasant surprise, if only because it wants to come to terms with the recent past and isn't afraid to go its own way. ()

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch It’s been a long time since I’ve had such an intense but at the same time a scary experience at the cinema. At first glance, Fair Play looks like a classic sports drama. Watching it, however, made me realize that classic sports drama is a concept that only Hollywood has taught me to perceive. So, let’s take out the classic outline – someone sets a goal for themselves, they’re bad at it, then they get good, there’s some kind of trouble at the end, but it all turns into a happy ending. But this movie is different. Fair Play might be about a sport, but it’s also about the modern day. And I’d say it’s mainly about the modern day. Judith Bardós delivered a god-like performance – sober, human and natural. When it comes to the mom who was portrayed by Anna Geislerová, I kept thinking that if this wasn’t a movie, then this could be the very same neighbors I have in my own apartment building, so believable was her character. And that’s exactly why I was so immersed in their story. Including the series of unanswered questions. For example, the situation with her dad could have been handled way better, in my opinion. I personally can’t imagine leaving my family and emigrating because of the regime. But I also can’t imagine the secret police being nice to the people who are “acting out” and, for example, give them a month to change their mind about cooperating. Even so, I have to pay a compliment to them, because I’ve never seen such a distinctive, depressing and sad movie from that era. On top of all that, it was a solid piece of filmmaking. Fair Play is definitely a movie that the whole nation should find worthy thinking about. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch SPOILER: Schade, dass es Andrea Sedláčková ihren Filmfiguren paradoxerweise leichter macht. Gar nicht einmal so sehr auf der Ebene der Körperlichkeit, die eine der Schokoladenseiten des Films darstellt, denn die Fähigkeit des Fair play, in die körperliche Intimität vorzudringen und zu einem unangenehme Erlebnis zu werden, geht über die hiesigen Gepflogenheiten hinaus. "Leicht" ist dieser Film auf der moralischen Ebene, in dem das Versagen von Personen dargestellt wird, die entweder nicht wissen, dass sie versagen (Anna), sie scheitern, weil sie durch gute Absichten und Widerstand gegen das System (Mutter) dazu gezwungen werden. Fair Play kann aus einem bestimmten Blickwinkel als Verkettung zum Beschaffen eines Alibis dafür dienen, was in einem anderen Kontext provokativ als "krankhafter elterlicher Ehrgeiz" bezeichnet werden könnte. Beim Film geht es gar nicht einmal so stark um Doping im sozialistischen Sport, als vielmehr um ein (meiner Ansicht nach) weniger wahrscheinliches Szenario, bei welchem Anabolika als verzweifelter Versuch dienen, der stumpfen Normalisierungsmaschinerie zu entkommen. Es ist zwar schön, dass Annas Kollegin Martina sagt, "dann nimm es eben nicht, wenn es verboten ist", doch Anna ist an Ende gar nicht gezwungen dieses Dilemma zu lösen. Eigentlich gibt es da am Ende niemanden, an dem wir zweifeln könnten, denn selbst die Mutter macht es ja rein bona fide und schließlich muss sie dafür auch symbolisch "zahlen“. Fair Play ist comit angenehm verdauliches, Soft-Drama, welches zweifelsohne packend und überschaubar erzählt, geschickt gedreht ist, aber auch äußerst deskriptiv und semantisch eindeutig ist (muss sich denn die Mutter nach einem suggestiven Verhör in im berüchtigten Hauptquartier der tschechoslowakischen sozialistischen Polizei in der Bartolomějská-Straße in Prag tatsächlich Mülltonnen übergeben? Ist denn die Regisseurin von der Wirkung dieser Szene so wenig überzeugt? Wir haben es hier mit einem weiteren Film zu tun, in welchem der kleine Mann moralisch gegen die Maschinerie der Macht gewinnt, wobei das Versagen als sprichwörtlicher zweiter Plan stattfindet und eigentlich nur dazu dient, die Fairplay-Haltung der Protagonistin hervorzuheben. Ich denke, dass hierdurch die Wirkung und Reichweite der Aussage erheblich untergraben wird. [60%] P.S. Ich gebe zu, dass ich in Gedanken meinen eigenen Film gedreht habe, in welchem das bekannte Schicksal des sozialistischen Blocks bei den Olympischen Spielen in LA für die Hauptheldin wie ein grausamer Witz des Schriftstellers Kundera ausklingen würde. Vielleicht liegt das daran, dass mich die fatalistische Vision unweit hinter uns liegenden Vergangenheit anzieht, in welcher die Charaktere von ihren kleinen Lügen und Kompromissen heimgesucht und eingeholt werden. ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch Run, Andula, run! So, actually... Take steroids, Andula, take steroids! The topic of "anabolic government programs for top athletes of the Eastern bloc through personal drama, we say hello to Kratochvílová and Fibinger" looks promising on paper and is likely to take moral and ethical (not only) historical skeletons out of the closet. Skeletons everyone prefers to remain silent about even today. But as a result, Fair Play doesn't play fair play with the viewer, because it opens the door of this closet so little that even a malnourished infant would have a significant problem putting his little finger inside. Sadly, the movie only stays on the surface and does not go into details. There is no room for having own opinion beyond the standardized Czechoslovak's conciliatory view of the normalization period in a style “this is how things worked during this period, it is not our fault, what can we do about it today". The same approach is true for most of Czech movies. Which is an even bigger letdown because this movie has a large potential to get out of this cursed box of current non-documentaries in the Czech republic. In fact, even the main story line "can she run so fast?" does not work, because of the Summer Olympic Games 1984, i.e. it is soon clear what this means for the finals. Simply another movie with good performances (although Bárdosová is clumsy, especially in tense scenes with Geislerová, but in those scenes when she is silent and only sweats, she looks determined and convincing) and routine craftsmanship that is not bad, not boring, but despite the theme has nothing to say. And so, the movie says nothing and just keeps up with the others, meaning, it politely remains silent, while another layer of dust is collected on the skeleton in the closet... ()

Pethushka 

alle Kritiken

Englisch I applaud because this really worked as a whole. The 80s, a story that nails the viewer to their chair and reminds them a bit of what was and what isn’t a given. Judit did a great job, and since she was new to me, I enjoyed getting a peek at this unfamiliar face in different positions. The direction was excellent too. The fact that I accidentally came across the film now that the Tokyo Olympics are in full swing is only enhancing my cinematic experience. And I guess that's why I can't score it any other way. ()

NinadeL 

alle Kritiken

Englisch A very decent attempt to make a great Czech sports film, with excellent performances and a well chosen theme. But one small detail spoils the purely realistic feel of the whole project - the main characters of the plot work in a skillfully reconstructed early 1980s retro, but it's as if no one else existed outside of them at that time. Of course, it is not only the sporting performances of Bárdos and Josefíková that are a joy to behold, and that is what it’s all about. Aňa Geislerová also royally played the role of a mother several years ago and she still has what it takes and is finding new acting roles for herself all the time. For which I thank her again. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Ein sehr guter Film. Er hat jedoch zwei für mich ziemlich wichtige "aber“, die ich erst in einem leichten Spoiler-PS beschreiben werde. Fair Play wurde mit Leichtigkeit aufgenommen. Den Autoren ist es gelungen, die Stimmung der damaligen Zeit darzustellen. Judit Bárdos ist eine großartige Hauptdarstellerin. Erstaunlicherweise hat mir diesmal auch Aňa Geislerová gefallen, deren Schauspielleistung sehr natürlich wirkt. Es ist eine wirkungsvolle, traurige Geschichte, welche die Zuschauer*innen zum Nachdenken anregen möchte. Ich hoffe, dass es ihr bei möglichst vielen gelingt.___Ein leichtes Spoiler-PS: Es hat mir nicht gefallen, dass die Mutter und der Trainer nicht den Arzt in ihren Plan, der Tochter das Stanozol heimlich zu verabreichen, eingeweiht haben. Dann würde nicht die Gefahr bestehen, dass er ihr dieses Geheimnis ausplappert (was auch passiert ist). Und ich habe auch die Nase voll von Geschichten, welche die Staatssicherheit betreffen. Sie sehen nämlich immer gleich aus. ()

Filmmaniak 

alle Kritiken

Deutsch Jährlich entstehen bei uns in der Gegend zwei bis drei Filme, die wirklich gut sind (vor allem im Vergleich zu dem Rest der heimischen Produktion). Fair Play ist einer davon. Eine starke Geschichte über Ohnmacht in den Zeiten des Sozialismus, über Einschüchterung, Erpressung und Manipulation durch ein unnachgiebiges Regime, wurde zwar schon oft behandelt, aber noch nie im Zusammenhang mit Sportthemen. Die Regie ist sehr präzise und sauber, es fehlt nicht an Sinn für Details und ausgearbeitete Dialoge. Lob verdient auch Judit Bárdos in der Hauptrolle der talentierten Sportlerin, Aňa Geislerová als ihre Mutter und Roman Luknár als strenger Trainer. Zufriedenheit. ()

claudel 

alle Kritiken

Deutsch Es ist März, und ich als Märzkind bin dem März wohlgesonnen, und so habe ich heute zum zweiten Mal schon die höchste Bewertung vergeben. Trotzdem ist Fair Play ein Film, der sicher eine hohe Bewertung verdient. Nach einiger Zeit haben wir hier wieder einen Film aus dem Umfeld des Sports, der aber keinesfalls eine Komödie ist. In der Hauptrolle sind vor allem Frauengestalten zu sehen, die in nicht leichten Zeiten gegen ungünstige Umstände ankämpfen. Der Film ist gut geschrieben und hat eine hübsche Musik. Žbirkas zentrales Lied enthält viel Traurigkeit, und so passt es sehr gut zum gesamten Film. Judit Bárdos steht die Traurigkeit ins Gesicht geschrieben, und wahrscheinlich ist sie für Rollen vom Schicksal geprüfter Frauen geboren worden. Aňa Geislerová zeigt eine solide Leistung, wie man es bei ihr gewohnt ist, und Eva Josefíková ist leicht komplementär. Mein Liebling Luknár erfreut mich in jeder Rolle. ()

Necrotongue 

alle Kritiken

Englisch Fair Play doesn't comment too well on me because on one hand it pleased me, on the other it disappointed me. It's nice that it admits what everyone already knows, namely why Helena Fibingerova had such hairy legs, but it annoys me that the biggest heroes are once again those who escaped the evil Bolsheviks to the West, while the rest of us loyal servants proudly held the torch of socialism, of course excluding those whose escape failed, they suffered here of course. I'm tired of it already, I hope another regime change won't come, I wouldn't want to memorize the names of new heroes. It seems to me like the movie wants to be deeper than it really is, but I would still like to highlight the very decent performances, I would see the mistakes more in the screenplay. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch A very realistic film that shows what it means to stand up to the regime, even if it's on a small, personal scale, but mainly it shows what the regime will do when this individual opposes it. It's simply the destruction of a person, even though the regime itself makes incredible mistakes and is unable to find a meaningful way forward. ()

Remedy 

alle Kritiken

Englisch An ambitious drama that should not be overlooked even beyond the borders of our small country. This latest film by Andrea Sedláčková is really one of the best made in this country in the last few years. It is a sad, moving drama about defiance and hatred of a system that will stop at nothing. The total disregard for human health for the sake of "higher goals" was especially distasteful. ()