Inhalte(1)

Der Trickbetrüger Irving Rosenfeld legt mit seiner verführerischen Geliebten Sydney bei falschen Kreditvergaben einen nach dem anderen aufs Kreuz. Alles läuft prächtig, bis der überengagierte FBI-Agent Richie DiMaso ihnen das Handwerk legt. Allerdings verspricht er den beiden Straffreiheit, wenn sie ihm bei einem gefinkelten Plan gegen den korrupten Bürgermeister Carmine Polito helfen. Als Irvings eifersüchtige Ehefrau Rosalyn, Mafia und Bundespolitiker mitmischen, droht das gefährliche Spiel gewaltsam zu enden. (ORF)

(mehr)

Kritiken (14)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Eine Retro-Farce mit tollen Kostümen, die zwei Stunden im erstem Gang fährt und in einer manieristischen Schauspielaction versinkt. American Hustle halte ich sicher nicht für einen Film mit meisterhafter Regie. Im Gegenteil – bei so einem langsamen Tempo ist es verblüffend, wie der Kern des ehrgeizigen Plots im nicht beherrschen Gewirr von Beweggründen der Figuren nachlässt. Aber würden Sie es besser machen, wenn Sie vor der Kamera die halbnackte Amy Adams hätten? Die Schauspielleistungen sind jedoch fantastisch. Bale strengt sich an, aber der größte Schauspieljuwel ist hier Jennifer Lawrence. Amy Adams ist super heiß (seien Sie ehrlich, würden Sie es schaffen, sich in der Szene auf der Toilette zu beherrschen?) und dazu kommt der unerwartete Herr "XY“ aus Miami in der besten Mafia-Rolle seit vielen Jahren. Mit ihm schaltet der Film in den zweiten Gang. Die Nominierung für den besten Film und die Regie hat der Film wahrscheinlich Bales Anhängsel zu verdanken. ()

Matty 

alle Kritiken

Englisch “Some of this actually happened.” The exaggerated opening title well indicates the strengths and weaknesses of Russell’s American Hustle, which isn’t rooted in any particular genre. No, we will not familiarise you with the procedural details of the central swindle. Who knows what it was really like back then? And yes, like what you are about to see, Hollywood is one big game that plays fast and loose with the truth. So, we will set up a mirror and other reflective surfaces in front of ourselves and from the opening scene (preparation for the performance) we will draw attention to the performative dimension of the con artist’s “craft”. Which is to say that we will not focus on facts or provide enough of them that would create tension and expectations, but only self-reflexive wordplay that belongs entirely to the actors. Due to the sidelining of the course of the operation in favour of the relationships between the characters, who deny and rediscover their own identities, there is nothing that would hold the narrative structure together and keep the viewer in suspense. We can understand the herky-jerky rhythm of the narrative as an attempt to adapt the form to a large number of narrators with different natures and goals (and acting styles, because nearly every actor is attuned to a different genre), though I personally see it as evidence of Russell’s indiscipline as a director, which is caused by putting too much trust in the actors. Similarly, the manneristic use of certain stylistic techniques (rapid dolly shots) and gratuitous incorporation of contemporary music testify to the fact that Russel is adept at his craft and knows how to shoot a “cool” scene, but his directing is non-conceptual. The changes of identities, genres, rhythm and narrators are fun at first and give the film a certain flair. Due to the aimless directing and meaningless plot, however, the excess of images and words, which basically say the same thing again and again (and say it much more straightforwardly than, for example, Preston Sturges in the timeless The Lady Eve, becomes off-putting much sooner than, for example, in The Wolf of Wall Street, which seems to be a much shorter film thanks to its more concentrated and coherent narrative. As is becoming customary in the case of Russell, the actors save the film from being completely rejected and quickly forgotten. Bradley Cooper and Jennifer Lawrence, though entertaining, forgot to switch from the eccentric comedy mode employed in Silver Linings Playbook and the atrocious (s)exploitation of Amy Adams’s body needlessly flattens the Sydney character and detracts from her ambivalence, but at least Christian Bale hasn’t looked so bad and acted so well in a few years. 65% ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch We weren’t wrong about David O. Russel the first time. American Hustle wants to be a refreshing, engaging and vibrant gangster movie and manages it quite well. At times, it tries too hard, especially with the at times surprisingly and intentionally weird behaviour of some of the characters, but it never gets to the point of bothering me. The performances are superb without exception. It’s delivered as a comedy and I take it as such. This time Russel doesn’t try to unsuccessfully portray romantic relationships or social conflicts, which I take it as a plus. For me, good fun and satisfaction. ()

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch Well, spank my ass and call me Charlie. A movie made by a hell of a director with actors that could fill up a hall of fame, but still the movie turns out bad. I can’t remember the last time I felt so terribly disappointed. Sure, I did see the reviews here, but I kept telling myself that people simply didn’t like some aspect of the movie. But what I didn’t expect is that the aspect was the entire movie – literally all of it. I mean everything about the movie is bad. Let me start from the beginning. The screenplay is absolutely terrible. This must have been written by some lunatic who paid to have his screenplay made into a movie with A-list actors, or I don’t know what else to think. It’s a mixture of boredom, greyness and lack of interest… it’s absolutely terrible and it won’t keep you entertained even at the end. And that leads to the individual characters, the setting, the non-existent humor. All of it. Literally. The two stars are actually quite a good rating as this is a joke gone bad rather than any kind of a hustle. Compared to other movies in a similar vein, this is incredibly sub-par. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch O. Russell nervt mich enorm. Seine Filme erinnern mich an ein Schaufenster von Klischees und Konventionen, und sofern im Fighter all dies gut funktionierte, so änderte es sich doch seit den Silver Linings zu einem entleerten Glitzerzeug, das mit einer Imitation von "etwas mehr" überdeckt war. Zeitgleich ist seine manieristische Vorliebe für einige Techniken sowie Kompositionen nicht mehr "kitschig bis schön" und cool (aufregend), sondern einfach nur noch leer und selbstzweckbegründet. Ganz im Einklang mit der unendlichen Show "man soll doch bloß nicht viel zu sehen bekommen", sofern es um Decolleté von Amy Adams geht, die nach einer Weile ein Neugierde dahingehend hervorruft, ob sie Aufmerksamkeit erregen oder ablenken soll. Eine absurd reichhaltige Auswahl zeitgenössischer Hits, eine Show mit Trottelfrisuren, dysfunktionalen parallelen Erzählsträngen und Erzählerstimmen, die von Bale angetrieben wird, der bereits zu vergessen beginnt, dass Schauspielerei mehr ist, als regelmäßig 50 Kilo zuzunehmen und wieder abzuspecken. Nach The Wolf of Wall Street erscheint dieser gekünstelte Versuch eines Epos der Täuschung und Heuchelei, der zu einem dreisten und kontemplativen Ganzen zusammengefügt wird, noch weniger gelungen. Und dabei ist mir der letzte Marty noch gar nicht mal so sehr unter die Haut gegangen. Aber ich habe immer noch genug Verstand, um eine Fälschung vom Original unterscheiden zu können. [50%] ()

novoten 

alle Kritiken

Englisch Omniscient narrators, stylish slow moments, and a dancing Bradley Cooper as the director's good luck charm. The master David O. Russell has not only mastered the art of pushing actors to unforgettable performances, but has also been conquering the forms of more and more genres. In this cunning mess, he succeeds even better the more superficial and confusing the whole American Hustle seems to other viewers. A tour de force from Amy Adams is just the sweetest cherry on top. ()

3DD!3 

alle Kritiken

Englisch A little bit too overcomplicated, definitely. But David O. Russell played with every little detail and chose great actors for the main roles. Bale is great in an untraditional (obese) role, but the fact that it’s good is thanks to the team work where everybody does they are meant to and the result speaks for itself. It’s not Oscar material, but it’s still a great fun without trying too much, jokes firing away throughout the whole movie. Incredible costumes. ()

Kaka 

alle Kritiken

Englisch The nominations are understandable, but I wouldn't feel like watching it again, and if I did, it would only be because of a few scenes that are worth it mainly thanks to the fantastic performances, the great aesthetics, the costumes, and the uplifting music hits from the 1970s. But it is finely tuned and woe to the viewer who pays attention to the sophisticated character motivations and the great psychology will be satisfied, though not amazed. It's too slow and uneven with countless dull and unnecessary moments, where all that's left is to indulge in the superb visuals, which is not quite okay in a dialogue-driven film. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch Funny, I never noticed that Amy Adams and Jennifer Lawrence have such amazingly sexy breasts. And I had no idea that it was their image that must have been the most intrusive to the academics when putting together the Oscar nominations. How else can you explain that this is supposed to be the best film in a year that also gave us the privilege of seeing such cinematic gems as Gravity, Captain Phillips and Prisoners? Perhaps it's stylish in its attempt to mix pop culture dialogue and arthouse retro gangster, perhaps it's superbly acted by a group of stars who parody themselves so nicely with incredible verve (except for Cooper – he plays his standard), and maybe I don't even regret waiting patiently for the expected hectic conclusion, but neither of the aforementioned pluses (not even the boobs) can elevate American Hustle to the level of a film worthy of such Oscar attention. And paradoxically, everything here is visibly focused on material awards – it’s not for nothing that they say that less is sometimes more. 65% ()

claudel 

alle Kritiken

Deutsch Eine riesige Überraschung. Ich selbst schäme mich, mit welcher Geringschätzigkeit und welchen Vorurteilen ich an diesen Film herangegangen bin. Anhand des Trailers und der Rezensionen hatte ich über so viele Oscar-Nominierungen den Kopf geschüttelt. Die ersten dreißig Minuten hat mich völlig verschlungen, wie sich das alles zu diesem Betrug oder Trick verwickelte, den ich den gesamten Film über trotzdem nicht verstanden habe. Aber darum ging es mir auch überhaupt nicht, weil mir dieser Film unglaublich gut gefallen hat. Ich bin nicht in der Lage, ihn genremäßig irgendwie einzuordnen, ist das eine Komödie, ein Krimi, ein Drama? Vor allem ist es ein Konzert der Darsteller. An erster Stelle muss ich Amy Adams nennen, denn diese hat mich nach The Fighter noch mehr überrascht. Wahrscheinlich hatte ich sie als graue Maus eingeordnet, und aus dieser Schublade hat sie sich mit dieser Rolle ein für allemal befreit. Sie tauscht ein Kleid gegen noch ein schöneres und spielt dazu noch perfekt, sie tanzt und provoziert Bradley Cooper. Ihre zwei Szenen auf der Toilette sind unvergesslich. Jennifer Lawrence hat wahrscheinlich Pech, dass sie das Jahr zuvor einen Oscar bekommen hat, denn in der Rolle der Frau von Irving brilliert sie förmlich. Und da war sie nie so recht mein Fall. Nicht zuletzt ist da Christian Bale mit seinem Toupet und dem Bauch vielleicht scheinbar unauffällig, doch beim näheren Hinschauen muss ich einfach nur feststellen, dass er in seiner Rolle perfekt ist. Jeremy Renner mit seinen geföhnten Haaren und Michael Peňa als Scheich sind angenehme Boni. American Hustle wird wohl die Fans spalten, was ich völlig verstehen, weil dies ein sehr seltsamer und eigenwilliger Film ist. Mir aber gefällt er immer besser, und deshalb habe ich möglicherweise fast unkritisch die Bewertung auf fünf Sterne angehoben. Doch es ist mir schon lange nicht passiert, dass ich noch mehrere Tage nachdem ich den Film angeschaut habe, immer wieder einige Szenen erneut angesehen habe. Außerdem geht mir Jones´ Delilah nicht aus dem Kopf. ()

Necrotongue 

alle Kritiken

Englisch I feel cheated. The film lured me in by assembling some of my favorite actors. I watched more than two hours of a boring attempt at Ocean's Eleven from the 70s. The intention of the filmmakers fell completely flat, I was bored. Plus, it was obvious from the start how the whole spectacle would turn out. I’m giving two stars for Christian Bale's comb-over and Bradley Cooper's hair curlers. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch Well-written screenplay, excellent acting performances, but at the same time incredibly boring film. Any other director would have done something similar, but in this presentation, you still watch two hours of boredom, just for all of this to come to light in the celebratory last 15 minutes, where you wait for that big finale that shakes your world. Yes, the entire time you realize that Russell gets the most out of his actors. Maybe you even notice how frightfully Jennifer can act with her eyes, but ultimately it's just a movie that pretends to be terribly artistic, but in terms of storytelling, it's painfully empty and cliché. Even the finale is ultimately weak, even though someone getting their comeuppance is expected. ()

wooozie 

alle Kritiken

Englisch It’s like going to the fanciest restaurant in town. It looks perfect from the outside, the staff look presentable and even the dinner that the chef brings to your table looks scrumptious. But after the first bite you realize that not all that glitters is gold. The food isn’t disgusting but neither is it delicious, it doesn’t smell good or bad. The band playing at your table is not disappointing, but it isn’t impressive either. The service is good, but the waiters look bored and there’s no way they’re getting a tip for their lousy performance. And yet, the restaurant owner expects you to fall in love with the place and be happy to return. Fat chance! The movie cast seems to be a guarantee of quality. Unfortunately, the actors are well aware of that and think they don’t need to make an effort. But they are sorely mistaken. The way Russell directed American Hustle is not just boring, it’s soporific, pointless and needlessly long, and eventually falls flat. Everything is kind of bland, run-of-the-mill, too aimed at experts and film awards, but absolutely indigestible for a regular audience, at least for the non-American one (same as last year's Lincoln). American Hustle is a dull movie with a chance to succeed with experts, but I don't want to see it again. I just don’t see the appeal and I won't even remember it in a week. ()

Detektiv-2 

alle Kritiken

Deutsch Eine sehr guter Film mit einer eingängigen Handlung. Ich habe mich den ganzen Film über nicht gelangweilt, und es gab auch ein paar Momente, in denen ich laut lachen musste, aber es ist mehr oder weniger ein anspruchsvolles Kriminaldrama mit dramatischer Note. Ich muss sagen, dass ich von den vier Hauptdarstellern sehr beeindruckt war und es war definitiv eine gute schauspielerische Leistung. Am meisten freute ich mich natürlich über das Ende, das mir sehr gut gefiel und mich sogar hat überraschen können. ()