Rush – Alles für den Sieg

  • Deutschland Rush – Alles für den Sieg (mehr)
Trailer 2
Drama / Biografie / Sport / Action
USA / Großbritannien / Deutschland, 2013, 123 min (Alternativ 118 min)

Regie:

Ron Howard

Drehbuch:

Peter Morgan

Musik:

Hans Zimmer

Besetzung:

Chris Hemsworth, Daniel Brühl, Olivia Wilde, Alexandra Maria Lara, Pierfrancesco Favino, David Calder, Natalie Dormer, Stephen Mangan, Christian McKay (mehr)
(weitere Professionen)

Inhalte(1)

1976, die wohl dramatischste Grand Prix-Saison der Geschichte. Titelverteidiger Niki Lauda, überlegt taktierender Perfektionist, und Herausforderer James Hunt, überzeugt draufgängerischer Lebemann, liefern sich ein packendes Duell nach dem anderen. Am 1. August kommt es auf dem klassischen Nürburgring zum tragischen Unfall: Tagelang kämpfen die Ärzte um Laudas Überleben, seine Frau Marlene bangt um ihren Mann. Wenige Wochen später sitzt er in Monza überraschend wieder am Steuer seines Boliden. Schwer gezeichnet von seinem Unfall, aber mit schier übermenschlichem Willen, führt Lauda den Kampf um den Weltmeistertitel zum alles entscheidenden Showdown in Japan. (ORF)

(mehr)

Kritiken (18)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Ein howardmäßig perfektes Handwerk und dazu mit einer Seele und schönen Gedanken. Der Regisseur bestätigt, dass er sowohl mit der Technik als auch mit den Menschen umgehen kann. Es gibt nicht zu viele Rennen, der Film konzentriert sich auf die Figuren. Die zwei Hauptfiguren sind völlig verschieden. Beide sind aber verrückt und haben Respekt verdient. Beide stellen Archetypen von beliebten Filmhelden der Gegenwart dar – ein wilder, jovialer Verführer, der Partys liebt, versus ein besonnener, introvertierter und zielstrebiger Intellektueller. Das, was sie gemeinsam haben, ist das Adrenalin und die Sehnsucht nach Sieg. Und auch eine seltsame Form der Freundschaft. Sie sind Rivalen, aber gleichzeitig inspirieren sie sich gegenseitig. Dank Howards Regie genießt man jede Szene, egal ob sie dort alleine oder zusammen sind. Das Drehbuch hat aber angeblich faktische Fehler und es fehlte mir das erste Rennen, in dem Hunt Lauda als Drohung wahrgenommen hat. Das kann man aber dem gelungenen Beziehungsfilm mit dem Geruch von verbrannten Reifen verzeihen. Es ist nicht möglich, dass Ihnen der Film nicht gefallen würde. Daniel Brühl zeigt hier eine der besten Schauspielleistungen des Jahres. ()

Lima 

alle Kritiken

Englisch "A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends." (Niki Lauda). ()

Matty 

alle Kritiken

Englisch Is it merely a coincidence that Ron Howard did the most masterful work of his career not in Hollywood (which would surely not have allowed so many warts and broken bones protruding from the bodies of injured racers), but in an independent production put together by several smaller studios? Rush is not flawless. You will see the awakening of the two protagonists coming in the numerous circuits, the female characters are passive and serve only for decoration, some of the “deep” dialogue is there only to fill silent gaps, and the attempt at two equally valuable character studies is hindered by the fact that screenwriter Peter Morgan put substantially more work into humanising the monster (the “horror” shots of a mutilated face border on distastefulness) than making the playboy wiser. However, the doubling of narrators and the wringing of tension out of their essentially friendly rivalry (there is no actual bad guy) comprise the main draw of this otherwise generally good but not exceptional film. Two strong characters are a guarantee of sufficient dramatic material throughout the film's two-hour runtime and it is highly probable that you will be left wanting more at the end. Morgan offers enough information about the organisation of races in the 1970s to keep even a person unfamiliar with Formula One in the picture and, at the same time, is very careful not to anger fans of either Hunt or Lauda. In comparison with the similarly structured Crying Fist, whose climax evokes much more ambivalent feelings (because it is about life), the careful manoeuvring of Rush caused me to feel indifferent to who would win, and I thus manoeuvring generally lost interest in what was happening on screen during the final act. Rush probably owes its extraordinary popularity to the fact that everyone ultimately wins in their own way. However, another key factor is undoubtedly the precision of the film’s craftsmanship, thanks to which you perceive the racing sequences hopped up with superbly tuned sound and the fetishistic close-ups of various machine parts with all of your senses. It’s not as immersive as a PlayStation racing game, but comes pretty damned close. 80% ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch This is exactly the kind of film you can successfully recommend to everyone. Rush is, a little paradoxically, a terribly safe movie about a terribly unsafe (at the time) sport. The performances and the direction are great, but unfortunately I can’t share the enthusiasm. It didn’t win my heart. ()

Isherwood 

alle Kritiken

Englisch Morgan is the man. He conceives the sleek façade of roaring engines and their tamers in fire-proof overalls as an epic drama, with passionate dialogue and a sense of fair play playing a central role. We get all this in the perfect coat of Ron Howard's directorial tricks, for whom the task of creating an atmospheric visual composition is as demanding as preparing breakfast in the morning. The editing camera orgy and the riveting acting (Daniel Brühl is eyeing the Oscars) are so sovereign for two hours that it smacks a little of (traditional) "Howardian calculus," which entertains you for two hours but, like gasoline vapor, wears off by the second day at the latest. That it leaves a very strong and specific odor, I do not deny. 4 ½. ()

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch Ron Howard is evidently good at making biopics. Even if you don’t grow fond of Niki Lauda or James Hunt, there is still the final scene that simply launches everything a mile high. But if you’re naturally open-minded when it comes to good movies, you will definitely appreciate that the actors who portray these two characters exactly pinpoint the meaning of the term rivalry as such. Niki Lauda or James Hunt were no idiots, but they were definitely not normal, either. Whatever was between them was something that is no longer fashionable in sports today. It was mutual hatred that was supported by a great deal of respect for one another. This movie captures this perfectly. I cannot but give it a five-star rating. Niki sure must convince you of that at the end of the movie! ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Howard ist eher eine Art Niki Lauda, ein cooler, berechnender Professor mit einem Gespür für feines Design. Dank dieser Tatsache beschleunigen Rush – Alles für den Sieg in Rennsequenzen ungemein stark und versteifen gewissermaßen dort, wo man bemüht ist, die Destruktivität der Rennleidenschaft zu benennen. James Hunt sieht hier wie ein Junge vom Plakat aus (als eine Art bezingetunkter Pin-up-Boy), und die besten Momente sind keineswegs starre Dialoge, sondern der Moment, wenn die Haupthelden nach solchen Gesprächen Grimassen ziehen oder bestimmte Gesten machen. Ansonsten ist Rush – Alles für den Sieg gemessen an den Proportionen einer "Sportlimonade" tatsächlich eine erfrischende Angelegenheit. Üblicherweise müssen Held in Sportdramen etwas von sich selbst opfern und ein gewisses Etwas von sich quasi leugnen. In Anbetracht dessen dass der Film-Lauda das hat, an was es dem Film-Hunt fehlt, und umgekehrt, ist der schlussendliche Sieg tatsächlich ein absoluter. Jeder hat so seine Wahrheit und sein Stückchen Triumph. Der Moment, als man sich gegen Ende gar nicht entscheiden kann, wem man die Daumen mehr drücken soll, ist ziemlich selten. In Klammern möchte ich da gerne anführen, dass Rush – Alles für den Sieg den gesamten Sport im ritterlichen Sinne idealisieren und der Fall "Lauda vs Hunt" ihrer Meinung nach nicht vollständig rekonstruiert werden konnte. Ich warte das ganze Jahr auf einen Blockbuster, der mich auf in den Sitz hineindrückt und mich mit Adrenalin voll pumpt. Die Rivalen habe ich als das sprichwörtliche schwarze Pferd im Auge gehabt (schlagt mich nicht, ich weiß, dass es budgetgemäß im Grunde genommen ein Indiefilm ist). Der Streifen macht sein Arbeit perfekt. [80%] P.S. Daumen hoch für Brühl ... Lauda war noch nie so cool. Kühl und scharf wie ein Rasiermesser. ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch Rush follows Morgan’s template, where he starts with some real events, finds a “timeless" theme in it and then subordinates everything to that theme. Not a thread of truth remains in this dramatization of real events, but it doesn’t matter, because the end effect is that things could have been like that and they might easily have said it like that. Which isn’t a bad approach; and he’s a dramatist anyhow. It would be a mistake to expect faithfulness to the truth from Rush, and an even greater mistake to try to find an insight into the racing car driver’s soul, Le Mans - style. And it would have been stupid to expect a sports cliché from them. Sport is only secondary in this movie. What can you expect from it, then? A drama (first and foremost drama!) about rivalry between two adversaries where one is heads and the other tails of the same coin and where each represents a different archetype of the sport; a charismatic playboy enjoying life to the full and darling of the camera with a talent straight from God while others look after his career versus the drilled, tight, precise art of a through and through rational careerist who avoided the spotlight under all circumstances. A portrait of two men where one wouldn’t have existed without the other and... A sort of racing yin and yang. In the audience-pleasing garb (and Howard knows how to sell it, no doubt about that) of Formula 1, while not being about Formula 1 at all. ()

novoten 

alle Kritiken

Englisch Perhaps you can get into the smoothly flowing storyline and the genre-specific battle of contradictions. Yet in all honesty and humanity, I cannot do it justice, and anyone who has ever loved Formula races when it was not about strategic team laps but truly deadly entertainment will feel the same. From the first roar of the engines through the acting concert of the explosive Chris Hemsworth and the cold Daniel Brühl to a breathtaking final act filled with visual perfection and emotional richness. And if that isn't enough for a full experience, Hans Zimmer roars and the car is instantly back on the track. A track where every press of the pedal could be your last. ()

3DD!3 

alle Kritiken

Englisch I don’t remember them. It’s set in 1976 which is ten years before I was born. But thanks to Howard, it doesn’t matter, because he is great at intimating the atmosphere of a time when car racing wasn’t just based on math (the great closing conversation digs a lot at this fact) and when people like hunt were our heroes - knights in shining armor. A perfectly balanced screenplay that has something to say, devoted direction, precise, while it’s clear that this is a labor of love. Hemsworth has never acted so well (or he wasn’t acting and that’s what he’s like) and Brühl simply became Lauda. Rush is a picture that refuels faith in car racing, in movies about car racing and about well-told stories from real life as such. The dialogs are polished, the visuals are somewhere between a modern style and faithfully capturing seventies style, the tension can be cut with a knife and there is no chance to get bored during those two hours. I expect at least three Oscar nominations. The best movie this year so far. Zimmer risks nothing in terms of topic. P.S.: Girls will like this too, even if they don’t like racing, because the racing takes up only about a quarter of an hour of the movie. Happiness is your biggest enemy. ()

Kaka 

alle Kritiken

Englisch An incredibly nuanced, dense, visceral and indescribably inspiring film. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Die Formel-1-Rennen gehören zu den Sportarten, die mich interessieren, wenn ich eine gute Geschichte dahinter sehe. Die Geschichte von Niki Lauda (und James Hunt) hat natürlich diesen Charakter. Sein Buch "Meine Jahre mit Ferrari" habe ich früher mehrmals gelesen. Es haben mich immer Laudas Perfektionismus und sein kalter Verstand fasziniert, unter dessen Oberfläche es aber schrecklich brodeln musste. Und genauso einen Lauda hat mir der Film Rush – Alles für den Sieg gezeigt. Daniel Brühl sieht wie sein Doppelgänger aus. Er bewegt sich an der Grenze zwischen einer unsympathischen Arroganz und einer sympathischen Genialität, welche die Figur braucht. Und er macht es toll. Bei Chris Hemsworth, der den rücksichtslosen Schicki Hunt spielt, sieht es genauso aus. Der Film beschönigt sie zwar ein bisschen, die wichtige Spannung "Eis versus Feuer“ und die feindlich freundschaftliche Stimmung sind aber da. Außerdem sind die Rennen hervorragend wild aufgenommen und Zimmers Musik passt zu ihnen… Und der ganze Teil im Krankenhaus, besonders das Aufsetzen vom Helm, ist so glaubhaft, als ob es sich um einen Dokumentarfilm handeln würde (z. B. die beeindruckendsten Szenen aus dem Film Senna). ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch Are you an ambitious dude with a huge ego, willing to sacrifice everything for your life goal and squeeze your talent to the last drop? Then, for two hours, you'll be rooting for the extroverted Hunt while enjoying the performance of a lifetime by Chris Hemsworth, who’s clearly as good in this real-life role as he is as a comic book hero. Or do you consider yourself a introverted, conflicted pedant who would give his life for everything to be perfect and guaranteed "your way"? In that case, you’ll be in seventh heaven at the sight of the iconic Niki Lauda cutting sharp turns with a burnt face and voluntarily having a tube shoved into his lungs, and you will enjoy in a trance Daniel Brühl's amazing portrayal, which will probably attack pole position in the Oscar nominations. And if you don't fit into either character group, it doesn't matter, because if you're a person equipped with basic instincts, a desire for victory and recognition, and respect for every opponent, you’ll to love this perfectly filmed odyssey into the wild soul of racing at least a little bit. Actually, not a little bit, but a lot... :) ()

claudel 

alle Kritiken

Deutsch Nach vier Monaten Wartens und nachdem ich mindestens fünfmal eine Vorstellung verpasst hatte, habe ich Rush - Alles für den Sieg, auf den ich mich wie ein kleiner Junge gefreut habe, endlich gesehen. Ich verfolgte regelmäßig die Entwicklung der Bewertung, die auch nach neuntausend Stimmen über neunzig Prozent hält. Auf dem Gesamtranking sinkt er schrittweise ab, doch langfristig sehe ich ihn in den TOP 20. Die hohe Bewertung ist absolut verdient. Obwohl der Streifen zwei Stunden lang ist, lässt er den Zuschauer nicht für eine Minute durchatmen. Mit irgendwelchen überflüssigen Szenen müht sich Ron Howard nicht ab. James Hunt und Nicki Lauda sind mir nicht sympathisch, beide sind zwar exzellente Rennfahrer, die sportlich und kämpferisch betrachtet bis heute als Vorbilder dienen können, doch menschlich haben wir da einen aufgeblasenen Dummkopf, dem alle möglichen Laster anhaften, der Zweite ist ein verbissener seltsamer Kauz, der wiederum fast auf sämtliche Freuden verzichtet. Darstellerisch wurden die beiden meisterhaft gespielt, Hemsworth und Brühl kosten ihre Rollen aus und sind deutlich an dem unvergesslichen Filmerlebnis beteiligt, das Rush - Alles für den Sieg bietet. Ich hoffe, das ihnen die Preise zuströmen, von ganzem Herzen wünsche ich dies vor allem Brühl. ()

Necrotongue 

alle Kritiken

Englisch An excellent film about (at times almost terrifying) rivalry back in the day when Formula 1 was still the queen of motorsport and not what’s left of it today. The film is crafted to perfection. Most importantly, it is believable. It completely drew me into the atmosphere of the time. Although I knew how it would end, I was entertained all the way through and will gladly watch it a couple more times. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch I have to say that I was very surprised when I found out that this was directed by Ron Howard. It's as if he finally realized that not everything has to be so Hollywood-like and that it's possible to shoot a story without too much pathos, with strong characters, especially Daniel Brühl who is amazing, and without too much emphasis on the races themselves. Yes, when it comes to them, it's exactly what you would expect and it's good, but here the story and the relationship between two people who didn't really like each other at first glance simply dominates. ()

Ediebalboa 

alle Kritiken

Deutsch Die Filmemacher haben sich ein sehr gutes Thema ausgesucht. Es gab bisher wenige Autofilme, und vielleicht ist nur Le Mans einer der hochwertigen, der ganz anders angegangen wurde. Damit hatte der Film hervorragende Voraussetzungen, um Aufmerksamkeit zu erregen. Und dass gelang auch. Dadurch, dass das Kreativteam des Films aus erfahrenen Profis bestand, war es ihnen möglich, das vorgegebene Thema sicher und in einem vernünftigen Filmmaterial ohne einen einzigen schwachen Moment zu erfassen, um das Spannendste aus Hunts und Lauds Leben auszuwählen. Ihre Darsteller wurden auf den Punkt genau ausgewählt, sowohl in Bezug auf Aussehen als auch den Charakter. Am Hemsworth war viel zu sehen. Hans Zimmer stimmte die Atmosphäre mit seiner dynamischen Musik ab, Morgan schuf großartige Szenen mit Dialogen, in denen die beiden Hauptdarsteller viel zankten, und der Kameramann Mantle fügte einige perfekte Rennszenen hinzu. Ron Howards bester Film mit allem, was man von einem ordentlichen Drama so erwartet. ()

wooozie 

alle Kritiken

Englisch I consider myself one of the few who don't admire this work from a film perspective (of course, Zimmer's music and Brühl's performance are spectacular), but I feel compelled to give it the highest rating simply because I love the world of F1 and the movie made me remember two legends of this motorsport and revisit a time when courage and passion for this sport meant much more and the differences between the racers were minimal, unlike today when Vettel drives an absolutely perfect car and the world title is already decided by mid-season. Nevertheless, from a purely film perspective and judging by my emotional reaction to the movie, Senna was considerably better. ()