Streaming (1)

Inhalte(1)

Herbst 1989: Alois Nebel (Miroslav Krobot) lebt in einem abgelegenen kleinen Ort namens Bílý Potok in der Nähe der tschechoslowakisch-polnischen Grenze. Der Einzelgänger arbeitet als Fahrdienstleiter am örtlichen Bahnhof und in seiner Freizeit gilt seine ganze Leidenschaft dem Sammeln alter Fahrpläne. Sobald jedoch Nebel über dem Bahnhof aufzieht, beginnt Alois zu halluzinieren und sieht Geister und Schatten aus der dunklen Vergangenheit Europas, die in Zügen an ihm vorbeirauschen, Opfer des Zweiten Weltkriegs und der sowjetischen Besatzung, die ihn immer wieder heimsuchen. Als sich die Situation für Alois nicht bessert, wird er in eine Nervenheilanstalt eingewiesen, in der er „den Stummen" kennenlernt. Dieser wurde eingesperrt, weil er versuchte, die Grenze zu überqueren. Die Begegnung mit dem „Stummen" veranlasst Alois, sich seinen Dämonen zu stellen und nicht länger hinzunehmen, dass ihn jede Nacht Geister und Visionen heimsuchen. Und allmählich lichtet sich für den Fahrdienstleiter der alptraumhafte Nebel der Vergangenheit... (Pallas Film)

(mehr)

Kritiken (9)

Isherwood 

alle Kritiken

Englisch I could argue that the very unresolved relationships between the characters, and thus the incoherent tangles of their motivations, are the director’s intent, but I doubt that Negativ would pump $80 million crowns into a technically courageous animated film whose target audience can only be found in art house movie theaters. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Ein allseits nebliger Film. Während im Kontext der Atmosphäre sowie dem Darstellen der Umgebung der "Normalisierungspause" dieser Nebel vorteilhaft ist, wirkt er beim Erzählen sowie der Charakterisierung von Charakteren mehr als gesund. Es fehlt eine klarere Motivation, Kontinuität, es fehlt an einer Geschichte. Mir ist klar, dass der von Jaromír 99 propagierte vulgäre Spruch der "Nebel kopuliert mit dem Wald" irgendwo über einer Flasche Gebirgsbier lustig sein mag, jedoch 87 Minuten Film daraus zu machen geht nicht. Außerdem stimmt mit der Rotoskopie der Schauspielergesichter etwas nicht, weil sie in jedem Augenblick anders aussehen - manchmal sehen sie comicmäßig chic aus, ein andermal muten sie hässlich wie schlecht gemalte Gesichter auf dem Karton an. Ich hege eine gewisse Sympathie zu Alois Nebel, da er versucht, ein anderer tschechischer Film zu sein (wenigsagend, angedeutet, aufbauend auf dem genius loci), jedoch verzeihen kann ihm kaum, dass er außer der Bemühung nicht viel mehr zu bieten hat. ()

JFL 

alle Kritiken

Englisch A grief-laden look back at Czech identity and history in the negatively formative period between 1945 and the early 1990s. It is simultaneously amazing and unfortunately sad that the most thought-provoking reflection on how this era shaped not only individual lives but also the identity and morality of the nation is provided by a unique animated project. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch Over the past decade of Czech cinema - or rather its entire post-November existence - I have taken a diplomatically reserved attitude because only a small number of films fall within the average, let alone exceed it in any way. Therefore, even Alois Nebel was not enticing to me, even though it was nominated for an Oscar because the responses to this film were conflicting. However, in the end, it tempted me to go to the movie theater, something I do with Czech films only once a year. Honestly, I do not regret it in any way because Nebel was a very pleasant surprise for me - after a long time, a Czech film has appeared that deliberately builds an atmosphere, has polished form, is not excessive, and affects the viewer, as cinema should, primarily through the image on the movie screen. It would greatly surprise me if it were to win an Oscar, although I believe that in many respects it surpasses famous animated films of the recent past. Waltz with Bashir excels in terms of animation style, and Persepolis excels in terms of visual design. However, Nebel is unfortunate because it takes place on the periphery of world events, and its creative duo does not make its protagonists' motives and actions clear enough to be understood on a global scale, and they are appreciated more by domestic, at most Central European, audiences. Waltz with Bashir dealt with nothing less than war and crimes against humanity, and Persepolis dealt with the globally known religious revolution in Iran. The few percent of the population capable of understanding such themes and who could be considered potential viewers can find their way to those films much easier than to the minimalist, intimate film Alois Nebel. Targeting the community of American academics would mean stretching the story of an entire decade into the past, showing the fates of the heroes of a small train station, the Sudetenland's cession, the expulsion of Czech inhabitants, some partisan sabotage, a Wehrmacht military operation, cattle trains heading to Auschwitz, and later the movement of heavy military equipment on rails during the 1968 occupation, and thus it would need to have a longer, let's say two-hour runtime. The resulting film would certainly be more epic and would contain themes that are understandable even overseas. But even in this version, Alois Nebel is an excellent choice for Czech viewers, even though the authors sometimes take a somewhat looser approach to interpreting recent history. In the autumn of 1989, the Polish border guards were certainly not engaged in frantic pursuit of defectors across the border, and the Polish state security certainly had different concerns and tasks than dealing with saboteurs. The downfall of the Polish regime came somewhat earlier and in a different way than that of the Czechs. Alois Nebel is an intimate yet raw film, where the viewer can often only guess at the dramas playing out behind the bearded faces and shining glances of individual characters. The inaccessible wilderness and dark border forests, flooded rivers and forest giants also play their role. The cast is excellent, with each actor precisely matching the characters' personalities. Overall impression: 95%. () (weniger) (mehr)

NinadeL 

alle Kritiken

Deutsch Ich würde gerne zur ursprünglichen Trilogie zurückkehren, ansonsten muss ich sagen, dass der Film Alois Nebel an mir vorbeigegangen ist. Die Schönheit des Prager Bahnhofs - ehemals Wilson-Bahnhof - ist ungewöhnlich opulent, Krobots minimalistisches Schauspiel steht in perfekter Symbiose mit dem Tempo der Erzählung, aber ich vermisse den Sinn der Erinnerungen an die Vertreibung der Deutschen 1945 und die Gegenwart um 1989. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Unser Alois und die Bahn… Es gibt mehrere Möglichkeiten, wie man Comic-Adaptationen drehen kann: 1) Wortwörtlich und mit dem Risiko, dass sie nur bei den Fans der Vorlage Erfolg haben werden (Watchmen); 2) Wortwörtlich, unterhaltsam, mit einer Starbesetzung und so, dass man den Comic eigentlich gar nicht kennen muss (Sin City); 3) "Respektlos“ – d. h., dass man aus der Vorlage die attraktivsten Geschichten herausreißt. In diesem Fall muss man aber mit dem Hass der Comic-Fans rechnen (From Hell)… Es gibt aber auch noch einen vierten Weg. Der ist eigentlich gleich wie Punkt drei – nur die Wirkung ist eine ganz andere. Die Comic-Fans werden Ihnen zu Füßen liegen. Das tschechische Massenpublikum, für das Sie das Ganze gemacht haben, wird sich für Ihr Werk aber nicht interessieren. Und das ist der Fall von Alois Nebel. Die Autoren haben sich entschieden, so viel wie möglich von dem lebendigen Organismus des tollen Comicbuches wegzuschneiden. Geblieben ist ein Skelett, mit dem sie dann weitergearbeitet haben. Das Skelett ist aber immer noch sehr munter, es hat etwas zu erzählen und lässt vor den Augen der Zuschauer*innen (un)angehm suggestive Menschenschicksale passieren. Einmal spielt die Geschichte auf den Saiten eines Traumas, dann taucht sie in die dunklen Wasser einer absoluten Hoffnungslosigkeit, von wo sie nach oben ans Licht kommt, das aber nicht immer scheinen muss. Meines Erachtens findet man alles Wichtige aus dem Comic auch in dem Film. Das Einzige, was ich schade finde, ist die kurze Laufzeit. Wenn der Film zwanzig Minuten mehr hätte, würde in ihn noch mehr von der Fracht aus dem Gebirge Jeseníky reinpassen.__PS: Und ja, er sieht ausgezeichnet aus. ()

Othello 

alle Kritiken

Englisch A film that pretends to have a script, but is just a sort of existential character study that is more another foggy Jesenice hill than anything else. The form triumphs, and it makes it all too clear that it’s about the atmosphere – otherwise I can't explain why the corridor of the sanitarium is still in the shot nearly 10 seconds after one of the characters has passed through it. However, it was clear to me from the start that I wanted to see the film live-action, in color, and shot on roughly the same material as Wolf's Hole, where that atmosphere would be on full display. Otherwise, the horribly overheated trend of throwing singing songs into the film to "enhance" a scene is really in poor taste here. And someone kill Muchow, his "melancholy" strumming is making my adrenaline boil. P.S.: the orderlies in the madhouse were funny -) PPS: the comic is about ten times more atmospheric ()

claudel 

alle Kritiken

Deutsch Ich habe erwartet, dass hier die Form über den Inhalt siegen wird, aber die Geschichte bietet ein starkes Thema. Ich musste sogar nach dem Film Informationen über den ursprünglichen Comic im Internet suchen, um sicherzugehen, dass ich alles richtig verstanden habe. Alois Nebel gehört zu einer weiteren maßgeschneiderten Rolle für Miroslav Krobot. In den Nebenrollen glänzen Leoš Noha, Alois Švehlík und Ondřej Malý mit seiner Lautheit und/oder Boshaftigkeit. Hut ab vor der erwarteten starken Form – die Rotoskopie sieht wie eine sehr anspruchsvolle Disziplin aus und wirkt letztendlich effektvoll und ästhetisch. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch What is the best thing about "Alois Nebel"? I want to say that it is the song "Půlnoční" by Václav Neckář. There is a lot of talk about this film, mainly because of the animation, which is incredibly well-crafted, but I have to admit that I don't feel like watching it in the cinema. It makes my head spin a bit. However, I acknowledge that it takes courage and determination to create something so demanding. In this aspect, "Alois Nebel" did not disappoint. What is an absolute disappointment is the rest of the film, mainly the story. The performances are good. Miroslav Krobot employs absolute minimalism for his role, but people will remember Leoš Noha as Wachek, who is a perfect example of a cunning Czech, who would do anything to improve his situation. Alois Švehlík also plays brilliantly. But what do they play? "Alois Nebel" basically has no plot, but it is a collection of interconnected scenes, which are linked by the character of Alois Nebel and his fate. There are flashbacks, there are episodes, but everything is just a demonstration of what a similar film with a proper story could look like. It is just another example of our alibism. We give it a great form, which should be enough. It's not enough. It simply isn't enough. More: http://www.filmovy-denik.cz/2012/07/happy-feet-2-bobr-cislo-4-musketyri.html ()