Inhalte(1)

Tagsüber führt der 'Driver' als Stuntman in Hollywood ein unauffälliges Leben. Nachts erledigt er Aufträge für die Mafia und stellt dabei sein halsbrecherisches Können als Fahrer von Fluchtautos unter Beweis. Eines Tages verliebt er sich in Irene, die mit ihrem Sohn im Apartment nebenan wohnt. Als deren Mann Standard aus dem Gefängnis zurückkehrt und bedroht wird, erklärt er sich Irene zuliebe bereit für einen gemeinsamen Coup. Der geht jedoch gründlich schief. Jetzt heißt es für den 'Driver', schneller zu sein als seine gnadenlosen Verfolger. (ORF)

(mehr)

Kritiken (16)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Der dritte Kinobesuch hat bestätigt, dass hier die Entscheidung zwischen vier und fünf Sternen keinen Sinn hat. Drive ist für die Filmfeinschmecker*innen eine Herausforderung. Zur Debatte, der Erforschung einer Aufnahme nach der anderen, eines Satzes nach dem anderen. Man kann den Film in keine qualitative Kategorie einordnen, man muss ihn einfach bewundern. Es ist ein hypnotisch ruhiges und langsames Werk, aber gleichzeitig voller Emotionen und Spannung. Der Film arbeitet mit mehreren Genres, er kann jedoch zu keinem eindeutig zugeordnet werden. Zu dem Haupthelden behält er den größten Abstand; er erlaubt den Zuschauer*innen nicht, ihn zu verstehen und Empfindungen für seine Beziehung zu der Frau zu haben. Damit er sie beschützen kann, lässt er sich auf eine extreme, grafische Gewalt ein. Diese Gewalt hat einen schockierenden selbstzweckmäßigen Charakter, im Kontrast zu der romantischen Poetik sorgt sie aber für eine unwiderstehliche kathartischen Wirkung. Mit der extravaganten Kamera und Musik verdeckt der Film die Bedeutung der Dialoge, welche der Pfeiler seiner Gesichte sind. Er serviert sie spärlich, fast wie Fragmente; die Figuren werden mit ihnen jedoch perfekt beim ersten oder zweiten Satz definiert. Die Schauspieler*innen wurden originell und überraschend ausgewählt. Aus ihrem Status von ehemaligen Stars oder ewigen Nebenrollendarsteller*innen kreiert der Regisseur mit einem Tarantino-Können Figuren, die man sich für immer merken wird. Refn hat das Zeug dazu, der neue Tarantino zu werden. Aber Drive ist noch nicht sein Pulp Fiction. Für ihn wird er mehr Figuren auf dem Schachbrett und eine kompliziertere Geschichte brauchen. ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch I haven’t seen a better film in the cinema this year. A dreamy, sad artsy gangster flick with an extremely charismatic protagonist and a perfect soundtrack. It gave me goosebumps, and more than once. Drive is basically a compilation of Refn’s previous films (I’d dutifully watched them all before). It’s like Pusher shot with the same slick cinematography of Valhalla Rising, spiced up with a blend of the music and the images of Bronson, and mixed with the ambiguous atmosphere of Fear X. A film that can be easily described as “beautiful”, even if fingers are smashed with a hammer, heads are shot and throats are cut. For me, a masterpiece without any flaws, but, as it’s been said, it’s certainly not for everyone. I’ve been playing “A Real Hero” on repeat for an hour. ()

Isherwood 

alle Kritiken

Englisch It’s hypnotic (almost everyone talked about the soundtrack after leaving the movie theater), clings to details (cinematography, sound), and constantly goes against established audience expectations. When I got up from my seat, sweat was pouring off me and it wasn't just the heat in the movie theater. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Meiner Ansicht nach ist dies eine vollkommen bombastische Darbietung dessen, was ein Regisseur, der eine Vision hat, aus einem typischen Genrespektakel herausholen kann. Refn hat hier seine Faszination für unzugängliche Helden hineinprojiziert, die sowohl Leidenschaft, als auch von der Faszination für Geschichten angetrieben wird, für welche sich der Held selbstlos opfert. Sein heidnisches Genießen von Vibrationen lange nachdem Ende die Haupthandlung in den Aufnahmen endet, ist abermals reinster Genuss, ganz zu schweigen von den wunderschön aufgenommenen Verfolgungsjagden oder der packenden Atmosphäre einer Nacht in Los Angeles. Auch hier sollten wir hervorheben, dass es für Refn weder die Logik noch die Geschichte am wichtigsten ist - dies sind lediglich sekundäre Bindeglieder zwischen extrem starken und aufwändigen Szenen. Ich freue mich schon auf die Aufzählungen sämtlichen Unsinns, welchen die analytischen Zuschauer in der Überzeugung ertragen, dass es bei Drive um irgendeine Art von Konsistenz oder Verfeinerung der Geschichte geht. Das hier fasziniert mich folgendes bis ins Knochenmark hinein: Obwohl die Charaktere diesmal in der Tat viel miteinander reden (schließlich sind sie ja Amerikaner), teilt uns Refn das Wesentliche über ihre Motive in Hinweisen, Gesten, einem Gesichtsausdruck mit. Er ist selbst auf dem souveränen Gebiete "Hollywoods“ einfach nordisch derb geblieben. Obwohl dieser Film eine vollends zugängliche Geschichte hat, so kreierte Refn ein kompromissloses Autorenmanifest sowie ein Festival der subversiven Verknüpfung von Bild und Ton heraus. Ich find´ diesen dänischen Jungen einfach klasse! Möchte er denn nicht einen Bond drehen? ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch Drive here and there has a similarly hypnotic atmosphere as Taxi Driver. Drive could have (almost) been an artsy remake of Driver. Drive just has the drive of a good film. ()

novoten 

alle Kritiken

Englisch A ride that slams you hard into your seat and doesn't want to let go for a long time. Suspenseful to the bursting point, more action-packed than Michael Mann and ideas packed into the last second. We have seen plenty of gangsters and silent heroes on the screen for quite some time. But to simply have to run back to the cinema the next day to watch a movie again, that has never happened to me before. Even if I had to just observe the continuity of slow scenes or savor every tone of the soundtrack. ()

Pethushka 

alle Kritiken

Englisch I don't know if it was my restless mood or just the movie being unnecessarily slow for me. Sometimes I even wondered if the picture was stuck. It has its charm and atmosphere though. It may be art in its own way, but it lacks excitement. Ryan Gosling has done better work, in my opinion. Of course, it's not his fault. Unfortunately, the script doesn't allow him to show his full glory. Unfortunately, I see it as just average... 3 stars. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch Drive wants to position itself as a film standing outside the mainstream of its genre. It does not want to be just a cheap or even an expensive popcorn movie that relies on effects, budget, and stars. It is a poser who cares about image and enjoys being seen in the company of those who consider themselves refined aesthetes, experts in true art, and not mere consumers of entertainment. It succeeds to some extent, mainly thanks to the hypnotic music and slow camera, which create tension and a suggestive atmosphere. However, if you take the trouble to strip Drive of its flattering coat, you will find a mundane story, surprisingly unoriginal and perhaps even trivial, with characters who try to be cool at the expense of their credibility and internal logic. Of course, Drive's "coolness" has nothing to do with how, for example, Transporter: The Series understands "coolness" for a more popcorn-friendly audience. Ethically questionable is the obvious aestheticization of brutal violence and, above all, the fact that the creators perceive their protagonist as a positive counterpart to powerful villains and their henchmen, as a protector and a kind of romantic character from the underworld. From my perspective, the Driver looks and acts more like an exemplary psychopath - his inability to experience and share human emotions, the eradication of ethical barriers, the tendency towards antisocial behavior, and outbursts of violence clearly expose him. In Irene's place, I would rather fear my admirer. The behavior of the main antagonists is fully in the grip of rituals, but unfortunately, they are constructed by the screenwriter rather than emerging from the reality of the American underworld and the nature of the conflict between film characters. Overall impression: 60% for the film's appearance, not its content. ()

3DD!3 

alle Kritiken

Englisch This could have been such a calm and melancholic film. A nice methodical approach to life, no disturbing elements. And then the driver rides in an elevator with the cute neighbor and it all turns upside-down. Nicolas Winding Refn took a fairly typical pulpy, though still quite high-quality, screenplay, and transformed it into a meditation on the life of a not-entirely-normal driver/stuntman. Breathtakingly shot in nighttime L.A. (almost like my favorite, Mann), the glow of neon lights is framed by 1980’s style electronic music, but Refn flirts primarily with the noir genre, although this is a sunlit version, as absurd as that may sound. Blood spatters, engines roar and the silent, inconspicuous scenes involving the two love birds appear surprisingly significant. The cast is perfect. Gosling is surprising in the role of the silent Driver. Carey Mulligan is completely believable as the main protagonist’s fragile/strong motivation. And Bryan "Heisenberg" Cranston is an absolute chameleon. An inconspicuous hit that will grab your attention if you let it. You know the story about the scorpion and the frog? ()

Kaka 

alle Kritiken

Englisch A stunning minimalist film, a unique experience for lovers of a blend of bearable art-modernism and uncompromising realistic rawness. I would devour everything about the main character, the music perfectly underscores it, and the action is uncompromising. Overall, a very meticulously styled film, whose creators have a knack for feeling and aesthetics and know exactly what and how to do it. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Drive ist langweilig. Meine Meinung hat aus mir wahrscheinlich gerade einen Feind dieser Website gemacht. Es ist ein langer, langwieriger, leerer, nichtssagender und langweiliger Film, der mir das Beste gleich am Anfang gezeigt hat (die Szene mit dem Verstecken und der Flucht vor der Polizei). Dann kam nichts mehr, was ich als interessant bezeichnen könnte. Wir können uns wahrscheinlich darauf einigen, dass die Geschichte fade und fürchterlich abgedroschen ist. Ich habe aber nicht das Gefühl, dass der Film so gedreht wurde, dass mich das nicht stört. Es liegt wahrscheinlich an mir, aber ich habe nichts Besonderes gesehen. Und eigentlich auch nicht gehört – meines Erachtens besteht der so oft gelobte Soundtrack nur aus ein paar äußerst seltsamen und unschönen Liedern. Der Titelsong ist besonders hässlich. Und was gibt es in dem Film noch? Nur die Gewalt. Einen zerschossenen Kopf, einen zerschlagenen Kopf, einen zerstampften Kopf, eine Gabel im Auge, ein Messer in der Kehle, ein Rasiermesser im Unterarm… Die Kamera zeigt alles. Na und? Was soll das bringen? Ich habe das Gefühl, dass Nicolas Winding Refn ein perverser Kerl ist, der diese brutalen Dinge genießt. Bei seinem letzten Film Walhalla Rising machte die Gewalt einen gewissen Sinn (man hätte aber auch nicht alles zeigen müssen). Hier war sie völlig überflüssig und meiner Meinung nach auch zweckgerichtet. Der letzte Sargnagel des bereits gründlich geschlossenen Sarges war für mich der unsympathische Ryan Gosling. Eine große Enttäuschung. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch An atmospheric primer that, with a more thoughtful treatment of the villains and more complexity, would stand on Tarantino's shoulders. There are some rushed solutions and silly character behaviour, but they have no effect on the external refinement and rhythm, nor do they detract from this otherwise impressive and formally ultra-intense neo-noir. Great soundtrack, shocking R-rated violence, atmospheric play with lighting and camera positions, and the best performance by a brilliant Gosling. 85% ()

Othello 

alle Kritiken

Englisch Where have we ended up, that we’re filming pulp for the critics? Drive is an ovulating woman who, despite her classical preferences, is looking for a man strong like mountain who can provide security physically and financially for her and her future ragamuffin. It lacks the aftermath, though, when the girl in question realizes how dumb she was for landing the smelly individualist on the corner instead of just riding the funny-looking guy who winked at her. I mean, me. Four stars for form, and Refn can just shove the fatalism up his ass. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch Two people amazed me incredibly. First, director Nicolas Winding Refn, who showed me that his film "Barbar" has potential, which, however, was not fully utilized. But with the film "Drive," he convinced me that he simply has it in him. Secondly, it is actor Ryan Gosling, whom I had overlooked, but who showed me that he deserves attention. A great protagonist, with or without a conscience, he is silent, brooding, but still manages to be human when necessary. He carries love within himself, which slowly emerges and must be fought for. A beautiful romantic story in a tough world and tough life of a man who earns a living as a film stuntman, makes extra money as a getaway driver for robbers, and doesn't mind smashing a hoodlum's head to pulp in the presence of his girlfriend. A tough film with a strong story, mainly thanks to great acting performances. I can't help but think that Hollywood needs more European directors. More: http://www.filmovy-denik.cz/2012/04/diar-milovnika-filmu-c-0003-eastwood.html ()

Remedy 

alle Kritiken

Englisch A dangerously perfect film. That was my immediate reaction during the closing credits. The "danger" I see is that there's really nothing to fault here. Drive blew me away with how it was conceived in just about every way. I guess it's like if you were sitting in a Broadway theatre watching an absolutely perfect play that has no weak points, yet can be classified as academic (done in a completely "clean" and demonstrative artistic style) but at the same time is very easy to connect with emotionally. Then it's not even really "necessary" to spend the hour and a half in the theatre itself as much as it is in a state where you feel a constant adrenaline rush and your attention remains focused on something happening in front of you, while you yourself feel that you are (or would terribly like to be) a part of it. This brings me to another thing that's actually quite paradoxical (given the fact of how emotionally affecting this film can be), and that's Ryan Gosling's acting. His performance of non-verbal communication is truly a marvelous thing. He manages to maintain his poker face in such a vehement and convincing manner that he could easily be the lead in an alternative music video by a certain pop singer. In terms of direction, there are a few things worth noting here. To the uninitiated or shallow-minded (as far as film in general is concerned), Drive may seem like another typical crime film with a lot of established genre tropes (clichés): car chases, excessive violence, the time-honored archetype of hellishly tough bosses. Except that... except that Refn (I haven't seen many films lately that have retained such a distinctive directorial trademark) has managed to create a very distinctive story dominated by a portrait of the main character and impressively atmospheric scenes that could be described as psychedelic rather than as a stream of car chases and shootouts. The whole film then comes across as a sophisticated genre rebel with conventional and time-forged techniques somewhere up its crevices, and while it doesn't leave an impression of exhibitionism or self-absorption, it doesn't shy away from making its form very showy and explicit. The soundtrack here is one of the many engines that drives an immensely impressive, sophisticated, and complex colossus. It should be noted, however, that the music used in this stands on its own perfectly. The melancholy, the psychedelia, and the almost unbelievable intensity of some scenes is largely ensured by the ingenious implementation of music whose inner pathos is breathtaking at moments. One of my most memorable cinematic experiences ever. And I want that jacket! ()

wooozie 

alle Kritiken

Englisch Incredible atmosphere, fantastic sound (awesome soundtrack) and camerawork, but how do I rate a movie that bored me most of the time and wasn’t really about anything. Unfortunately, I'm not enough of a film buff for this to blow my mind, so three stars it is. ()