Inhalte(1)

Der 16. Präsident der Vereinigten Staaten von Amerika, Abraham Lincoln (Daniel Day-Lewis), führt 1861 bis 1865 die Nordstaaten in den Bürgerkrieg gegen die Südstaaten. Als der Sezessionskrieg dem Ende entgegen geht, legt sich der Präsident mit Abgeordneten seines eigenen Kabinetts an. In den Diskussionen geht es um die Beilegung der kämpferischen Konflikte und das Ende des Krieges, die Vereinigung des Landes und vor allem um die Herzensangelegenheit von Lincoln, die Abschaffung der Sklaverei, die er unbedingt durchsetzen möchte. Er stößt auf heftige Ablehnung im Repräsentantenhaus und auch in den eigenen Reihen seines Kabinetts muss er mit heftiger Gegenwehr umgehen. Mit Courage und Entschlossenheit ändert Lincoln das Schicksal der kommenden Generationen. In den letzten vier Monate von Lincolns Leben und Präsidentschaft versucht der leidenschaftliche Mann, der innerlich zerrissenen Nation einen Weg in Richtung einer humaneren Zukunft zu ebnen und schafft es, etwas zu bewegen. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (14)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Zu wenige Außenszenen-Kamera-Delikatessen von Kamiński (genau gesagt zwei: Gordon-Levitt beobachtet das Zuschütten der Körperteile und das auf der Veranda sitzende Paar). Zu wenige emotionale Szenen, in denen sich John Williams zeigen könnte. Zu wenige Beziehungslinien, welche das Interesse an den Figuren und ihren Schicksalen unterstützen würden. Zu wenig von allem, was die Aufmerksamkeit der Zuschauer*innen fesseln würde, die das gegebene historische Ereignis nicht interessiert. Eine elegant verfilmte und hochwertig gespielte geschichtliche Interieur-Langeweile. Daniel Day-Lewis ist natürlich ausgezeichnet. ()

Matty 

alle Kritiken

Englisch Griffith, Ford, Spielberg. Lincoln. Three great American directors and their respective versions of the Lincoln myth. Though Spielberg takes an honest and respectful approach to Lincoln’s personality, creating a cult and idealising a democratic idea is not as important to him as drawing the viewer into the narrative. Above all, this is a riveting political drama, with Abraham Lincoln as the protagonist. It is fascinating to watch how smoothly one of Spielberg’s least action-oriented and least epic films moves forward, how the individual scenes are knitted together, how the director works with the deadline (to get 20 votes by the end of January), how the personal storyline serves the work storyline. The film does not primarily set out to depict Lincoln as a messianic figure demonstrating helpfulness toward all human beings without distinction, and such deification, if it happens, never overshadows the central goal of pushing through the Thirteenth Amendment before the end of the Civil War. We may even have doubts about the “purity” of Lincoln’s relentless  pursuit of justice in the face of the law – we are not led to adopt a clear position as actively as in Spielberg’s other socio-political films, e.g. through impassioned music. Furthermore, the narrative is slowed the most by Lincoln’s “Christ-like” tendency to sit down in front of a group of listeners and start telling them a story. Does this really prove to us that Lincoln is the father of the American nation, who could take the liberty of making jokes about George Washington, or have we entered the realm of political satire about an elderly gentleman who liked to talk at times when it was necessary to act? The father interpretation would clearly be more appropriate also for the repeated adoption of the younger son’s childish perspective (including a very clever narrative feint in the climax), but to me it particularly involved the highlighting of the lack of didacticism in Spielberg’s approach. With the flawlessly cast actors and very impressive images (the meaning-making lighting and placement of the characters, frontal shooting, when there is a reason for every movement), With Lincoln, Spielberg primarily constructed an intelligent drama that ceaselessly keeps us on our toes and requires constant linking of contexts. And only then did he create a myth. 90% ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch So what, guys, shall we abolish slavery? Yay or Nay? Lincoln watches broodingly. The lawmakers negotiate. Lincoln speaks broodingly. The lawmakers debate. Lincoln remains broodingly silent. The lawmakers argue. Lincoln dictates a letter, broodingly. The lawmakers vote. Lincoln broodingly leaves the room. The lawmakers celebrate. Lincoln dies, this time without a sign of broodiness. I’ll say this, for the target audience of historical conversational biopics (the film shows a battlefield only once, and right at the beginning), this film about the famous American president and the process of approval of the 13th constitutional amendment will probably be perfect. Spielberg is a master of his craft, Daniel Day-Lewis is a master of his art, and both of them show it. But honestly, who among us (with the exception perhaps of art scholars) can be interested in this? In short, a likely bland Oscar winner that I will not like. But I have to give it to it that it never pissed me off the way Spielberg’s previous film did. PS: And I looked forward all the time at least to the assassination… but nothing. PS2: Steven, please, do Robocalypse next. ()

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch People will expect from this movie whatever they will. It was made by Spielberg, so in this respect there is nothing wrong with it, more or less. Daniel Day-Lewis in turn trained god knows how many years for this character. Everybody keeps saying that he articulates like Abraham, but nobody has really seen him alive. But yeah, I get it. But I’d say that such a movie only makes sense for the USA. Over here, it’s average at best and it’s impossible to have any deep emotions about it. Quite the contrary. I only watched it because of Spielberg and it was a waste of time. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Auf eine gewisse Art und Weise hat mich hier Lincoln and die gehypte Sensation von The Help im Vorjahr erinnert. Wahrscheinlich war dies bedingt durch das ostentative Festhalten daran, dass schwarz, weiß und die Lüge keine Farbtöne haben. Spielberg hat hier einen Film gedreht, bei dem ich mich an Eliads Konzept der absoluten epischen Zeit erinnerte. Es ist kein historisches Drama. Es ist ein Mythos. Ein Mythos, bei dem sich Politiker in aufgeklärte Progressivisten, hysterische Dunkelmänner oder rückgratlose "Zögernde" auflösen. Ein Mythos, bei dem wir nicht hinterfragen, was die Hauptfigur zu einer solch entschlossenen Haltung motiviert, was sie vorwärts treibt, zumal die Hauptfigur selbst die absolute Wahrheit ist (obwohl sie einen gewissen inneren Widerspruch andeutet, lässt der Film diesen niemals Überhand gewinnen und die staatsmännische Aura zu stören). Lincoln hätte sich keine bessere Form wünschen können, als jene, die Daniel Day Lewis eingeprägt hat - langsam, nachdenklich, schnakig, unendlich freundlich, aber überzeugt und auch überzeugend bis in die Knochen hinein. Spielberg geht den Charakter mit auffälliger Ikonizität an - die Art und Weise, wie er den Charater in die Aufnahmen hineinkomponiert, wie er die Beleuchtung verwendet, um Bedeutungen zu schaffen, bestätigt uns nur, dass vor uns nicht ein simpler Lincoln-Sterblicher, sondern eine Lincoln-Ikone steht. Als dann den Präsidenten der Tod ereilt, zieht Steven eine barockisierende Aufnahme aus dem Ärmel, in welcher Leben Dunkelheit und Tod Licht ist ("Er ging in die Ewigkeit"). Die Hagiographie des Heiligen, einschließlich der Erzählstruktur - eine Exposition, welche die Welt im Ungleichgewicht / in der Erleuchtung durch Traum / Besserung / Martyrium enthüllt (etwas, das seit dem Mittelalter, über Messianismus, Sorel bis heute gut funktioniert). Ich mache mich nicht darüber lustig, ich zweifle es auch nicht an, ich habe bereits andere bewundernswerte Persönlichkeiten vergöttert gesehen, und zwar mit einem weitaus größeren Maß an Dilettantismus, und dennoch beleidigt mich Lincoln nicht. Aber das betrifft mich in keinster Weise. Dies ist ein Filmritual für Gläubige, seines dies nun "Lincoln-" oder "Spielberg-"Anhänger, die versuchen werden, einander in Bewertungen zu trumpfen, wie sehr narrativ und formal brillant das Ganze ist (und tatsächlich ist). Ich spreche dem Ganzen weder die visuelle Faszination mit der klassischen Kunst noch die erzählerische Bravur ab, mit welcher Spielberg in die knochentrockenen parlamentarischen Debatten Humor hineinbringt und räumlich-zeitliche Pläne gekonnt abwechselt. Jedoch der Film an sich ist auf eine professorische Art und Weise kalt, in mancher Hinsicht simpel, um tatsächliche Probleme zu vermeiden ... Ich bin gezwungen, ein wenig zu lächeln: Sofern Lincoln Demokraten mit politikerseits eingerichteten warmen Arbeitsposten ausstattet, damit sie ihm auf die Hand gehen, sind wir uns einig, dass er das Richtige tut (denn er vertritt ja die Wahrheit; - "es ist lange her "; außerdem wird der Streifen als Komödie gedreht). Als allerdings der Held des The Ides of March - Tage des Verrats dasselbe tut, wird dies zum ekelhaften Pragmatismus, Dreck, ekeliger Politik, wobei amerikanische Kritiker da von einem Film schreiben, welchen das heutige Amerika nicht braucht. Das heutige Amerika braucht Lincoln mitsamt eines soliden Granit-Mythos ganz sicherlich. Als Zuschauer muss ich mir so etwas zwar nicht unbedingt reinziehen, selbst wenn die Forrm noch so virtuos wäre. Meiner Ansicht nach ist das Ganze eine selbstbejahende ideologische Langeweile, die jeden Zweifel dahingehend abwehrt, indem sie diesen mit den hundertmal gesehenen Schemata ausrottet, mit welchen die Gesichter der Elite-Schauspieler sowie die bewährte Erzählstruktur den Eindruck von Einzigartigkeit verleihen. Aber ein solcher Film kann mir nichts vom Leben bieten, nur einen gähnenden Abgrund der Distanz von der perfekt kohärenten sowie geschlossenen Mythoswelt. Bei allem Respekt, Herr. Spielberg. () (weniger) (mehr)

novoten 

alle Kritiken

Englisch Big words, lofty speeches, and in a way, just one big Lincoln witticism. Spielberg adored this part of American history so much that a mere history textbook passage was created. Short family passages reveal fragments about the main character and purely focus on addition, peace and political negotiation. No emotions, no enthusiasm. Only with perfectly crafted production and zero added value. And we all knew even before the first clap that Daniel Day-Lewis wouldn't just play Abraham, but he would completely become him. The disappointment is even greater now, as Steven obviously filmed (another) his dream opus magnum and pleased me only with occasional Jones' relaxation and, as expected, the scene of the actual voting itself. The slightly problematic War Horse now looks like a perfect period piece in a new light. ()

3DD!3 

alle Kritiken

Englisch I had to force myself a little to look at Lincoln at all and I must say that it was worth watching. A myriad of great actors who have something to say... And Spielberg doesn’t make thoroughly bad movies at all and, although long-winded and boring, he makes the process of pushing through the 13th Amendment interesting. Abe (Daniel Day-Lewis is great and the Oscar nomination is more than justified) uses delay, corruption and twisting the truth to get his way. His kind and wonderfully pointed stories make him look like a nice guy, but because of this, the people have to suffer an extra month of war. A stellar moment in history they say... there’s nothing stellar about trying to get your own way and to succeed by scheming and half-truths. I should point out that during the final vote I had my fingers crossed that it would be passed and found myself with a wider and wider smile at each “Yay". Spielberg was successful in not presenting this period in history as being something ultra significant in creating history. He takes it raw, without emotion. And if it works, fine. And if not, at least they tried. Well it is a bit of a disadvantage that we know how it turns out. So it’s hard for the viewer to be fully satisfied. Excursions away from interiors (there are only a couple) where we see the war and what it involved (severed limbs in the wheelbarrow) take up just a couple of minutes of this lengthy movie. This is precisely the style (apart from the fact that the arguments have a head and tail to them) used when the Czech parliament sits (apart from the fact that in the movie someone is really sitting there and nobody is reading the newspaper or sleeping, in fact they actually speak and express their opinion) and I just can’t watch that for more than a few seconds. At least that Williams did the music, otherwise nothing special. ()

Kaka 

alle Kritiken

Englisch You are watching this historical borefest and keep thinking to yourself "where the hell did Spielberg's dynamism and fierceness in individual shots go, where’s the drive?". Lincoln is beautifully shot, solidly narrated with strong historical foundations, and Daniel Day-Lewis is once again captivating. However, films like this should be at least a little bit accessible to the audience, in other words, they must not be boring and tedious. Unfortunately, this was not the case here even in the slightest. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Es gefällt mir, dass jeder Film von Steven Spielberg, der in den letzten Jahren entstanden ist, anders aussieht. Dass er jedes Mal eine andere Methode ausprobiert, ein anderes Genre wählt und mit anderen Schauspielerinnen und Schauspielern zusammenarbeitet. Und das Ergebnis ist immer super. Wie jetzt. Nur damit es klar ist: Einer der besten Filme von Spielberg ist meiner Meinung nach Amistad. Umso neugieriger war ich, wie er sich mit dem Thema der Sklaverei diesmal auseinandersetzten wird. Fast genauso gut (das bedeutet, dass Amistad doch besser ist). Ein zweieinhalb Stunden langer Film mit vielen historischen Persönlichkeiten, in welchem nur geredet wird, geht anscheinend einigen gegen den Strich. Ich verstehe nicht, warum. Viele sog. Rezensentinnen und Rezensenten sind der Meinung, dass der Film ein chaotisches und geschwätziges Durcheinander ist und nur deshalb gedreht wurde, damit er Oscars bekommt. Sie sagen auch, dass es im Film keine Schlachten gibt – sogar in Gefährten gab es mehr. Um Gottes willen! Gerade deshalb ist Lincoln ausgezeichnet. Man weiß, dass der Bürgerkrieg wütet. Dank der Anfangsszene kann man sich vorstellen, wie schlimm er ist. Warum sollte man sich dann noch mehr von ihm anschauen? Reicht es nicht, zu beobachten, was er mit den Menschen macht? Wenn Sie mich fragen – völlig. Der erbitterte Kampf um den 13. Verfassungszusatz ist hundertmal spannender als Szenen vom Schlachtfeld, auf dem Kanonen Menschen in Stücke zerreißen. Außerdem wird er hervorragend dargestellt. Dasselbe gilt auch für den Präsidenten Lincoln. Ein besonnener und hartnäckiger Mann, der seine Launen, aber auch Sinn für Humor hat, ein ewiger Geschichtenerzähler und (die schönste Überraschung für mich) ein erfahrener Intrigant. Von den anderen Figuren gibt es nicht so viele, wie manche behaupten. Ihre Darsteller*innen helfen dem Publikum dabei, sich in dieser Hinsicht im Film zu orientieren. Die einzelnen Geschichten sind ausgezeichnet und haben einen großartigen Abschluss (die letzte Szene von Tommy Lee Jones!). Über die Besetzung lässt sich nicht viel sagen, Steven Spielberg sucht sich immer gute Schauspieler*innen aus… Es würde mich nur interessieren, warum Liam Neeson die Rolle von Lincoln abgelehnt hat. Er war für ihn sicherlich nicht zu alt. Aber was soll’s, Daniel Day-Lewis ist… Wow! Großartig! Jetzt muss ich nur noch Kamińskis fantastische Kamera, die wieder einmal toll mit Licht und Schatten spielt und im Kino fabelhaft aussieht, und natürlich Williams’ Musik loben (im Film sticht sie nicht so hervor wie im Soundtrack, sie ist aber trotzdem göttlich). Fünf Sterne. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch Academy borefest??!! Enslave me, but whoever said this just doesn't have much of a clue as to how far the genius of cinematic storytelling can stretch. Lincoln is a 150-minute long, mostly conversational treasure that, despite the knowledge of the historical outcome, literally engulfs the viewer without a single flinch or flicker of creative indiscretion. A story where there isn't a single scene or line that doesn't fundamentally shift the titular political line or unsentimentally deepen the personal and familial line, which is then logically reflected in the decisions and development of the former. I can't wait to watch it again (and again), to savour more attentively the balanced rhythm with which the lines alternate, overlap and complement each other, the witty interweaving of successive events or the ingenious transitions between scenes, which without exception fit together compositionally and continuously like a full stop at the end of a sentence. Not to mention the brilliant games with lighting and camera positions, the emotions that can only be evoked by the clever handling of editing and narrative direction, and finally the performances of absolutely everyone who appears in front of the camera. Lincoln convinced me of two things: that Abraham Lincoln was one of the greatest figures of the 19th century (even allowing for the undeniable glorification of the film, of course) and that Steven Spielberg is the greatest Hollywood director of all time. ()

Othello 

alle Kritiken

Englisch I think there's little appreciation of how easily this could have been an excruciatingly schoolboyish ode to how America's greatest man confronted America's greatest problem, but instead it's an intimate yet systematic drama about the processes and behind-the-scenes of American politics that can easily be applied to the present day. About the processes that make it virtually impossible to always play fair within the framework of purpose, force reliance on weak and sporadic characters, and eradicate the last vestiges of idealism in people. All of this can be felt in the character of the permanently exhausted, sickly, and despite his nature, reluctantly scheming Lincoln, who floats through the film with his three-meter arms like a vampire, planting unrelated stories around him in a sleepy voice and the unbearable political dilemma of the possibility of ending the war early at the expense of the 13th Amendment visibly eating him up from the inside. As the film's surprising climax, it is not the passage of said amendment, but the utterly silent scene where he announces to the Confederate state representatives in a low, calm voice as they negotiate the terms of surrender, "Slavery, sir... It's done". The first decisive, firm, and unqualifiedly intelligible sentence he can finally utter. In the end, I’m raising it to 5 stars because, despite the tame opening and a percentile more sentiment than is necessary, Lincoln is actually both a political maze and a physical drama, with the protagonist's wasting away is contagious and robs the film of the shield of mere historical reconstruction. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch It probably doesn't make much sense to talk about who Abraham Lincoln was. Regardless of his intentions and methods, he was one of the greatest American presidents. He did so much for the country and possibly even for the whole world that it would be hard for anyone else to match. The abolition of slavery was a step towards the America we have today, where a person of color can be president. I don't know what would have happened if the people in the film who lived in Lincoln's time and opposed the 13th amendment had seen Barack Obama in office. But this is progress. It's not worth arguing too much about what kind of person Lincoln was, because he did many things that will never be forgotten. We know this, and we're not Americans. However, Steven Spielberg decided to educate the whole world, show them the political environment of that time, which is not so different from today. In addition, he will also show the person of a significant individual in his various variations. But above all, he will make such a patriotic film that even a non-American would feel like taking the stars and stripes flag and setting it on fire. No, I'm not saying this because I'm against America, quite the opposite. Most of the movies I watch are from America and I appreciate them, no matter what they are. But Spielberg simply didn't realize that he's making nothing more than American self-indulgence in their own history. Moreover, the history can be quite boring in some places. The film Lincoln has two aces up its sleeve. Neither one of them is the director. The first one is the fact that the film is based on historical events and presents them somewhat impartially. Both racist and non-racist views are presented. Of course, the non-racist view prevails, that's what history calls for. The second ace up the sleeve is the casting. Most of the actors perform well, but they blend in. There is one man who carries the film on his shoulders and without whom Spielberg could skate by. If he chose him himself, kudos to him. Of course, I'm talking about Daniel Day-Lewis and his portrayal of Lincoln. He was the only reason I decided to see the movie. It was clear from the trailer that it would be something truly unique. I personally hope that Daniel will win an Oscar, because no actor has ever disappeared so completely and skillfully portrayed a role. He was the 16th President of the United States in every sense. Daniel never slipped out of character. These are simply roles that you can't forget. When I watched "The Dark Knight," I wasn't watching Heath Ledger, I was watching the Joker. When I watched the film "Capote," Philip Seymour Hoffman didn't appear before me, it was truly Truman Capote. The same goes for the movie "Lincoln." It's a film that fills Americans with pride for their own history, so patriotic that I'm surprised it wasn't just red-white-and-blue. But for everyone else, it will primarily be one of Daniel Day-Lewis's best performances. And that's saying a lot, because this actor has had so many great roles. That's also why we see so little of him, because his preparation must be incredible, as well as his role selection. I thank him for his incredible performance, he is the reason why I give the film a higher rating, because it would be a shame if it were otherwise. However, Spielberg has only shown that in old age, he is only mature for pathos and strong patriotic inclinations. More: http://www.filmovy-denik.cz/2013/01/divosi-10-years-divoka-stvoreni-lets.html () (weniger) (mehr)

Ediebalboa 

alle Kritiken

Deutsch Auch wenn es einer der durchgequaselten Filme ist, den ich je gesehen habe, muss ich zugeben, dass ich es vom Lincoln nicht anders erwartet hatte. Daniel Day-Lewis hat das beste aus sich ausgequetscht, bei den Requisiten hat man keine Kosten gescheut, um eine best mögliche zeitgemäße Atmosphäre herbei zu zaubern und trotz der lauen Storyline gab es ein episches Ende. Hat man zumindest ein wenig Ahnung von der damaligen amerikanischen Geschichte, ist das Erlebnis des Films natürlich sofort etwas größer. Spielberg wählte einfach ein undankbares Thema fürs Filmen, das nur bei Amerikanern voll punkten konnte. Wenn er einen weniger budgetären und patriotischen Weg gewählt hätte, wie zum Beispiel in der John Adams, hätte er viel mehr Erfolg haben können. ()

angel74 

alle Kritiken

Englisch I'm not saying it's a bad movie, but I had to force myself through it, twice. From a craftsmanship perspective, it's a masterfully executed work, and Spielberg deserves credit for that. However, I can't shake off the feeling of a certain mystification of the character of Abraham Lincoln, and that bothers me quite a bit. On the other hand, casting Daniel Day-Lewis in the lead role was certainly a good choice, even if he's almost unrecognizable under the mask. There are certainly more pros and cons that I could mention, but there's no need to elaborate further, others have already done that. Simply put, Lincoln is a very contradictory film, which must be reflected in my rating. (55%) ()