Červený kapitán

Trailer 1

Inhalte(1)

1992. Three years after the fall of the Berlin wall; six months before the split of Czecho-Slovakia. Homicide detective Richard Krauz, 32 years old, is desperate to distinguish himself from the police of the previous regime. One notable notch in his belt is the capture of serial killer Ondrej "The Beast". During grounds-keeping at an old cemetery, a corpse with a nail driven through its skull is disinterred. The body belongs to an old church clerk, Karol Klokner. With help from silent witness (and Klokner's former "autumn" lover) Ms. Marika, the detective soon discovers that he was tortured and murdered by former Secret Police – the StB. Crossing the point of no return in his career and personal life, Krauz finds himself mixed up in something that involves not only the highest levels of the STB but also the Catholic Church. These seemingly opposite entities have, in fact, been cooperating for years. The only person who can shine more light into the case is Klokner's torturer, a man code-named "The Red Captain", a notoriously psychotic "expert on final interrogations" who is a living testament to the former sins of the two co-operating organizations. Krauz is about to learn a heart-crushing lesson about the importance of recognizing the shades of grey in the newly formed "red free" country. (Verleiher-Text)

(mehr)

Videos (4)

Trailer 1

Kritiken (5)

NinadeL 

alle Kritiken

Deutsch Michal Kollár hat eine Hommage an seine Lieblingsbuchreihe (aus der Feder des mythischen slowakischen Bestsellerautors Dominik Dán) gedreht. Als eigener Film funktioniert Rudý kapitán einfach nicht, nur eine Geschichte aus dem ganzen Zyklus herausgreifen ist nicht sonderlich gelungen. Auf den ersten Blick sieht es aus wie ein hinterwäldlerisches TV-Krimidrama; auf den zweiten Blick kann man ein ehrgeiziges Werk mit den Realien von 1992 entdecken. Obwohl es Kaiser, Geišberg, Finger, Chudík oder Kronerová gelungen ist, aus dem wenigen, was ihnen zur Verfügung stand, interessante Charaktere zu schaffen, funktionieren ihre Interaktionen insgesamt nicht. Maciej Stuhr in der Hauptrolle ist problematisch, wir kennen seine Motivation nicht, aber wir wissen, dass wir ihn als Protagonisten betrachten sollten. Suchánek spielt wie in einer Parodie, und seine harten Worte glaubt man ihm nicht. Dennoch können die Fragen und Leerstellen, die sich ergeben, eine Vertrautheit mit der Welt des Buches schaffen. Und das ist wahrscheinlich das einzige und wichtigste Plus. ()

claudel 

alle Kritiken

Deutsch Eine schwerfällige, überflüssig komplizierte und überkombinierte Handlung trotz einer starken tschecho-slowakisch-polnischen Besetzung. Eine recht anständig aufgebaute Atmosphäre, aber zahlreiche dumme Szenen, überflüssig viele Figuren, von denen die, die einen größeren Raum verdient hätten, diesen nicht bekommen. Und es ist etwas ein medialer Betrug am Zuschauer, mit Kaiser zu locken - also den Eindruck zu erwecken, als verschwinde er den gesamten Film über kaum von der Leinwand... Schwächere drei Sterne... ()

Werbung

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Ein Retro-Mumblecore. Man hat sich vor allem auf unsinnige Kamerapositionen und das Licht konzentriert. Wenn man so viel Aufmerksamkeit auch den Figuren, den Beweggründen und dem Erzählrhythmus gewidmet hätte, hätte es ein Werk so groß wie die Donau werden können. ()

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch A very strange movie. That was the first thing that I thought after I watched The Red Captain. Quite a good premise was destroyed by non-sensical and hard-to-follow story telling, which turns it into something more than what it really is. On the other hand, the actors definitely deserve your attention – they are simply terrific. The actors I personally appreciated the most were Oldřich Kaiser and Michal Suchánek, whose roles were the biggest surprises to me. But Maciej Stuhr was superb as well - he allegedly had to learn to speak Slovak because of this movie. Another thing is that only seldom do you get to see a Czech movie that is shot in Hollywood form. However, in action sequences, this form borders on the embarrassing because Oldřich Kaiser’s escape from the scene is probably the easiest escape I have ever seen. Kaiser jumps out of a window under which there is about eight meters of space and in a nanosecond he drives away from the scene. The film has several other moments like this and it loses a lot of its value. Still, the movie is a very nice surprise and I really enjoyed it despite its illogicality. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch The scenes with Suchánek are good. The scenes with Kaiser are good. Overall, in hindsight, it really resembles some Nordic detective story with drive, but I can't help feeling that the story seemed somewhat strange to me, a big bubble for nothing, where the ending is weak, although the scene at the train stations was very well done. The details are good, but the whole is not so good. ()

Galerie (58)