Inhalte(1)

Als Ehefrau des superreichen Finanzinvestors Hal ist Jasmine das Luxus-Leben in der New Yorker Society gewöhnt. Mit dessen Verhaftung und Selbstmord findet dies ein jähes Ende. Jasmines Schwester Ginger in San Francisco ist ihr einziger Zufluchtsort. Wohl oder übel muss sie sich zudem auf Jobsuche begeben. Das Working Class Leben ist ihr nicht nur fremd, sonder widerstrebt ihr grundsätzlich. So rät sie Ginger gleich, sich von ihrem Freund Chilli zu trennen, um nach etwas Besserem Ausschau zu halten. (ORF)

(mehr)

Videos (4)

Trailer 3

Kritiken (10)

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Der beste Allen der vergangenen Jahre ... Dem Film schadet da eigentlich nur eine Sache - wenn man ihn lediglich als eine weitere Parodie und Karikatur dieses Regisseurs voller oberflächlicher Kleinbürgeramosphäre und Snobismus interpretiert. Dieser Film ist jedoch viel mehr eine Tragödie über Lügen und endlose Heuchelei, die Tragödie eines Charakters, der nicht er selbst sein kann, obgleich er selbst ist. Die funktionale spiegelverkehrte Struktur, in der Allen anfangs ein (scheinbar) komisches Selbstgespräch und am Ende ein wiederum eindeutig tragisches platziert, spiegelt den Weg gut wider, welchen der Betrachter im Bezug zur zurückgezogenen, unangenehmen und unsympathischen Protagonistin finden muss. Bei Jasmine fällt es schwer, zu lachen / sie auszulachen, es ist schwer, einen klaren Standpunkt zu ihr einzunehmen und es ist schwer zu beurteilen, welche Rolle sie speziell bezugnehmend zum Gesagten einnehmen soll - ist es eine Selbstparodie, ein ironisches Grinsen im Bezug zu Oberflächlichkeit, ein ernsthafter Charakter ...? Die Protagonistin ist ebenso unklassifizierbar wie die chamäleonartige und in sämtlichen Details brillante Leistung von Cate Blanchett, die zweifelsohne ihre Lebensrolle kurz vor der Aufopferung des Aussehens spielte (in einigen Szenen können wir sie nicht einmal erkennen). Und der verbitterte alte Mann Allen erzählt ein vernichtendes Anti-Märchen über ein zerbröckelndes Leben so konsequent und rücksichtslos, dass ich nach dem Ende des Films etliche Stunden gebraucht habe, um mich selbst wieder in den Griff zu bekommen. Es ist gut zu wissen, dass Woody gerade das hier immer noch nichts von seinem Können eingebußt hat. Und dass er als alter Mann eine Art Risk im Sinne von Coens A Serious Man schafft (und zwar nicht nur deshalb, weil hier wieder Michael Stuhlbarg herumläuft). Dunkel, sardonisch, brillant, eine der Überraschungen des Jahres. ()

POMO 

alle Kritiken

Deutsch "Was wird passieren, wenn es Woody nicht mehr gibt?“ – so lautete eine Bemerkung bei einem Woody-Film, das ich einmal gesehen habe. Daran denke ich bei fast jedem Film von ihm. Solche Dialoge kann niemand anderes schreiben. Die Figuren so darzustellen und für sie eine so treffende Besetzung zu finden, die für ein minimales Honorar jeden Satz genießt – das kann nur er. Menschlich, intelligent, sensibel, mit Abstand und einer milden Ironie. Diesmal auch traurig, mit Mitleid für die Hauptfigur. ()

Werbung

Matty 

alle Kritiken

Englisch Like the first part of Kieslowski’s Three Colours trilogy, Allen’s tragicomic extension of A Streetcar Named Desire is in a blue mood. Blue, which for the emotionally fragile female protagonist is a symbol of tranquillity, is inserted into the film with frequent shots of the sea (which may be one of the reasons that Allen shot the film in San Francisco), and blue is also the colour of the moon in the song that Jasmine nostalgically recalls. The clear classification of the characters in Tennessee Williams’s play gives way to the destabilisation of all roles. With minor success, the two sisters seek their place among men. They are just as unclassifiable in terms of their nature as the film itself is terms of its genre as it oscillates between bitter comedy and pure tragedy. The insertion of current events through numerous flashbacks contribute to the “dual” structure of the narrative. Allen thoughtfully deals with the opposing “before” and “after” lifestyles and, more generally, the lifestyles of the rich and the poor (so the film could be credited with having a slight element of social criticism), and with the contradiction of Jasmine as passive prey and active woman/breadwinner. However, none of the positions and oppositions is permanent or impervious, so the protagonist does not cease to be dependent on others and does not definitively renounce her manners of a well-to-do lady upon arriving at her sister’s place. Jasmine’s sister once looked up to her; if Jasmine wants to survive in her new surroundings and conditions, she must now look up to her sister (both figuratively and literally, as Ginger dominates the shots on her own turf, while Jasmine is a passive beauty and a pampered queen in the world of luxury that her husband provided for her). The restrained camerawork (forget the neuroticism of Husbands and Wives; this film has a much smoother style) helps us to find our bearings in this shifting of forces and changing of roles, which are made authentic by the performances of the two lead actresses (the men are also superbly cast, but they certainly don’t play first fiddle, as they more or less there just to help move things along). Blanchett brings a theatrical loftiness to her portrayal of Jasmine, who literally cannot step out of here role, thus creating a sharp contrast with the more down-to-earth acting of the equally convincing Hawkins. Despite the film’s occasional formalistic rigidity irritating reluctance to give up on making jokes in places and the forcible insertion of themes involving crises, Blue Jasmine is, in comparison with Allen’s previous films, mostly just variously amusing puns, a decently complex study of character collapse and, after quite a long time, a Woody Allen film that the director spent enough time working on that I want to see it more than once. 75% ()

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch It’s always the same with me and Woody Allen. Whenever I go see his movie, I don’t know whether I’ll be satisfied, or whether I’ll be rolling my eyes in disbelief. Once, I was pleasantly surprised, another time I would love to slap him across the face for his choice of topic to base his movie on. But he’s got the name and reputation for it and I need to respect that. But his dialogue-based movies don’t always sit well with me and it was the case with this movie as well. Cate Blanchett looks pretty likeable in the poster. Overall, the poster makes it look as if it was going to be another good dialogue-based movie with interesting characters with none other but Cate in the lead.  She literally radiates grace. But then the movie started and I got bored. I gradually got to meet the main characters. I started getting to know Cate, who kept trying to escape reality. I got to know her friend, her boyfriend, who looked like Till Lindemann of Rammstein and not much was happening really. I’m still not in the mood where I would be enjoying every single dialogue that appears in the movie. But Woody’s movies are based on that. And also on the setting of the story. But with this one I have to admit that I may not have seen a worse depiction of New York. That’s how simple it is. This movie is really bad, and not even the ending can save that. You see at that point the entire story leans on everyday reality and all the characters get an epileptic fit. At least Woody left in a message. And the message is that the most important thing is to keep it all together. ()

novoten 

alle Kritiken

Englisch Woody Allen gets absolute recognition mainly for the fact that a somewhat overblown comedy was expected based on the premise and the trailer, but instead, he delivers an unexpected blow to the audience. Not to say that the occasionally typical dialogues don't appear, but the rest is for the audience one of Allen's most painful screenplays. In fact, Blue Jasmine cuts deep into the lifestyle, the syndromes of today's era, and relationship deadlocks, hitting the mark. The greatest credit for that goes to Cate Blanchett, who, under the Master's guidance, as expected, grows into a goddess. ()

Galerie (112)