Inhalte(1)

The director (Jaroslav Plesl), his producer (Simona Babčáková) and cameraman (Jiří Vyorálek) are artists who live poorly although they have made movies awarded with prizes, “lions” and good reviews and projected successfully at a number of festivals. However, the movies are not attended. Their further cooperation is rushing toward nowhere because the director´s life project has not received a grant, which means that there will be no shooting. The producer and the director leave to Pelhřimov, the metropolis of Czech records and curiosities, where they have been called by the head of the “Good Day Agency” (Igor Bareš). The thing is that the Agency has a problem. The Agency and its record holders are often spoken of but no one takes it seriously. Thus, they decide to hire a director who is recognized by critics to shoot a movie about the most exceptional people who have nothing else but a label of madmen and loonies, of a fair show. The head of the Agency has three quarters of a million in cash for our movie makers as an advance for the shooting, which is such an important argument that there is no point in any other discussion. The task is clear: deeply human stories of people who have achieved, due to their diligence, something that no one else in the world is probably able to do. The tired movie-making trio is joined by a self-confident sound engineer (Johana Švarcová), a student of the Film and TV School of Academy of Performing Arts (FAMU), who is not tied with life losses, contrary to them. She is kind of a discomfort to the others but she also reminds them of their early starts. How is all of that going to end? Will they finish the movie together and help change the image of the Agency? Will they ever have the courage to do what really has sense for them? And what will their next movie be about? (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (3)

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Wie der tschechische Film Muži v říji (Männerbrunftzeit), nur in eine vielschichtigere Partitur über Rekordhalter aus dem Volk. Wiederum ungemein zivil, glaubwürdig, wenigsagend-witzig und für tschechische Verhältnisse mutig und satirisch. Wieder einmal fällt das Ganze ein wenig aus dem Tempo heraus, hin zu einer Art wohlwollendem Klugeifern mit wenigen Worten über wenige Gefühle. Dennoch überwiegt Sedláčeks (selbst) ironischer Charme, und gemessen an der gesamtheitlichen (auch gedanklichen) Bescheidenheit des Films ist auch die Komplexität recht solide (auf der einen Ebene werden Fragen einer anderen beantwortet). The Greatest Czechs ist ein Film über Rekorde, Einsamkeit, Vergänglichkeit, tschechische Kinematographie und die zeitgenössische Gesellschaft. Dieser Aufschnitt hat von allem etwas, vermag es jedoch insgesamt gut zu sättigen. ()

NinadeL 

alle Kritiken

Englisch Is this a feature film or a docudrama? Somewhere at the beginning of the new fad of Czech cinema is this Sedláček film, which is followed by things such as Polski film or Lost in Munich. Do we really need this? ()

claudel 

alle Kritiken

Deutsch Robert Sedláček hat in der gegenwärtigen tschechischen Kinematografie seinen Platz, er ist dort fest verankert. Er muss sich bei niemandem anbiedern, er dreht in seinem Stil und findet sicher seine Fans. Ich weiß nur nicht so recht, ob er Rules of Lies übertrifft, denn damit hat er die Latte wirklich hoch gelegt. The Greatest Czechs ist ein nichttraditioneller Film und wird mindestens vier von zehn Leuten nicht gefallen, wer sich jedoch freimacht von Vorurteilen, zu den Bewunderern des Schauspielensembles des Theaters in Dejvice gehört und keine verrückte Komödie erwartet, der wird sicher zufrieden sein. Plesl, Chmela, Taclík und Myšička, das sind wirklich Schauspieler. ()