Das Parfum - Die Geschichte eines Mörders

  • Deutschland Das Parfum - Die Geschichte eines Mörders (mehr)
Trailer

Inhalte(1)

Das Parfum, Die Geschichte eines Mörders Unter unwürdigen Umständen erblickt Jean-Baptiste Grenouille im Jahr 1738 auf dem Pariser Fischmarkt das Licht der Welt. Sehr früh bemerkt er, dass er einen äußerst ausgeprägten Geruchssinn besitzt. Nachdem er als Jugendlicher die mörderischen Arbeitsbedingungen in einer Gerberei überlebt hat, beginnt Grenouille eine Lehre beim Parfumeur Baldini. Schnell überflügelt er den Meister in der Kunst des Duftmischens, doch werden Düfte zu seiner Obsession, die ihn an den Rand der humanen Gesellschaft führt. Besessen von der Idee, menschliches Aroma zu konservieren, ermordet er ohne Skrupel junge Frauen, deren Geruch ihn betört. Das Drama nimmt seinen Lauf, als Grenouille auf dem Weg in die Parfummetropole Grasse der schönen Laura begegnet, die für ihn übersinnlich duftet. Während weitere unerklärliche Morde passieren, ahnt Lauras Vater, der Kaufmann Richis, dass auch seine Tochter in höchster Lebensgefahr schwebt. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (13)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Ein Kunstwerk, ein Gleichnis und eine Allegorie, die meisterhaft in eine schöne und fesselnde Mainstream-Monumentalfilm-Verpackung eingepackt wurden. Ein großartiger sensualistischer Film, in dem es darum geht, was ein talentierter Mensch machen und vor allem schaffen kann, wenn ihn die Liebe vorantreibt. Ich bedauere kein Opfer von Grenouille, er tut mir leid. Und ich bewundere ihn. Tom Tykwer hat eine perfekt ausgewogene Collage aus einem Drama, einem Thriller und Komik gedreht. Der Film hat eine großartige Ausstattung, die Schauspieler*innen, einschließlich Dustin Hoffman und Alan Rickman, sind mit ihren Figuren verschmolzen (ganz zu schweigen von Ben Whishaw…). Und manche Szenen (der Irrgarten, das Finale) sind ein Referenzbeispiel für die Funktion des Filmschnitts. Der Film hat in mir eine Erinnerung an die melancholische Studentenzeit mit Branaghs Mary Shelley's Frankenstein wachgerufen. ()

Isherwood 

alle Kritiken

Englisch This couldn't have been filmed better! Tom Tykwer took Süskind's seemingly unfilmable story and retold it. Like the author, with his colorful descriptions, the director also uses visual finesse to convey a subliminal sensation that the film medium deprives us of, and which leads the viewer's senses into a state of their own dubious confusion. With this film, there is no point in arguing about the strong implausibility of logic, etc. For the first time since Run Lola Run, Tykwer proves that brilliant craftsmanship can say (almost) everything. ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Tom Tykwer hat sich nicht vor der Aufgabe gescheut, einen Film mit einer großen Idee zu drehen, und das Drehbuch von Das Parfüm wiederum ist nicht vor den attraktiven Genreverlockungen des Thrillers zurückgeschreckt. Wenn Sie diesen Film als klassischen blutigen Killerfilm ansehen, werden Sie wahrscheinlich genervt und halb erstickt von der Anschaulichkeit und der akzentuierten visuellen Qualität von Das Parfüm nach Hause gehen. Aber wenn Sie Tykwers Baby als einen Film ansehen, der Ihre Sinne berauscht, Ihren Verstand beschäftigt und, ja, wie ein duftender Schokoriegel obendrauf, gelegentlich Ihren Adrenalinspiegel mit ein wenig Action aufrührt, dann können Sie vielleicht nicht enttäuscht werden. Meine Erwartungen an den Film, der einen neuen und unerforschten Sinn anstrebt, waren nicht hoch, und das ist auch gut so. Um Geruchsempfindungen hervorzurufen, bedient sich Tykwer der bewährten Mittel des Visuellen (Details und ausdrucksstarke Farben) und des Auditiven (Verstärkung bestimmter Empfindungen). Das funktioniert lobenswert, aber nach einer langatmigen Einleitung wechselt der Regisseur zu einer konventionelleren Erzählweise, was nicht schlecht ist, vor allem wenn er die bewährten Mittel sehr geschickt einsetzt (als Beispiel sei hier die verkürzte Darstellung einer Mordserie genannt, die schnell, aber eindrucksvoll ist). Ich mag sehr die zentrale Idee des verzweifelten Strebens nach einem Ideal, nach dem Jean-Baptiste feststellt, dass es nur einen Duft gibt, der nicht erreicht werden kann: den Duft der Erfahrung selbst. Und so wird Das Parfüm, getragen von dieser universellen Metapher der künstlerischen Leistung, von einer hervorragenden Besetzung getragen, angeführt von dem dämonischen Ben Whishaw und dem sympathisch lässigen Dustin Hoffman. Die Geschichte eines Mörders ist nicht frei von Stellen, für die ich ohne zu zögern das Wort "spannend" verwenden würde, aber andererseits auch nicht frei von Einstellungen, die ich unnötig fand. Aber seine Abstufung und die unterstützende Idee sind ausgezeichnet, ebenso wie sein... Duft? Nennen wir es Atmosphäre. (Ich kenne Süskinds Roman nicht, daher bewerte ich den Film nur so, wie er auf mich gewirkt hat, ohne intertextuelle Überschneidungen) ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch In some scenes, Tykwer reaches the edge of perfection itself, but it fails to achieve a full set of stars due to a fairly large number of shortcomings. Primarily the middle part which could easily have been cut by about twenty minutes without doing any harm. This attempt at imparting a perfume just by means of a combination of visuals and music didn’t work completely, nor could it. Even so, in many scenes, when Tykwer tries hard, it is emotionally strong and stays in your memory for long after. I also liked the really bizarre closing third of the picture which could easily compete with some of the really big “weirdities" from Asia. I can’t say that Perfume is a great movie, but it is certainly unforgettable, and that means a lot. ♫ OST score: 5/5 ()

novoten 

alle Kritiken

Englisch A film, where even the closing credits have their specific scent. A scent both intoxicatingly sweet and desperately bitter. The perfume is a masterful and above all complex work, in which Tykwer shocked me with his precision and, above all, rawness. It is rare for me to be hit by such a rough film that matches my taste, but here a pleasantly exceptional success was achieved. It is not difficult to succumb to the magic of the film, with such fascinating editing and perfect musical accompaniment, few can resist. Another key advantage is the main character, who, despite their perversity, is strangely believable and induces almost guilty sympathy. ()

Bloody13 

alle Kritiken

Deutsch Ich verstehe, dass Tykwer versucht hat, sich an die Buchvorlage zu halten, aber so einen sonst präzisen Filmgenuss sieht man selten. Der Anfang ist ausgezeichnet, der Mittelteil fesselnd, aber das Ende ist derartig bescheuert, dass von fünf Sternen keine Rede sein kann. Echt schade. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch Perfume: The Story of a Murderer is a film that everyone must form their own opinion about. It cannot be summed up in just one sentence. Tom Tykwer is an interesting director who made a name for himself in the independent film industry and has a very unique style. Here, he had the resources of a large production company, and a decent budget, and created a captivating blockbuster with excellent casting and appropriate special effects and set design. For a significant part of the film, I was convinced that five stars were not enough, because Paris looked more convincing than I could have ever imagined. The filth of the streets literally crawled off the screen, I could smell the sewers and the fish market directly from the individual shots, and the editing and cinematography were so great that they characterized the individual characters within a few moments. The strong story of an individual rejected by society on the outskirts, raised without love and in poverty, yet equipped with extraordinary talent, was very suggestive, and the visual aspect of the film was so excellent that if I had visited that period, I would probably have been disappointed by reality. However, I simply missed the point of the story, and even if I consider it a metaphor, I still couldn't swallow it. The miracle at the execution site simply bothered me, plain and simple. And even though I understand what the screenwriter wanted to say, I would have chosen a completely different ending. So in the end, I only give it three stars and an overall impression of 65%, which is really a shame for such a film. ()

NinadeL 

alle Kritiken

Deutsch Wenn jemand "Das Parfüm" hätte verfilmen sollen, dann nur Tykwer, denn ein Buch mit einem solchen Ruf kann nur einen Regisseur mit einem solchen Namen vertragen. Stellenweise ist es leichter Mindfuck, aber ich denke, es rehabilitiert das Gute aus der modernen deutschen Kultur ausreichend. Ben Whishaw ist richtig eklig, Dustin Hoffman und Alan Rickman sorgen für die Aufmerksamkeit des Publikums und Corinna Harfouch und Karoline Herfurth liehen dem Ganzen ihre unnachahmlichen Gesichter. ()

Kaka 

alle Kritiken

Englisch Tom Tykwer is very inventive and has a head full of ideas, which he throws at the viewer with an unprecedented force, and he managed to adapt “Perfume” to the movie screen as well as possible. If we add great actors and the truly beautiful visuals, the occasional plot gaps and excessive running time can be forgiven. A truly unique story, a truly unique film. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Vier schwächere Sterne. Ohne Hoffman und Rickman würde ich dem Film drei Sterne geben – vor allem für die Kamera, die dem Publikum das Gefühl gibt, "direkt dort zu sein". Das Buch habe ich nicht gelesen. Das Ende des Films fand ich nicht gut, keine Ahnung warum. Es war irgendwie fade. Außerdem haben es Filme, bei denen man ein Fan von einem Arschloch sein soll (egal, was seine Beweggründe sind), nie leicht. ()

Othello 

alle Kritiken

Englisch With Perfume: The Story of a Murderer, Tykwer has taken on one of the most difficult challenges, namely how to portray the sense of smell in an audiovisual way. Especially if that sense of smell drives the plot. And super-especially if the hero of the plot is a silent, ruthless psychopath who destroys young girls for his own fulfillment. And because he fails at this challenge, the film fails too, the entire time. And yet it fails with never-before-seen grandiosity. The ways of depicting the protagonist's abilities here only really work in the case of the vile smell, where the opening fish market, for example, visualizes the disgusting environment with quick cuts and zooms. But when he starts to break bread with the other side of the olfactory spectrum, the film runs into the problem that there aren't really that many universal scents, since everyone has a different idea of what is pleasing and beautiful, and so from the first act onwards we are downright inundated with all manner of flowers, petals, and accentuated colors like a commercial for scented candles. Then when the protagonist uses his sense of smell for a practical purpose, namely to stalk his victims, it comes across as a cool superhero ability again. The problems mentioned above, however, stem from the decision to conceive the novel as a monumental historical fresco, where the viewer can turn away from the unpleasant story and simply enjoy the period setting. Hence all the crowd scenes, the meticulously soiled buildings, the dozens of rotten extras, the hundreds of costumes, the panoramic shots, and the frequent changes of location. But for the plot itself to work, it would have to be perceived in a much more intimate, individual way. After all, we’re talking here about one man's efforts to achieve absolute perfection and beauty through extreme means. The monumental treatment may try to emphasize the universality of such a quest, but in my opinion this is impossible when the subject is a sense as distinctive as that of smell. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch The first half of the movie is incredibly interesting because even though you can't perceive smells and stench through the screen, it feels like you can. The streets are amazingly dirty and in addition, you have a feeling like you can sense something beautiful along with the main "hero". Unfortunately, it gradually fades away and the actual murder part is not interesting at all. Except for the finale, which is... well, strange, but it goes along with it and you can feel a lot of human essence in it. ()

Remedy 

alle Kritiken

Englisch A real cinematic treat. A gripping story (a bit gritty at times), an amazing soundtrack, and one great human destiny fulfilled. Dustin Hoffman as an aging, formerly successful Parisian perfumer and Alan Rickman as the loving father of his only daughter pass the "baton" midway through the film with great dignity. One of the most original and imaginative efforts of recent times. Let's try to imagine what the whole film would have looked like if Tim Burton had directed instead of Tom Tykwer and Johnny Depp had been given the role of the main character.) ()