Inhalte(1)

Zu Beginn des 19. Jahrhunderts, Deutschland ist unter der Besatzung Frankreichs. Die Brüder Will und Jake Grimm sind als Geisteraustreiber unterwegs und stets zur Stelle, wenn einsame Gemeinden von vermeintlichen Dmonen und Hexen heimgesucht werden. Zuverlssig befreien sie die Dorfbewohner von den unheimlichen Erscheinungen. Kein Wunder Bei dem Spuk handelt es sich um faulen Zauber, von den findigen Brdern selbst inszeniert, um sich Geld und Unterbringung zu ergaunern. Als die Besatzungsmchte den Grimms auf die Schliche kommen, wird ihnen nur eine Alternative zur Todesstrafe wegen Hochstapelei gegeben In einem verwunschenen Wald sollen Will und Jake das Geheimnis von zehn spurlos verschwundenen Mädchen aufdecken und stoen dabei auf einen schrecklichen Fluch, der nur durch entschlossenes Handeln gebrochen werden kann. Dumm nur, dass die Brüder ausgemachte Hasenfe sind und von Exorzismus in Wahrheit keinen blassen Schimmer haben... (EuroVideo Media)

(mehr)

Kritiken (9)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Ein durch und durch routinemäßiges historisches Märchen, das die Zuschauer*innen weder überrascht noch begeistert. Der düstere Ton, der durch die gotische Ausstattung und die sich schnell bewegende Kamera akzentuiert wird, ist hier zwar anwesend, sein Konzept ist aber nicht so gut wie in Burtons Sleepy Hollow. Die Figuren und die Geschichte sind durchschnittlich, sie haben keine größeren Ambitionen. Wenn es ein rein tschechischer Film wäre, würde ich sagen, dass man ihn mit den Hollywood-Werken vergleichen kann. Aber im Rahmen einer Hollywood-Produktion mit einem großen Budget und außerdem unter der Leitung von Terry Gilliam, der ansonsten immer innovativ und einzigartig ist… no way. ()

Isherwood 

alle Kritiken

Englisch This decadent fairy tale-non-fairy tale, set against the dark backdrop of a mysterious forest and a black-humored story proves that as Terry Gilliam grew older, it was as if he was entering his filmmaking adolescence and his only goal was to provoke. However, the film provokes cleverly, boldly, and entertainingly all at the same time, so anyone who has even an ounce of flair for a slightly "different" narrative will certainly enjoy at least the divine Peter Stormare, and as a bonus will be given one little white kitten! ()

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Obwohl die Thematik an Gilliam zu erinnern schien, wurde alles, was über den ersten Plan hinausgehen könnte, in ein abgenutztes und uninteressantes Drehbuch mit außergewöhnlicher Konsequenz gefiltert. Was für Gilliam übrig bleibt, ist eine visuell fesselnde, aber verzweifelt inhaltslose Geschichte über zwei Brüder, die falsche Geister jagen, bis sie eines Tages mit dem echten Übernatürlichen konfrontiert werden. Die Regie macht zwar keinen völlig verwerflichen Mist, aber trotzdem bietet Grimm nicht viel mehr als aufwendige Kulissen, dezente Gimmicks, uninteressante Musik, mittelmäßige Leistungen der Hauptdarsteller und gute Leistungen einiger Nebenfiguren (die erfahrenen Gilliam-Darsteller Stormare und Pryce, eine großartige Bellucci). Statt eines Rummelplatzes irgendwo an der Grenze zwischen Rationalität und Irrationalität, statt der schillernden Phantasie und der filmischen Magie, die Gilliam wie kaum ein anderer beherrscht, bleibt ein typisches Hollywood-Kino mit einem fadenscheinigen Drehbuch, bunten Kulissen und ein paar guten (aber für Gilliams Verhältnisse schwachen) Gags. Ich kann verstehen, warum Terry die schlechtesten Dreharbeiten seiner Karriere hatte... denn sie führten zu seinem schlechtesten Film. Drei Sterne für den unermesslichen und vergeblichen Versuch, einen Furz in eine Kugel zu verwandeln. ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch Aside from the barely half-minute scene of a French dinner by the woods, there's not a shred of Gilliam in the entire movie. There is nothing by which you would recognize this as being his work. I'm exaggerating, but not that much. Terry made something that no one expected from a genius of his format - a well-done example of film-craft. Nothing less, but, unfortunately, nothing more either. ()

novoten 

alle Kritiken

Englisch The visual aspect is perfect, Gilliam knows how to work with the budget reasonably, but if I ever believed in creative differences during filming, it is precisely in the case of the Brothers Grimm. The curse is an incredible plot mess, where I sometimes can't keep track of how many digressions the story has taken. But when an unexpected action ride comes about an hour later, it's worth it until the very end, I root for both brothers and hold my breath during suspenseful scenes. In combination with the perfect portrayal of the villainous general, I ended up being reconciled, but otherwise, this woodland odyssey proceeded quite controversially. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch If any other director had made a similar film, it would probably have received much better feedback, but Terry Gilliam set such a high bar with his previous films and fired up his fan base so strongly that the final impression is slightly hesitant. Gilliam himself denied rumors that the producer's interventions were responsible for the final version, as well as the fact that he couldn't work with his favorite crew. The Enchanted Forest contains a piece of the typical Gilliam atmosphere of mystery, but it does not reach the script and directing precision of Twelve Monkeys or the artistic eccentricities of Brazil, not even by a long shot. Although many details please the viewer's eye, the result is a fairy tale that is above average but not exceptional. Overall impression: 75%. ()

Kaka 

alle Kritiken

Englisch An unbelievable chaos and mess. Terry Gilliam doesn't have the visual potential of Tim Burton, and he doesn't know what to do with this fairy tale. The production design is awful and sloppy. The shot of the supposedly monumental castle Kost is rather laughable – the Czech Republic is probably a financially very good place for filming. The visual effects are tragic and the sets are so obviously theatrical that it's almost unbelievable. Many scenes are downright embarrassing, with zero emotions and actors that are disgustingly wooden. The cinematography is confusing and the direction doesn’t warrant a comment. Gilliam doesn't know where to go and keeps making one senseless move after another. In the final assessment, The Brothers Grimm is one big, muddled, unfocused and boring mess. Colloquially speaking: it's a shitshow. ()

Othello 

alle Kritiken

Englisch A largely fragmented but still entertaining and visually appealing Gilliam. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch I don't know. I probably never really understood what Terry Gilliam meant. The movie "The Brothers Grimm" contains digital effects that are dreadful, but also effects that are beautiful. It's a crazy fairy tale, which is composed of various stories from the Brothers Grimm, just like the main plot itself. It's fairy-tale-like and quite interesting, but also simple. The emphasis was therefore placed on the visuals, which at times are too overwhelming, showing how Gilliam wanted to indulge himself in the film and didn't pay much attention to the story, rather playing with various filters, tricks, puppets, CGI, basically everything he likes. In addition, he cast favorite actors (Matt Damon and Heath Ledger) in the main roles, which should be enough for him to make something that people will go watch and for him to try something that will not only be visually interesting but also meaningful. This fairy tale is not like that, and at times it's just too crazy and tries too hard to be interesting, so it stops being entertaining. What stands out a bit is the participation of Czech actors who not only have small roles but also play quite important roles, whether it's Miroslav Táborský or Tomáš Hanák. However, their performances did not earn them great recognition. The whole film is a bit of a waste because, in the end, it's eccentricity on top of eccentricity, and the whole thing is so oddly twisted that one doesn't know what to think. The film can inspire you, but only because you like Gilliam. And perhaps as a memory of the great Heath. Otherwise, it's just another fulfilled dream of one very unique artist who has always been closer to the visual aspect and its form than to the story. More: http://www.filmovy-denik.cz/2012/11/sahara-stormbreaker-syriana-andelsky.html ()