Tagebuch (68)
Květen 2021 - souhrn
Horory:
Květen stál co do hororů za prd. Žádnému novému hororovému snímku jsem nedal nadprůměrný počet hvězd. Nejblíž k tomu měla asi novinka Bena Wheatleyho In the Earth. Surreálné lesní psychárna nese jasný Benův režijní rukopis, přesto bych lhal, kdybych řekl, že jsem z ní byl nějak na větvi. Zklamání pak představuje první letošní hororový blockbuster, a to sice Armáda mrtvých od Zacka Snydera. Velká zombácká netflixárna má sice docela fajn akci, ale taky šíleně debilní scénář a nejvíc zklamává právě po hororové stránce - neboť naha natočit něco opravdu hororového tu vůbec nebyla. Těžko pak lovím třetí květnový film, který by zasloužil alespoň zmínku - nakonec tato volba padá na německou hororovou artovku Schlaf, u které jsem sice měl co dělat, abych neusnul, ale někdo by ji ocenit mohl.
Filmy:
Titul nejlepšího květnového filmu si odnáší novinka od pánů, jejichž snímky většinou hodnotím síš hůř než zbytek diváků. Tentokrát ale dokázali Guy Ritchie a Jason Stathem potěši i mne. Revenge thriller Rozhněvaný muž je parádní, chladný, stylový thriller. Na Netflixu mě pak v uplynulém měsíce potěšila novinka o Alexe Aji s názvem Kyslík, která si v poměrně slabé konkurenci vysloužila i prozatímní titul nejlepšího letošní sci-fi. Poměrně příznivě je pak hodnocena hraná novinka od Disneyho Cruella, což je origin záporačky ze 101 dalmatinů. Špatný ten film určitě není, k obecnému nadšení se ale úplně přidat nemůžu. V případě filmů Kdo mi jde po krku a Žena v okně lze konstatovat, že jejich kvalitní tvůrci tentokrát zklamali. Kouknout se na ně ale dá.
Seriály:
Na poli seriálů byl květen zejména ve znamení kriminálek. Pár hodin se určitě vyplatí obětovat Mare z Easttownu, v níž září Kate Winslet, a také španělské kriminálce Nevina. Na Netflixu bych doporučil nový true crime dokument Samovi synové. Solidně začlo také nové Pobřeží moskytů, ačkoli ve druhé epizodě mě začla silně štvát hlavní postava - a k dalším dílům jsem se proto zatím nedostal. Pilotem neurazilo skandinávské drama Vítejte na konci světa, do dalších dílů jsem se ale také ještě nepustil. Naopak celou jsem zhlédl druho uřadu netflixárny Love, Death & Robots, která střídá silnější epizody s těmi slabšími.
Duben 2021 - souhrn
Horory:
Duben byl na hororové filmy zatím letošním nejslabším měsícem. Jako povinnost pro fanoušky žánru se jeví v podstatě jediný snímek, a to britská dobová duchařina The Power. Poměrně příjemně mě překvapil ještě snímek Held, ale to především kvůli mizivým vstupním očekáváním. Pro úplnost zmíním ještě irskou upírskou komedii Boys from County Hell.
Filmy:
Nejlepší film tentokrát dorazil až na úplném konci měsíce, když na Netflixu premiérovala nesmírně zábavná animovaná komedie Rodina na baterky. Dostala ode mne štědrých pět hvězd, protože už dlouho mi nějaký film takhle rychle neutekl. Scéna v obchoďáku je už teď kultovní. Stříbrná medaile za duben směřuje k úplně jinému typu snímku, a to k ryzímu artu. Rumunský snímek Smolný pich aneb Pitomý porno letos vyhrál na festivalu v Berlíně - a podle mne po zásluze. Bronz pak putuje jednomu z vícera akčních snímků, které byly v dubnu nově k vidění. Nejvíc mě z nich potěšil Nikdo s charismatickým Bobem Odenkirkem v hlavní roli.
Až čtvrté místo pak patří prozatím velmi vřele přijatému polskému dramatu o nespravedlivě odsouzeném člověku 25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy. Polská kinematografie zas jednou ukázala svou sílu, pro mě je ten film ale až příliš obyčejný a univerzálně přijatelný, abych jej velebil tak jako některé jiné polské snímky z posledních let.
Za zhlédnutí v dubnu dále stálo několik akčních filmů. Třemi hvězdičkami jsem ocenil nový Mortal Kombat, špiónskou akčňárnu Without Remorse a korejskou brutální gangsterku Noc v ráji. Rovněž tři hvězdy si vysloužil i Liam Neeson se snímkem The Marksman. Vcelku slušné pokoukání pak byla také vesmírná sci-fi Voyagers - Vesmírná mise. Z komedií zaslouží zmínku Shiva Baby.
Seriály:
Událostí měsíce pro mě jednoznačně byla hororová pecka Them, která z hlediska hororového žánru silně vylepšuje dubnu reputaci. Na ČSFD je série bohužel brutálně podhodnocená, když se na ní kvůli tematice rasismu vyřádila zdejší žumpoidní klika. Pokud nejste imbecilní bílá špína, radím vyzkoušet. Velmi nadějně se dále po dvou epizodách jeví dusná kriminálka z amerického maloměsta Mare z Easttownu, kterou určitě budu sledovat i nadále. Naopak mě nepřesvědčila fantasy série z Netflixu Světlo a stíny a drsný animovaný komiks Invincible. Ke konci pak v dubnu dospěly české Kukačky a lze tak konstatovat, že se povedly.
Březen 2021 - souhrn
Horory:
V březnu vyšlo poměrně značné množství novinek, vzhledem k stále nepříznivé pandemické situaci stále hrají prim VOD služby. Jedná se tedy spíš o menší nezávislé žánrovky než o hororové blockbustery. Jako nejlepší březnový zářez vidím kanadský snový, surreálný zážitek Come True. Působivá, originální vize si vysloužila plnotučnou čtyřhvězdu. Rovněž čtyři hvězdičky, byť pocitově o něco slabší, jsem dal bizarní moderní variaci na původní Texaský masakr motorovou pilou s názvem Honeydew, a také malému mysterióznímu snímku s příjemně creepy atmosférou The Block Island Sound. Ten vyšel na Netflixu a je tak bezproblémově v Česku dostupný i oficiálními cestami.
Větší počet snímků si vysloužil "pouhé" trojhvězdí, přesto je pokládám za hodné pozornosti. Jednak jsme tu měli kanadský The Toll, který se věnoval dvěma hrdinům ztraceným uprostřed noci na opuštěné silnice v lesích. Mírně potěšila rovněž variace na home invasion horory Lucky, která je však ve výsledku spíš sociální satirou než hororem. Na průměr se v mých očích dále vyšplhal stylový slasher The Stylist, ruská nápodoba Záhady Blair Witch Vdova nebo artový rape and revenge film Violation.
Jen tak tak na průměrné hodnocení ještě dosáhla švédské duchařina Andra sidan, které relativně slušně zopakovala něco, co jsme v posledních letech viděli stokrát. Větší potenciál, než nakonec předvedl, měl i vymítací kousek s Guyem Piercem The Seventh Day. Vyloženě zklamaný jsem pak byl z britské novinky The Banishing, řemeslně povedená ovšem byla, a tak si zmínku asi zaslouží. Pro úplnost zmíním ještě bizarně na vážno pojatý snímek o vražedných kalhotách Slaxx.
FIlmy:
V březnu jsem poprvé v tomto roce udělil novému snímku pětihvězdu. Prvenství drží dánská tragikomická senzace Rytíři spravedlnosti s Madsem Mikkelsenem v hlavní roli. Perfektně napsaný a zahraný kousek, který je vyloženě povinností. Patrně se umístí v mé letošní TOP 10. Druhé místo v uplynulém měsíci drží britské drama The Father s Anthony Hopkinsem v hlavní roli, které se dočkalo několika oscarových nominací. The Father byl z vážných oscarových kandidátů k vidění jako poslední a velmi mile mě překvapil. Silné drama, byť velmi, velmi smutné. O bronzovou medaili se v březnu dělí vezěňský / soudní thriller The Mauritanian a australská kriminálka The Dry. Druhý zmíněný snímek jsem viděl teprve dnes, takže zážitek je příliš čerstvý.
Slabší čtyři hvězdy jsem dal ještě netflixovskému dokumentu Podmáznuté přijímačky a dánskému kriminálnímu dramatu Shorta. První film vypráví o podvádění u přijímacího řízení na VŠ v USA, druhý o nepokojích v etnických ghettech v západní Evropě. Z menších filmů, které řadím spíš k průměru, lze v březnu zmínit režijní zářez herečky Robin Wright Land, malou nezávislou sci-fi Happily, animovanou pohádku Raya a drak nebo španělský heist Way Down. V blockbusterové sféře mě kupodivu neurazil příšerácký spektákl Godzilla vs. Kong.
Z filmů, o kterých se v březnu hodně mluvilo, ale mě výrazně minuly, se musí zmínit nafintěné, ale ve výsledku ploché drama režisérů posledních dvou Avengers Cherry s Tomem Holandem v hlavní roli. Stále poměrně zoufalá je i DC fanoušky vybrečená "reřisérská" verze Ligy spravedlnosti Zacka Snydera. Jak vypadá dokument, který pojednává o relevantním tématu, ale vypráví jej naprostý nevěrohodný pitomec, pak ukázal na Netflixu snímek Seaspiracy: Pravá tvář udržitelného rybolovu.
Seriály:
Vzhledem k tomu, že v březnu bylo poměrně hodně filmů, na které se dalo koukat, jsem nesledoval příliš mnoho nových seriálů (některé se např. dočkaly tragických ohlasů, ještě než jsem se do nich pustil - dívám se na vás, Příležitostní detektivové z Baker Street). Doplnil jsem si tak alespoň dramatické Kukačky od České televize, které mě příjemně překvapily hlavně opravdu kvalitními hereckými výkony všech zúčastněných. Dějově je to nakonec sice trošku rozmáchlá telenovela, ale ve výsledku mi to ani nevadí.
Z dalších seriálových novinek za pozornost stojí Calls, pod které se podepsal Fede Alvarez. Jedná se spíš o pásmo krátkých rozhlasových her, než o skutečný televizní seriál, ale necelé tři hodinky času lze v jeho společnosti strávit příjemně. V březnu taktéž začala nové série spadající k MCU The Falcon and the Winter Soldier, po prvním dílu mě tedy ale příliš nezaujala. Zbylé epizody si možná někdy doplním najednou. Spíš průměrem byla také true crime série Vražda mezi mormony na Netflixu.
Únor 2021 - souhrn
Horory:
Únor byl o něco slabší než leden. Čtyřhvězdí jsem dal pouze dvěma hororovým filmům, přičemž u obou to bylo jen tak tak (tedy na pomezí tří a čtyř hvězd). Pozitivně mě nakonec překvapil reboot série Wrong Turn, který na to šel od lesa a nabídl zcela nový příběh, který s předchozími Wrong Turny nemá společného v podstatě vůbec nic. Což je za mne jedině dobře, ale pár lidí se kvůli tomu vztekalo. Druhé čtyřhvězdí dostala novinka od produkční společnosti A24 Saint Maud. Jedná se o výborně natočený snímek, v konkurenci podobných ambicióznějších žánrovek posledních let ale tahá za slabší konec, a čiré žánrové radosti je v něm jen pomálu.
Z tříhvězdičkových únorových snímků bych vypíchl sektářský irský snímek Son, další z řady hororů, který se chce zařadit po bok moderních klasik jako Hereditary nebo TheVVitch, ale úplně na to nemá. Lehkou spokojenost mi dále přivodily snímky Sacrifice, Reunion, Červená tečka, Shook a School's Out Forever.
Filmy:
Z nehororové únorové nabídky mě zaujal především cynický netflixovský thriller Jako v bavlnce, v němž v jedné ze záporných rolí zazářila Rosamunde Pike. Z nezávislých vod vyčnívala pandemická romance Little Fish, v níž se hrdinové vyrovnávají s nemocí, při které člověk postupně zapomíná. Bronzovou medaili posílám v únoru do Argentiny, a to díky zábavnému heistu El robo del siglo o tzv. Loupeži století.
Slabší čtyřhvězdí ode mne dostala ještě jemná teenagerská romance s časovou smyčkou s názvem The Map of Tiny Perfect Things. Z tříhvězdičkových záležitostí si zmínku zaslouží ulítlá parodie s Jamiem Dornanem Barb and Star Go to Vista Del Mar, dramatický černošský thriller podle skutečné události Judas and the Black Messiah, polská teenagerská krvavá žánrovka Všichni moji přátelé jsou mrtví, velkolepé korejské scifi pro Netflix Čističi vesmíru nebo černobílá konverzačka Malcolm a Marie.
Větší ohlas dále v únoru vyvolaly také dva dokumenty - o fotbalistovi Pelém a zpěvačce Billie Eilish. Bohužel mě osobně nezajímá ani fotbal, ani depresivní zpívající teenageři, takže na úrodnou půdu u mě nepadl ani jeden z nich.
Seriály:
Seriálům jsem v únoru moc nedal, žádný zásadní se vysílat nezačal (anebo jsem jej přehlédl). Zmínil bych jen dvě netflixárny, a to jednak true crime dokument Na místě činu: Zmizení v hotelu Cecil a bizarní knižní adaptaci Ví o tobě, která začne jako vztahový thriller o milostném trojúhelníku, ale skončí jako něco naprosto bláznivého. Pilotní epizodou poměrně zaujal HBO seriál Superman a Lois, hodnotit jej je ale předčasné.
Leden 2021 - souhrn
Horory
Letošní hororová sezóna začala prvním měsícem poměrně slibně - hned se třemi novými kousky jsem byl velmi spokojen. Jako jednoznačně nejlepší - protože atmosférickou a strašidelnou - vidím íránsko-americkou hotelovou laskominu The Night. Z jiného soudku (ale obdobně povedená) byla australská krvavá taškařice Bloody Hell. Třetím snímkem, u nějž neváhám s doporučením, je artovější variace na lesní survivaly a rape and revenge filmy Hunted.
Pro pořádek zmíním také temný sci-fi snímek Synchronic mého oblíbeného režijního due Moorhead & Benson, který jsem viděl již loni na festivalu, ale až nyní v lednu se dostal na internet, dále průměrný dánský exploitační pokus Breeder a poctu devadesátkovým blbostem z ranku Strážců vesmíru Psycho Goreman, kterou možná leckdo ocení (já teda ne).
Filmy
Zásadním snímkem měsíce ledna je pro mě zejména Nadějná mladá žena, jeden z mála opravdu povedených #metoo snímků, který se kromě jiného pyšní skvělým soundtrackem a nejuspokojivějším finále za hodně dlouhou dobu. Shodou okolností ve druhém filmu, který chci zmínit, hraje stejně jako v Nadějné mladé ženě Carey Mulligan. Jedná se o dobové "archeologické" drama Vykopávky, a je čerstvě k vidění na Netflixu. Na Netflixu v lednu vyšly také Střípky ženy, působivé drama o tom, jak se manželský pár vyrovnává s nepovedeným domácím porodem.
Pozitivně jsem hodnotil rovněž dvě dramata, o nichž se mluví v souvislosti s nadcházejícími Oscary - o něco více se mi líbily Minari než v USA imho lehce přechválený Nomadland. Relativně solidní dramata, které byla v uplynulém měsíci k vidění, jsou také Palmer a Herself. Z české produkce lze upozornit na snímek ČT o životě J. A. Komenského Jako letní sníh.
Na poli thrilerů kromě již zmíněné Nadějné mladé ženy stojí alespoň za krátkou zmínku netflixovský indický Bílý tygr a španělský Pod bodem mrazu, hvězdně obsazené Střípky z HBO nebo zajímavá nezávislárna Don't Tell a Soul. Očekávaný western s Tomem Hanksem News of the World skončil pro svou obyčejnost všeobecným mírným zklamáním.
Nakonec si neodpustím vypíchnout středometrážní hudební snímek Downfalls High, v podstatě rozpohybované nové album punkrockového tvůrce a rappera Machine Gun Kellyho.
Seriály:
Jednoznačně nejlepším lednovým seriálovým projektem byla minisérie HBO Byl by to hřích, vzpomínající na začátky epidemie AIDS v Británii. Druhý TOP projekt je podle mne true crime kriminálka The Serpent z produkce BBC. O skutečném zločinci a jeho zločinech vypráví i netflixácká dokumentární série Night Stalker. Velkou diváckou odezvu měl na Netflixu Lupin. Mně se jakž takž líbil, ale za úplně zásadní dílo jej tedy nepovažuji.
Kromě toho se v lednu rozběhla WandaVision, první marvelácký seriál rozšiřující filmové universum, po čtyřech dílech hlásím spokojenost. Očekáváním bohužel zatím naopak nedostál začátek druhé série hororového seriálu Servant. Do finále pak v lednu dospěl španělský hororový seriál 30 Coins, o němž lze bohužel prohlásit, že skončil mnohem hůře, než začal.
TOP SERIÁLY 2020
01. Chalífát
02. Ted Lasso
03. Defending Jacob
04. Od koťátek pracky pryč!
05. Zrádci
06. The Haunting of Bly Manor
07. Pán tygrů
08. Nula nula nula
09. Outsider
10. The Queen's Gambit
TOP FILMY 2020 (drama, art, vysokorozpočtové filmy)
01. Tenet
02. Duše
03. Na nože
04. Místnost sebevrahů. Hater
05. Chlast
06. Chicagský tribunál
07. 1917
08. Corpus Christi
09. Ďábel
10. Rose Island
11. Gentlemani
12. Králíček Jojo
13. Drahokam
14. V síti
15. Vlkochodci
16. Léto 85
17. Sound of Metal
18. Hamilton
19. David Attenborough: Život na naší planetě
20. Žaluji!
TOP Žánrovky 2020 (thriller, sci-fi, komedie)
01. Telefon
02. Palm Springs
03. Synchronic
04. Boss Level
05. Nechte ho jít
06. Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga
07. Vivárium
08. Slečna bestie
09. Beasts Clawing at Straws
10. Lov
11. Výhody cestování vlakem
12. Spontaneous
13. Scare Me
14. Borat Subsequent Moviefilm
15. V zajetí
16. Kde jsem doma
17. Vyproštění
18. Drsný město
19. Spree
20. Love and Monsters
TOP Horory 2020
Co si budem namlouvat, rok 2020 byl naprosto příšerný snad ve všech myslitelných ohledech. Kromě vykopnutí oranžové hlavy z Bílého domu nebylo moc důvodů k radosti, přičemž zrovna filmovou sféru probíhající pandemie postihla drtivě. Najednou přestalo dávat smysl těšit se na filmy, které jsem tu vypisoval před rokem, neboť značná část jich přišla o kinopremiéru a byla posunutá na (snad) příští rok.
Na poli hororu situace nakonec nebyla zas až tak tragická, když ji průběžně zachraňovaly alespoň menší filmy vycházející na různých streamovacích platformách. Absence větších kino hororů a ambicióznějších festivalových žánrovek (v tomto ohledu se čerpalo v podstatě jen ze Sundance) je ale i tak znatelná.
Oproti loňskému roku nicméně letos tak trochu paradoxně publikuji nikoli TOP 10, ale rovnou TOP 20 hororových filmů. Bohužel to není z toho důvodu, že by vzniklo takové množství opravdu pamětihodných hororů, že bych měl potíže vybrat jich jen deset. Spíš je to tak, že namísto skutečných pecek se urodilo poměrně vysoké množství "relativně fajn" menších hororů, jejichž kvalita je pro mě zhruba od nějakého sedmého / osmého místa v podstatě zaměnitelná. Letos se je sluší zmínit, v jiných letech by si v žebříčku ale spíš neškrtly.
Některé filmy, které zde na ČSFD nesou i štítek "horor", ale více odpovídají jinému žánru, pak do tohoto žebříčku nezahrnuju - objeví se v žebříčku následujícím.
Takže jak to u mne letos dopadlo?
01. Neviditelný
03. Díra
04. Possessor
05. Jeho dům
06. Host
07. Pod vodou
08. Ratu Ilmu Hitam
09. Barva z vesmíru
10. Hunter Hunter
11. Relic
13. Hlasy
15. Books of Blood
17. The Rental
18. 1BR
19. Impetigore
20. Démon zatracení
Z dalších nových hororových filmů podle mne stojí za zhlédnutí: Malasaña 32, Awoken, Spiral, La Llorona, Kolskaja sverchglubokaja, Dead Dicks, Come Play, Spell, The Vigil, VFW, Random Acts of Violence, Amulet, #Žiju, Do Not Reply, Hellcome Home, Vlčí dům, Yummy, The Beach House, We Summon the Darkness, Mořská horečka, Homewrecker a The Honeymoon Phase
Horory 2020 - výhled
Loni jsem měl o hororových favoritech nadcházejícího roku celkem jasno, naopak rok 2020 se mi zdá celý takový zamlžený. Některé nadějné projekty se sice rýsují hned z kraje roku - třeba nová Nenávist, příšerácké Pod vodou, druhé Tiché místo nebo nová adaptace Neviditelného muže. U nich existuje trailer nebo alespoň pár fotek a nástin děje, takže zhruba víme, co čekat. U jiných - a to z velká části právě u těch, kterým možná věřím o něco víc - je ovšem znám třeba jen název a pár jmen tvůrců. Tak se nechme překvapit, kolik kousků z následujícího seznamu se za rok na silvestra objeví v TOPce.
1. Malignant (režie: James Wan) - James Wan se vrací k hororovému žánru, to je ať chceme nebo nechceme jasná událost příštího roku. Podle dostupných informací navíc konečně po několika duchařinách mění žánr - Malignant by mělo být svého druhu giallo. O řemeslnou stránku se bát nemusíme. Doufejme ale, že film nebude tak moc mainstreamově vyměklý, jako Wanovy poslední příspěvky k žánru.
2. Antlers (režie: Scott Cooper) - Film, který jsem očekával už letos, bude nakonec promítán až na jaře 2020. Máme k dispozici trailery, které dokládají perfektní řemeslnou stránku a lákají na temnou depresivní atmosféru a monstrum, které se skrývá v lesích.
3. Neviditelný (režie: Leigh Whannell) - Oblíbený scenárista a nově i nadějný režisér Whannell přináší s Blumhousem moderní pojetá klasických universalovských monster a všichni tak nějak tušíme, že to dopadne podstatně lépe, než nedávná Mumie s Tomem Cruisem. Otázka zní - dopadne to tak dobře, jako Upgrade?
4. Last Night in Soho (režie: Edgar Wright) - Bližší informace o filmu zatím nejsou dostupné, k enormní zvědavosti nicméně stačí informace, že Edgar Wright točí (svůj první zcela vážný) hororový film, a že hlavní roli dostala Anya Taylor-Joy.
5. Candyman (režie: Nia DaCosta) - Remaky starých klasik většinou do čela žebříčků nedávám, ale Candyman je jiný případ. Klasika z devadesátých let je sice velmi fajn, moderní kabátek jí ale rozhodně neuškodí. Novou verzi navíc produkuje Jordan Peele. Věřím, že si výsledek pohlídá a nás tak čeká důstojný bratříček Get Out a Us.
6. Army of the Dead (režie: Zack Snyder) - Zack Snyder, který před lety debutoval fenomenální zombárnou Úsvit mrtvých, se vrací k nemrtvému žánru. A vrací se k němu na Netflixu, od něhož patrně dostal volnou ruku. Tak snad to bude k dobru věci.
7. Antebellum (režie: Gerard Bush, Christopher Renz) - Dáreček, který zatím čeká na rozbalení. Antebellum je v podstatě velká neznámá, a to jak ve věco námětu, tak ze strany tvůrců. Tajuplný teaser mě nicméně zaháčkoval - a baví mě se těšit na něco, co může po všech stránkách překvapit.
8. False Positive (režie: John Lee) - Hororové želízko v ohni oblíbeného a nekonvenčního studia A24 pro příští rok. Děj by se měl točit kolem páru, který usiluje o dítě. V jedné z hlavních rolí se objeví Justin Theroux z Pozůstalých.
9. Saint Maud (režie: Rose Glass) - Film, kterého se po premiéře v Torontu ujala A24, což značí, že na něm něco bude. Ohlasy velmi spokojené. K dostání by film měl být v průběhu první poloviny roku.
10. The Night House (režie: David Bruckner) - Film si odbude premiéru na Sundance a já mu věřím asi nejvíc ze všech letošních sundance midnighterů. David Bruckner se totiž znatelně zlepšuje film od filmu, přičemž svým posledním Rituálem loni dosáhl na třetí příčku v mé hororové roční topce. Tak třeba to letos dotáhne až na samotný vrchol.
11. Gretel & Hansel (režie: Oz Perkins) - Oze Perkinse si hlídám od jeho nedoceněného počinu February, v němž předvedl, že umí pojmout okoukaná témata zajímavě a ambiciózně. Tentokrát adaptuje pohádku o Jeníčkovi a Mařence, přičemž trailer láká na hororovou atmosféru a vizuální žranici.
12. Halloween Kills (režie: David Gordon Green) - Tohle by snad měla být jistota. David Gordon Green přímo navazuje na svůj minulý Halloween a já nevidím žádný důvod, proč by se neměl opakovat minulý úspěch. Snad to budou zase příjemné čtyři hvězdičky.
13. Kandisha (režie: Alexandre Bustillo, Julien Maury) - Ani nevím proč, po těch několika citelných zklamáních, ale opět zas a znovu se těším na nový film dua Bustillo a Maury. Pořád asi doufám, že někdy dokážou kvalitativně navázat na svůj perektní debut. Tentokrát se na zoubek podívají jakémusi marockému ženskému démonovi. Když to vyjde - paráda. Když ne - šokován nebudu.
14. Fear Street (režie: Leigh Janiak) - O filmu nevím v podstatě nic, ale jsem zvědavý jak Leigh Janiak naváže na svůj předchozí horor Honeymoon.
15. The Banishing (režie: Christopher Smith) - Christopher Smith je mistrem neprávem přehlížených hororů. Všechny jeho filmy mají něco do sebe, nikdy se ovšem nestal pojmem, jehož nový film by fanoušci vyhlíželi. No, já jsem ale fakt zvědavej :)
16. Sea Fever (režie: Neasa Hardiman) - Tady mi stačí vědět jen to, že má film spokojené recenze z festivalů a že je o jakémsi mořském monstru. Nepotřebuju fotky, nepotřebuju trailer, dejte mi ten film, rychle.
17. Pod vodou (režie: William Eubank) - Další mořská obludka, tentokrát s Kristen Stewartovou a Vincentem Casselem. Eubank je šikovnej, stále ale čeká na film, díky němuž vejde víc ve známost.
18. Color Out of Space (režie: Richard Stanley) - Já se této festivalově jakž takž úspěšné lovecraftovské adaptace vlastně spíše bojím, neboť moc nevěřím ani režiséru Stanleymu, ani herci Cageovi. Ale jestli je to fakt dobré, jak někteří říkají, tak budu rád.
19. Tiché místo 2 (režie: John Krasinski) - Vítězný tým se vrací. Tiché místo loni hodně lidí nadchlo, já k němu určité výtky měl. Tak uvidíme, co reparát.
20. Perempuan Tanah Jahanam (režie: Joko Anwar) - Indonéský šíkula Joko Anwar je asi jediným hororovým tvůrcem z jihovýchodní Asie, na jehož jméno tak nějak aktivně slyším a těším se na vše, co chystá. Jeho novinka si odbyde premiéru na Sundance, takže existuje předpoklad, že bude za něco stát.
21. El hoyo (režie: Galder Gaztelu-Urrutia) - Španělský divácký hit z Toronta o jakémsi futuristickém vertikálním vězení, kde se bojuje o potravu.
22. Synchronic (režie: Justin Benson, Aaron Moorhead) - Specialisté na levná, originální a nápaditá sci-fi indýčka servírují nový chválený thriller. V hlavních rolích Anthony Mackie a Jamie Dornan.
23. La Llorona (režie: Jayro Bustamante) - Jihoamerickou legendu o plačící ženě letos zadaptoval Hollywood v rámci svého Conjuring universa, no tady je připraveno guatemalské zpracování, hádám méně komerční a méně sračkovité.
24. The Turning (režie: Floria Sigismondi) - Nová adaptace románu The Haunting of Bly Manor, podle něhož vznikla šedesátková Neviňátka. Talentovaná režiérka i lákavé herecké obsazení.
25. Scare Me (režie: Josh Ruben) - Půlnoční sekce Sundance 2020, relativně zajímavá premisa o dvou cizincích, kteří si během výpadku proudu vypráví strašidelné příběhy, které začnou žít vlastním životem.
26. Eight for Silver (režie: Sean Ellis) - Nový dobový horor od režiséra Seana Ellise, známého mj. díky Anthropoidu a mrazivému snímku Střepy v hlavě.
27. I'm Thinking of Ending Things (režie: Charlie Kaufman) - Božský scenárista Charlie Kaufman adaptuje chválený román Iaina Reida. Soudě dle minulých Kaufmanových filmů to bude dost divné, tak kdoví, nakolik to docením - v tuto chvíli jsem ale rozhodně zvědavý.
28. The Reckoning (režie: Neil Marshall) - Neil Marshall se vrací k hororovému žánru, na kterém vyrostl. Po sérii nezajímavých fantasy doufám v reparát.
29. Fantasy Island (režie: Jeff Wadlow) - Možná až příliš komerčně působící nový Blumhouse. Tomu se v roce 2019 nijak zvlášť (cp se týká kvality snímků) nedařilo, snad v novém roce vzpamatuje.
30. Ratu Ilmu Hitam (režie: Kimo Stamboel) - Indonéské hororové peklo s černou magií, brouky, stonožkami, fuj. Upřímně doufám, že materiál bude působit podobně intenzivně i na delší než trailerové ploše.
31. Úniková hra 2 (režie: Adam Robitel) - První Úniková hra byla solidní hororovou komerční zábavou, která měla styl, tempo i sympatické postavy. Od dvojky očekávám to samé v bledě modrém.
32. Noví mutanti (režie: Josh Boone) - Tak že by letos už konečně? Prokletý projekt se snad v dubnu 2020 konečně podívá na plátna kin a já jsem fakt zvědavej, co z toho vypadne.
33. V zajetí démonů 3 (režie: Michael Chaves) - Z mého pohledu se Conjuring série i celé Conjuring universum utopilo v komerční bezpečnosti. Ty filmy jsou sice povětšinou hezky natočené, ale nedokážou vyděsit, není v nich žádné nebezpečí. Třetí epizodu už navíc ani netočí James Wan, ale režisér nedávné slabé La Llorona: Prokletá žena, takže .
34. Possessor (režie: Brandon Cronenberg) - Syn Davida Cronenberga se na Sundance 2020 představí se svým druhým filmem.
35. After Midnight (režie: Jeremy Gardner) - Chválené indíčko od režiséra nezávisláckého hitu The Battery.
36. The Wretched (režie: Brett Pierce, Drew T. Pierce) - Čarodějnický debut, který by dle prvních ohlasů měl umět postrašit.
37. Blood Quantum (režie: Jeff Barnaby) - Kanadská zombárna z torontského festivalu, fajn ohlasy.
38. The Vigil (režie: Keith Thomas) - Další kousek z Toronta 2019, pojednávat by měl o jakémsi židovském démonovi.
39. Run Sweetheart Run (režie: Shana Feste) - Blumhouse želízko v ohni letošního Sundance.
40. Come to Daddy (režie: Ant Timpson) - Divácky údajně vděčný bizár s Elijah Woodem a jeho psychopatickým otcem.
A pár dalších:
Nocturne (režie: Zu Quirke)
You Should Have Left (David Koepp)
Saw IX (režie: Darren Lynn Bousman)
Morbius (režie: Daniel Espinosa)
The Empty Man (režie: David Prior)
Amulet (režie: Romola Garai)
His House (režie: Remi Weekes)
Relic (režie: Natalie Erika James)
Snatchers (režie: Stephen Cedars, Benji Kleiman)
The Sonata (režie: Andrew Desmond)
VFW (režie: Joe Begos)
Brahms: The Boy II (režie: William Brent Bell)
The Purge 5 (režie: Everardo Valerio Gout)
The Yellow Night (režie: Ramon Porto Mota)
Random Acts of Violence (režie: Jay Baruchel)
The Rental (režie: Dave Franco)
Yummy (režie: Lars Damoiseaux)
We Summon the Darkness (režie: Marc Meyers)
The Hunt (režie: Craig Zobel)
Ghosts of War (režie: Eric Bress)
The Dark and the Wicked (režie: Bryan Bertino)
The Babysitter 2 (režie: McG)
The Beach House (režie: Jeffrey A. Brown)
4x4 (režie: Mariano Cohn)
Censor (režie: Prano Bailey-Bond)
The Power (režie: Corinna Faith)
TOP Filmy 2019
Po většinu roku se mi zdálo, že je to letos co do filmů docela bída, ale níže publikovaný žebříček nakonec ukazuje, že to tak hrozné vlastně nebylo. Za vyzdvihnutí určitě stojí letošní Vary, které v předstihu promítly jednoznačně nejlepší film roku, korejského Parazita. Druhé místo putuje do Polska k filmu z roku 2018, ale co naplat, v Česku jsme jej viděli až letos. Bronz bere (ne)komiksový Joker, což je jediný svého druhu blockbuster, který mě letos potěšil.
S těmi největšími holyywoodskými filmy už se zkrátka delší čas míjím, a byl bych velmi rád, kdyby studia přestala lít takové prachy do dementních dětinských píčovin. No doufám že v nadcházejícím roce mi blockbusterové chutě spraví Tenet a Duna. Na druhou stranu bych pak ale chtěl pochválit Netflix, který letos stál za slušnou dávkou dobrých filmů. Scorseseho Irčan pro mě sice byl víceméně nudná pruda, ale třeba taková Manželská historie, Dva papežové nebo Král své místo v širší TOP dvacítce mají zasloužené.
No a zapomenout bych neměl ani na české filamře. Byť se to ještě v polovině roku nezdálo, nakonec je důvod chválit. Vlastníky, Staříky, Nabarvené ptáče a Tiché doteky považuju za dobré filmy. A to nejen na české poměry, ale obecně.
1. Parazit
2. Klér
3. Joker
4. Le Mans '66
5. Neviditelný život Eurídice Gusmãové
6. Složka 64
7. Favoritka
11. – 20. místo
A nejlepší seriály:
1. Černobyl
2. Most!
3. Roky a roky
4. Mindhunter (season 2)
5. Odhalení
6. Neuvěřitelná
7. Watchmen
8. Nejsilnější hlas
9. Euforie
10. Ruská panenka
TOP Horory 2019
Upřímně, čekal jsem to letos lepší. Přesně před rokem jsem tu neskrýval nadšení z toho, co se nás letos v hororovém žánru mělo řítit. A nakonec to taková sláva nebyla, takže nezbývá než přiznat, že jsem loni ten výhled drobet nadhodnotil. Nejde ani tak o to, že bychom v uplynulých dvanácti měsících byli svědky jednoho totálního výbuchu nadějného filmu za druhým - naopak, vyloženě sračkovitých hororů bylo pomálu. Ty filmy, na které se čekalo, spíš jen nebyly schopné dostát či dokonce překonat očekávání a skončily nejčastěji někde u hrany průměru a mírného nadprůměru.
A tak se stalo, že na vrcholu žebříčku stanul film (Suspiria), který de facto spadá do roku 2018, jen k nám do Čech se dostal až letos. O filmu, který skončil na druhém místě (Doktor Spánek), jsem si naopak před rokem myslel, že se k nám dostane až v roce 2020, a jeho zařazení do podzimního distribučního slotu mě příjemně překvapilo. Další tři pozice obsadily druhé filmy režisérů, kteří na sebe upozornili svými prvními filmy. Zatímco film na třetím místě (Chata) prvotinu v mých očích jasně překonal, snímky na čtvrtém a pátém místě (Slunovrat a My) dříve nastavenou laťku nepřeskočily. Šesté místo (Krvavá nevěsta) patří jednoznačně největšímu překvapení roku - filmu, od kterého nikdo dopředu nic moc nečekal, ale nakonec potěšil skoro všechny fanoušky.
No a zbytek žebříčku je reálně v podstatě bez pořadí, kvalita oněch filmů je imho velice podobná a případně nahraditelná některými z dalších filmů zmíněných v honorable mentions.
1. Suspiria
2. Doktor Spánek od Stephena Kinga
3. Chata
4. Slunovrat
5. My
7. Dokonalost
9. Úniková hra
10. U Zlaté rukavice
Honorable mentions: Rány, Řbitov zvířátek, Dětská hra, Maják, Feedback, Koko-di Koko-da, Lifechanger, Eli, Noční můry z temnot, Potomek, Ve vysoké trávě, Girl on the Third Floor, Kořist, Syn temnoty, The Hole in the Ground, Zombieland: Rána jistoty, Little Monsters, Haunt, Takové krásné šaty, The Wind
Seriály:
1. Servant
Horory 2019 - výhled
Uplynulý rok jsme zbilancovali, se Silvestrem se ale pomalu můžemě těšit na rok nadcházející. A určitě to nechci zakřiknout, ale vypadá to, že z hororového hlediska se MÁME KURVA NA CO TĚŠIT. V roce 2019 bude mít totiž nový film snad každý druhý zajímavý hororový režisér, na kterého si vzpomenete. Zvlášť nedočkavý jsem vždy na druhé snímky režisérů, kteří způsobili nadšení svým debutem - a takových nás v příštím roce čeká hned několik.
Kdybych teď musel z fleku určit, jaké hororové snímky z následujících 12 měsíců chci vidět, s těžkým srdcem bych zvolil následující desítku:
10. Crawl
Režie: Alexandre Aja
Režie: Lee Cronin
Režie: David Yarovesky
7. To: Kapitola II / It: Chapter II
Režie: Andy Muschietti
6. La Llorona: Prokletá žena / The Curse of La Llorona
Režie: Michael Chaves
5. Scary Stories to Tell in the Dark
Režie: André Øvredal
4. Antlers
Režie: Scott Cooper
Režie: Robert Eggers
2. My / Us
Režie: Jordan Peele
1. Midsommar
Režie: Ari Aster
Proč se těším zrovna na těchto deset filmů, to jsem tentokrát napsal pro online magazín Reflex (klik na článek).
Bude toho ale samozřejmě mnohem víc, než tahle desítka :) Tak třeba 3 from Hell (režie: Rob Zombie), 47 Meters Down: The Next Chapter (režie: Johannes Roberts), Anna and the Apocalypse (režie: John McPhail), Annabelle 3 (režie: Gary Dauberman), Are You Afraid of the Dark? (režie: D. J. Caruso), Braid (režie: Mitzi Peirone), Der Goldene Handschuh (režie: Fatih Akin), Corporate Animals (režie: Patrick Brice), Eli (režie: Ciarán Foy), Escape Room (režie: Adam Robitel), Freaks (režie: Zach Lipovsky, Adam Stein), Glass (režie: M. Night Shyamalan), Heretiks (režie: Paul Hyett), Child's Play (režie: Lars Klevberg), I Am Mother (režie:Grant Sputore), In Fabric (režie: Peter Strickland), In the Tall Grass (režie: Vincenzo Natali), Lifechanger (režie: Justin McConnell), Little Monsters (režie: Abe Forsythe ), LUZ (režie: Tilman Singer), Ma (Režie: Tate Taylor), Noví mutanti (režie: Josh Boone), Open 24 Hours (režie: Padraig Reynolds), Pet Sematary (režie: Kevin Kölsch, Dennis Widmyer), Pledge (režie: Daniel Robbins), Potomek (režie: Nicholas McCarthy), Prey (režie: Franck Khalfoun), Rabid (režie: Jen Soska, Sylvia Soska), Relive (režie: Jacob Estes), St. Agatha (režie: Darren Lynn Bousman), Sweetheart (režie: J. D. Dillard), The Grudge (režie: Nicolas Pesce), The Hunt (režie: Craig Zobel), The Lodge (režie: Severin Fiala, Veronika Franz), The Nightingale (režie: Jennifer Kent), The Turning (režie: Floria Sigismondi), The Wind (režie: Emma Tammi), Všechno nejhorší 2 (režie: Christopher Landon), Wounds (režie: Babak Anvari), You Should Have Left (režie: David Koepp)
TOP Filmy 2018
Nejen co do hororů byl letošek nezvykle silným rokem. Urodilo se vlastně napříč žánry, ve své TOP 10 (i v rozšířené TOP 20) mám dramata, thrillery, komedie, animáky, komiksárny i ryze artové snímky. A váhal jsem nad pořádnou dávkou dalších filmů, které jsem v průběhu letoška ohodnotil silnými čtyřmi hvězdami.
A jestli na letošku může nějaká věc zamrzet? No určitě. Zase do žebříčku nemůžu zahrnout žádný český film. Nejblíže piedestalu letos byl Domestik a Dukla 61, ale v zahraniční konkurenci to fakt nestačilo.
1. Roma
3. První člověk
6. „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“
7. Spider-Man: Paralelní světy
9. Tři billboardy kousek za Ebbingem
10. Upgrade
11. - 20. místo
Seriálový tip: Ostré předměty, Maniac
TOP Horory 2018
Proč to neříct jasně a bez okolků: hororový rok 2018 se povedl. A to až překvapivě. Dočkali jsme se povedených nadpřirozených duchařin, povedených kousků z brutálnějších subžánrů, povedených vyvražďovaček. Na své si přišli diváci studiového mainstreamu, nezávislé žánrové filmařiny i čistého artu. Kdo si v letošní bohaté nabídce nevybral, ten by asi neměl na /moderní/ horory koukat a neměl by se dnes nazývat hororovým fanouškem.
Jasně patrné je to v porovnání s loňským rokem, kdy jsem k většině filmů v TOP 10 měl nějaké připomínky. Letos je TOP desítka bezproblémově naplněná, dokonce jsem do ní ani nezahrnoval některé filmy, které sice mají řadu hororových prvků, ale přímo k hororům je zařadit nelze. Film na prvním místě ja pak žánrová dokonalost, nejsilnější kousek za posledních pár let. To samé lze říct o seriálovém tipu na pozici číslo jedna.
Sama za sebe pak hovoří značně rozsáhlá sekce "honorable mentions". Letos vážně bylo na co koukat!
1. Hereditary
2. Ghostland
3. The Ritual
4. Halloween
5. A Quiet Place
6. Apostle
7. Climax
8. Ghost Stories
9. Pengabdi Setan
10. Overlord
Seriály: The Haunting of Hill House, The Terror, Castle Rock
Ostatní žánrové, ale ne-zcela hororové filmy: Upgrade, Annihilation, Revenge, The House That Jack Built, Naneživo, Summer of 84
Honorable mentions: Aterrados, Cam, Bird Box, Tumbbad, Les Affamés, The Witch in the Window, Await Further Instructions, Dvojitý rande, Bao gao lao shi! Guai guai guai guai wu!, Changgowl, Dobré mravy, The Clovehitch Killer, Unfriended: Dark Web, A Floresta das Almas Perdidas, Donekonečna, Noc požírá svět, Nepříčetná, Terrifier, Mamka a taťka
TOP Filmy 2017
Podobně jako mám z letoška ambivalentní pocity v hororové kategorii, jsem mírně rozpačitý i z filmového roku 2017 v celkovém pohledu. Chyběl totiž nějaký opravdu zásadní film, který by pro mě rok 2017 takříkajíc "udělal". Žádná pecka, která by se zapsala do kánonů, která by se stala živoucí klasikou a všichni by o ní mluvili. Pro mnoho lidí takovým filmem byl letos Dunkerk, který ale pro mě byl naopak jedním z největších zklamání.
Na druhou stranu se urodilo poměrně dost vynikajících menších filmů, takříkajíc budoucích kultovních snímků pro menší části divácké obce. S výjímkou dvou filmů se mi tak v přiloženém žebříčku nevyskytují žádné "velké filmy". Situace na poli blockbusterů je opravdu bídná, nadvláda debilních komiksových frančíz Marvelu a DC mě rok od roku sere víc a víc.
Takže přikládám 15 nejlepších filmů roku 2017 (po třech pěticích - v rámci každé pětice bez pořadí)
1. - 5. místo:
6. - 10. místo
11. - 15. místo:
TOP Horory 2017
Letošek měl vcelku povedený rozjezd - hned v lednu nás překvapil návrat Shyamalana s Rozpolceným, v únoru jsem se nechal podmanit předraženou gotikou Lék na život a na festivalu Otrlého diváka mě potěšila monster nezávislárna Nicota, v dubnu si pak kritiky i diváky získal inteligentní celovečerní debut Jordana Peeleho Uteč.
Ale pak bylo dlouho sucho. Hrozné sucho, které trvalo přes celé léto, kdy snad jediným potěšením byl vcelku povedený sequel Annabelle. Podzim pak začal ve velké stylu, kdy adaptace Kingova TO zbourala pokladny kin po celém světě. Jenže zbytek podzimu hororům paradoxně úplně zaslíbený nebyl. V průběhu září a října se sice ještě několik povedených kousků objevilo, listopad a prosinec však byly pustoprázdné.
Hororový žánr tak zažil v mých očích poměrně ambivalentní rok. Skvělé je, že se našlo několik studiových a zároveň výborných filmů, které měly zároveň i obří tržby. Můžeme doufat, že producenti se letos přesvědčili, že kvalitní horory se v kinech mohou vyplatit (zvlášť v roce, kdy plno jiných filmů po finanční stránce zklamalo). Na druhou stranu nezávislá hororová scéna, která byla v minulých letech zdrojem nejlepších kousků, tak ta letos zkomírala. Výsledkem tak je, že mám problém sestavit byť i jen žebříček deseti filmů, za kterými bych zcela stoprocentně stál.
Nakonec tedy má letošní hororová TOP 10 vypadá takto, ale k většině filmů v ní bych měl někdy i vcelku zásadnější připomínky:
1. Uteč
3. To
5. Rozpolcený
6. Lék na život
7. Nicota
10. Život
---
Honorable mentions (aneb doporučuju zhlédnout, ale nejedná se o zásadní kousky): matka!, Všechno nejhorší, Dont Knock Twice, Be My Cat, 1922, Geralds Game, Killing Ground, The Devil's Candy
---
Největší hororová zklamání: Raw, Alien: Covenant, Sněhulák, It Comes at Night, Leatherface, The Crucifixion
TOP Horory 2016
1. Dont Breathe
2. The Invitation
3. Lights Out
4. The Autopsy of Jane Doe
5. Train to Busan
6. The Wailing
7. Under the Shadow
8. 10 Cloverfield Lane
9. The Eyes of My Mother
10. Green Room
Honorable Mentions:
Southbound, Demon, February, Black Mountain Side, Baskin, Trash Fire, Polednice, Hush
Na co do Varů
va 51. karlovarském filmovém festivalu se možná potkáme na následujících filmech:
Anthropoid
Fuocoammare (Požár na moři)
Komorná
Paterson
Švýcarák
Toni Erdmann
Ve jménu krve
Zkouška dospělosti
Animovaný život
Tohle je náš svět
Jsem tady!
Malá sokolnice
Je to jen konec světa
Ma' Rosa
Spojené státy lásky
Šílenství
Momentky
Říkali mi Džigu
Takoví normální vozíčkáři
Písečná bouře
Na druhé straně
Aloys
Aquarius
Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho
Neonový býk
Noční můra
Nová kůže
Týden a den
Démoni
Julieta
Nezlob!
Já, hrdina
Mučedník
Café Society
Kaili blues
Lantouri
Malí muži
Známá neznámá
Líná zátoka
Učitelka
V závislosti na průběžných ohlasech samozřejmě budou filmy z plánů mizet a přibývat :D