Inhalte(1)

The freeborn miller Spálený is a thorn in the side of the regent Valečský. The regent does not like that people respect the miller for his wisdom, goodness and knowledge of nature. Therefore the regent reacts with hatred to the miller's warning against the construction of a new darn at a place that is called "The Sunken Spot". He even tells his guest, Bishop Diettrichstein, that the miller and his family are suspected of witchcraft. A long time ago, Swedish soldiers put the mill on fire but the miller's family escaped as if by a miracle. The bishop sends a fanatic priest, probably a significant Church dignitary, to help the regent. The priest, too, thinks that the miller is detrimental to the reputation of the Church. He therefore searches through the mill, talks both to the miller and his son Jan and tries to convict them. He recruits the gamekeeper Filip, who is fond of Jan's girlfriend Martina. The priest's hatred gets even stronger when the miller succeeds in finding a spring of water during the droughts and the regent's new barn sinks in the course of the village dance. After this accident, the miller disappears. The priest tries to bully the villagers into turning against him, but he fails. Therefore he rides with the regent and Filip to the mill. There, Jan finds a letter in which his father describes the way to the underground. Soon afterwards, the priest, the regent and Filip walk into the underground and set off down the corridor that the father warned Jan against. All three die. Jan and Martina are freed. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (5)

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Eine Delikatesse mit dem Siegel von Vláčils unwiederholbarer Vision. Zwar ist dieser Streifen im Vergleich zu Marketa Lazarová formal um einiges leichter gestaltet, es fehlt an einem solch präzisen Symbolspiel, jedoch umso mehr sticht die perfekte und einzigartige Kameraführung von Rudolf Milíč mitsamt dem Soundtrack hervor, welcher die eine seltsam subjektive und bizarre Welt erschaffen. Sagen wir es doch einmal so - die Geschichte ist beispielsweise ein traditionelles Abbild vom Zusammenprall zwischen Dogma und Naturkräften, verstärkt durch ein unterirdisches Drei-Wege-Motiv (der eine Weg führt in eine Sackgasse, der andere ist tödlich, der dritte führt zum Ziel) und klar definierte Charaktere (ein böswilliger Inquisitor, ein fieser Regent, ein natürlicher Mensch - ein Müller und letztendlich ein Liebhaberpaar). Man kann nicht sagen, dass Die Teufelsfalle drehbuchtechnisch gesehen etwas Erstaunliches wäre, denn es ist ein recht einfach zu entschlüsselndes Rätsel ohne großartige Tiefgründigkeit, jedoch die Art und Weise, wie dies Vláčil erzählt (oder es vielmehr den Betrachter fühlen lässt), ist ein klares Kennzeichen filmemacherischer Genialität und Einzigartigkeit. Nach einer lauwarmen Einführung erlag ich dem Film vollends und war buchstäblich von seiner audiovisuellen Magie umhüllt. Nur wenige vermögen dies so zu tun wie František Vláčil ... ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch On the one hand, we have Macháček’s “five-star" priest Probus, richness of interpretation, visual delight and an atmosphere which is pretty darn pleasant. On the other, we find a certain tiredness (despite it being so short), estrangement and mainly the dime novel ending. Saying that this is a good movie is like saying I’m a Slavia fan. A goddam lie. ()

novoten 

alle Kritiken

Englisch Perfect camera, actors who create an unrepeatable atmosphere and metaphorical mysticism in full force within two sentences. And as the sweetest bonus, symbolism that doesn't try to kill me six years before Marketa Lazarová. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch Thanks to the combination of top-notch camera work, smart editing, and collaboration with Zdeněk Liška, Vláčil's strong weapon became the creation of a suggestive atmosphere. This was also supported by the use of black and white material and Vláčil's lucky hand in selecting the actors. Miroslav Macháček plays the lead role of a priest - a fanatical opponent of the Reformation - in The Devil's Trap. His skillful human manipulator, cunning intriguer, and ruthless power player is a character that is unforgettable. The story is weaker and the film certainly does not match the quality of Vláčil's pinnacle works such as Marketa Lazarová or The Valley of the Bees, but I think anyone who is willing to embark on a journey with the curious and fearless miller to the Moravian Karst in the first third of the 18th century will not be disappointed. Overall impression: 75%. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Ein langsamer, aber dabei fesselnder Film. Und wie fantastisch er aussieht – schon seit der ersten Aufnahme! Ja, das ist František Vláčil. Für manche ist Die Teufelsfalle vielleicht nur ein Vorspiel von Marketa Lazarová und The Valley of the Bees. Für mich ist es aber ein vollwertiges historisches Drama über Menschen, die Natur, Gott und Satan. Die Leistung von Miroslav Macháček war toll. ()