Il traditore - Als Kronzeuge gegen die Cosa Nostra

  • Deutschland Il traditore - Als Kronzeuge gegen die Cosa Nostra (mehr)
Trailer 2
Italien / Frankreich / Deutschland / Brasilien, 2019, 152 min (Alternativ 146 min)

Inhalte(1)

In den frühen 1980er Jahren erreichen die Machtkämpfe zwischen den Paten der sizilianischen Mafia ihren Höhepunkt. Tommaso Buscetta, angesehenes Mitglied der Cosa Nostra, hat sich nach Brasilien abgesetzt, während in seiner Heimat die Fehden zwischen den Clans wüten. Man begleicht offene Rechnungen, und Buscettas Vertraute werden einer nach dem anderen umgebracht. Als er verhaftet und nach Italien ausgeliefert wird, trifft Buscetta eine Entscheidung, die die Mafia erschüttert: Vor dem Richter Falcone bricht er sein der Cosa Nostra gegenüber geleistetes Schweigegelübde. (filmladen)

(mehr)

Kritiken (7)

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Eine prima Rekonstruktion eines großen Ereignisses der italienischen Geschichte. Das Mafia-Labyrinth ist ein dankbares Zuschauerthema und die Beobachtung von vielfältigen Auffassungen der Mafia-Bosse ist für die Drama- und Thrillerliebhaber*innen reizend. Deshalb ist es schade, dass es hier so aussieht, als ob das erste Drittel des dreistündigen Films fehlen würde, weil man über die Figuren, welche dann erscheinen, nicht viel weiß. Die meisten Mafiosi, die von der Hauptfigur angezeigt werden und welche man dann beim Gericht (oder woanders) beobachtet, sind eher unbedeutende Spieler. Ihre persönliche Beziehung zu Buscetta und was sie konkret zusammen erlebt haben – das erfährt man nicht. Dieses Handicap wird aber vielleicht manche Zuschauer*innen nicht stören. Sonst ist der Film aus handwerklicher Sich auf hohem Niveau und Pierfrancesco Favino ist ausgezeichnet. Ich bevorzuge aber eindeutig den Film Suburra, welcher zwar fiktiv, aber dafür dramatischer ist und eine bessere Atmosphäre hat. [Cannes] ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch Very good work. The fast pace and the quick presentation of about a billion characters with unmemorable names was a little scary at first, but as soon as the attention focuses exclusively on Buscetta and the trial, it was a winner. Surprisingly nimble given the length and topic. #KVIFF2019 ()

EvilPhoEniX 

alle Kritiken

Englisch Slight disappointment. The Italian mafia and courtrooms are among my favourite subjects, but neither line appealed to me here. The film is too long for my taste, with too many characters to form any kind of relationship with, the verbal shootouts in court have no charge and it doesn't really build up, it stagnates rather. It's watchable, a few sequences weren't bad, but considering the subject I expected something much more vigorous and powerful. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch The Traitor convincingly shows why certain substances disappear from cinema and are subsequently used by television companies. Marco Bellocchio tries, but capturing the competition of mafia clans and the war of Cosa Nostra against the state apparatus over a period of almost two decades in a single film is not satisfactorily possible. Most highly interesting characters only briefly appear in the film and important events are abbreviated. The main character is observed by the screenwriter with evident empathy, regardless of the fact that his cooperation with justice was purposeful. His opponents are depicted as exemplary monsters (which undoubtedly they were), but the film only marginally deals with Buscetta's colorful register and blood under the nails, and actually only at the very end. Watching it once is fine, but it doesn't make sense to return to the film. Overall impression: 60%. ()

Goldbeater 

alle Kritiken

Deutsch Anfangs herrschte leichte Verwirrung darüber, wer welcher Charakter ist und auf welcher Seite der Barrikade er steht. Dieses Durcheinander kann der Zuschauer jedoch nach der ersten halben Stunde irgendwie sortieren und dann die Rekonstruktion eines historischen Gerichtsverfahrens mit sizilianischen Mafia-Bossen genießen, deren vollkommen authentische Leidenschaft den Zuschauer gut unterhält. Die Rücksichtslosigkeit der Bosse, die blutige Morde auf den Straßen befehlen, steht hier erstaunlich im Kontrast zu ihrem anschließend ausgesprochen kindischen und absurden Handgemenge vor Gericht. Es ist ein wenig schade, dass die Zusammenarbeit zwischen Buscetta und Falcone nicht etwas besser genutzt wurde (der Charakter hätte im Film mehr Platz verdient, aber dafür gibt es andere spezifische Werke), aber innerhalb der Darstellung des langjährigen Prozesses, so genau wie möglich und in vollem Umfang mit Zusammenhängen, konnte dies wahrscheinlich nicht besser gemacht werden. Mit kleinen Vorbehalten bin ich zufrieden. ()

Othello 

alle Kritiken

Englisch Marco Bellocchio, for your utterly reckless, irresponsible, and god-awful use of a high-frame-rate digital camera in a film about the Cosa Nostra that takes place from the 1960s to the 1990s, I sentence you to nine years of community service, during which I expect you to reshoot the nighttime and interior scenes so that they don't look like they were shot on a phone. I have chosen a reduced sentence not only because of your previous clean record, but also because of my personal admiration for your ability to create a portrait of a strong, distinctive man through your everyday dialogue and lack of pathos without making him into an artificial idol. Your sentence begins today. Thank you. ()

Dionysos 

alle Kritiken

Englisch Can the space of a movie theater for watching cinema be replaced with something else? Not at all - otherwise the viewer would be deprived of the trailer for another film before the start of the actual film: in this case, an advertisement for the film La belle époque, in which pensioners create an experiential agency in a film studio set in the 1970s, so they can relive their first love there... It has also been proven that Alzheimer's disease is best stopped in older people by placing them in period settings, with original furniture from their youth, exposing them to their memories, etc... Although Bellocchio, in his age as an author, logically lost many of his artistic iconoclasm and formal inventions, he is not only still above the level of ordinary conventional cinema, to which this film belongs in terms of its category but also functions as Bellocchio's historical tribute to the Italian film belle époque: a blend of poliziotteschi and Italian politically-engaged police thrillers, within which Bellocchio created one of his famous films, Slap the Monster on Page One from 1972. Italians to this day prove that they are the best in Europe at making American films. ()