Inhalte(1)

The film reflects one of the painful parts of Czech history – the post-war resettlement of the borderlands. It centres around a group of people who move to an ostensibly pastoral village. The story is enriched with a criminal case which finally cements the whole community. The film has a distinct visual and acting authenticity. (Summer Film School)

(mehr)

Kritiken (3)

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Der kommerzielle Erfolg von Border Village ist nicht verwunderlich, denn drei Jahre später nutzte auch Václav Řezáč die Popularität des "Grenz-Easterns" und schuf mit Nástup einen verlässlichen soz-realistischen Bestseller. Verglichen mit dem actiongeladenen und ideologisch zugespitzten Werk von Řezáč, in dem tschechische Siedler Grabenkämpfe mit den Deutschen führen, ist Border Village eine allzu ruhige und einschläfernde Angelegenheit mit einem schwachen Bösewicht. Die vorherrschende Botschaft ist die der Kollektivität (eine Art ur-sozialistische Gesellschaft), eine leichte Kritik an den Bürokraten und ein ruhiger ideologischer Aspekt, der so typisch für Kunstwerke ist, die vor/nach dem Februar 1948 entstanden sind. Der Anfang des Films ist mehr als vielversprechend, die Ankunft im verlassenen und von den Nazis symbolisierten Severovo hat eine seltsame Atmosphäre der Angst und des Unbekannten, aber diese verblasst mit der Zeit, und was bleibt, ist ein schlecht konstruierter Brei aus Versammlungen und Feldarbeit. Die schauspielerische Komponente von Krejčíks Film funktioniert zuverlässig, ganz zu schweigen davon, dass die Besetzung mit aktuellen und zukünftigen Schauspielstars gespickt ist. Erwähnenswert ist der rückständige Landstreicher Karel Effy, der durch sein hölzernes, ausdrucksstarkes Spiel besticht... Leider hat Border Village nicht die Spannung des Grenzlandes, das später in der Kunst des sozialistischen Realismus als Raum für Action und detektivische Eskapaden diente. Und Border Village ist nur ein mittelmäßig gefilmter Rustikalfilm mit einer schwachen Spur von sozialistischer Ideologie und leider auch einer schwachen Spur von Drama. ()

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch Border Village is a very interesting movie, traditionally representative of its era. Any German person was the scum of the Earth and so the Czech people objectively banished their entire nation off the borders and then started moving in there themselves, simply taking the farm that they liked the most. Of course, that wasn’t the best nor the most appropriate solution that we could have done. Because brave Czechs were unafraid and so they decided to move into the uncertain area with everything that they had left from their home town. Sure, one must take the era’s propaganda into account. There probably wasn’t any other way back then. But on the other hand, the movieis very well-done. It shows the era’s mood, people’s opinions and the filmmaking craft is truly solid.The scariest of all is probably the ending where one realizes that people are always the same, no matter the era. The first family settling in the village takes over the responsibility and the head of the family becomes the mayor. The innkeeper doesn’t agree with that and once he gets the slightest chance to harm them, he immediately takes that chance and trash-talks the hell out of them. No matter the fact that the elected mayor is a person with sensible thinking who does the very best he can for democracy. But as soon as the innkeeper finds some dirt on him, everybody suddenly turns their back on him and if it weren’t for the final scene, the only rationally-thinking person would become an outcast whilst the murderer would become a hero. That radiates ignorance, bribery and all sorts of negative traits that keep holding on in our country and don’t ever seem to go away. ()

Werbung

Lima 

alle Kritiken

Englisch The infamous historical stage of the "gold-digging" of our Czech dovish characters in the borderlands is of course portrayed somewhat rosy, and it is a bit soaked in a slowly growing ideologisation, but what is most interesting is that 42-year-old Bohuš Záhorský plays a 70-year-old hunched old man and, wonder of wonders, he actually looks seventy. And it was a hit. This inconspicuous and rarely shown film today was seen by 2.5 million people in its time. ()

Galerie (1)