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Der wunderschöne Mund eines Müllschluckers, die Wellen des Meeres, die sich an der Küste brechen, ein paar Küsse – kurz: das tragikomische Leben in einer Metropole. In das triste, düstere Leben von Müllwagenfahrer Nikander und der arbeitslosen Supermarktkassiererin Ilona kommt plötzlich Licht und Glanz: Die beiden verlieben sich im regnerischen Helsinki ineinander, auch wenn ihre Annäherung recht verkrampft geschieht. Nikander und Ilona haben auch im Schatten der Gesellschaft die Hoffnung auf ein mögliches Paradies nicht aufgegeben. Vielleicht gelangen sie sogar dorthin, vielleicht mit dem Kreuzfahrtschiff… (Verleiher-Text)

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Kritiken (3)

Marigold 

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Deutsch Eine Lovestory aus dem Mülltonnenhinterhof. Das Beste an Schatten im Paradies ist Kaurismäkis kontinuierliche Ironisierung von Genrecharakteristiken sowie die absolute Resignation gegenüber starken Emotionen. Sowohl Outinen als auch Pellonpää sprechen hauptsächlich mittels ihrer Augen. Humor ist etwas vollends Ungezwungenes, das wir in der Tat leicht übersehen können, weil er aus dem Zusammenspiel vieler Komponenten resultiert. In dieser Hinsicht ist Kaurismäki einzigartig raffiniert - obwohl er mit einfachen Mitteln arbeitet, schafft gerade deren Harmonie (und Konfrontation mit den Erwartungen), die eine charmante Mischung an Übertreibung, Naivität, lakonischem Stirnrunzeln, Gesellschaftskritik und Sechsgroschenromantik zusammenfügt. Bemerkenswert ist ebenfals, wie beengend, "klein" und zugleich gemütlich dieser Hinterhof wirkt, obwohl er mit vollends archetypischen Geschichten über unerwiderte Liebe sowie Flucht aus dem existenziellen Grau herumspielt. Liebe blüht einfach überall, selbst in einem Behälter. Kaurismäki hat ihren Duft eben nur inmitten der Gestanks verrottendens Mülls entdeckt. ()

gudaulin 

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Englisch Shadows in Paradise could be characterized as a "proletarian romance" - but only if that were true. It is definitely not a film about mutual love, and labeling the film as a romance either means not understanding the rules of the genre, or what happens between the central couple. I have a feeling that even the director himself was not clear about the protagonists he created and where their relationship was heading. Nikander is a fool, inexperienced, and clumsy in relationships. Kaurismäki later exaggerated this type of character into absurdity in a subsequent film. Ilona has a very practical approach to relationships and never reached a state of falling in love with Nikander during any phase of their "interaction." In the beginning, there was a desire to have fun, but later a pragmatic inclination toward someone who could and wanted to offer more. Unlike the naive and manipulable Nikander, the lover from the middle class did not change Ilona's social status. Therefore, the final scene cannot be perceived as a traditional happy ending, certainly not for Nikander. Kaurismäki has always been known for his economical dialogues. Either they did not work for him, or he underestimated them. Here, the dialogic minimalism combined with "naive" acting, which the director traditionally requires from his actors, leads to the characters appearing somewhat retarded or at least temporarily "out of it." Even the endless cigarette stubs (almost everyone smokes almost everywhere, similar to early Fassbinder films) now seem strangely unnatural. I classify the film as one of Kaurismäki's works that did not impress me but also did not disgust me, and my overall impression is 55%. ()

angel74 

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Englisch A very successful beginning of collaboration between Aki Kaurismäki and Kati Outinen, whom I have grown to admire in his films. Here she was still quite young, and most of the time her expression suggested that she had everything under control. Then it's hard to win someone's heart, and the chosen one doesn't necessarily have to be a garbage collector. I just had to succumb to such a love story imbued with austere and succinct dialogues, served by Aki Kaurismäki with masterful exaggeration. ()