Der Exorzist

  • Österreich Der Exorzist - Director's Cut (mehr)
Trailer 3

Inhalte(1)

Eine teuflische Macht hat von der 12-jährigen Regan (Linda Blair) Besitz ergriffen, ihre Mutter Chris MacNeil (Ellen Burstyn) ist hilflos. Die zwei Jesuitenpater Lankester Merrin (Max von Sydow) und Pater Karras (Jason Miller) versuchen, das vom Bösen besessene Mädchen zu retten... (Warner Bros. DE)

Videos (3)

Trailer 3

Kritiken (12)

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Ich habe diesen Film zum ersten Mal im Alter von fünfzehn Jahren gesehen … In der darauf folgenden Nacht habe ich nicht viel geschlafen. Dann habe ich mir die Buchvorlage besorgt, las sie und stellte fest, dass dies wahrscheinlich die Ausnahme von der Regel ist, dass das Original besser ist als die Adaption. Und den Directors Cut habe ich bereits im Kino genossen. Den Exorzisten kannte ich auswendig, ich wusste, was ich wann und vom wem zu erwarten habe, wann welche Szene kommt (die wenigen weggelassenen hätten dort eigentlich auch nicht sei müssen, ein digitales Remastering hätte es auch getan) und trotzdem habe ich mir NOCH NIE IM KINO DERART DIE HOSEN VOLL GEHABT! Was Horrorfilme betrifft, so ist dieser unnachahmlich, weshalb mir fast jeder Film, der sich selbst als Horror bezeichnet, nur ein müdes Lächeln abringt. Die Exorzismus-Szene ist für einen Herzinfarkt gut. Es ist ohne Diskussion der beste Horrorfilm aller Zeiten. ()

POMO 

alle Kritiken

Deutsch Ein meisterhafter Horrorfilm, der sein Genre in ganz andere Dimensionen bringt, als ihm im Rahmen der zeitgenössischen Standards gehören. Die Psychologie der Figuren und die Intensität der Geschichte machen aus dem Film ein vollwertiges, nervenaufreibendes Drama, das man mit den besten Werken von Hitchcock vergleichen kann. ()

Werbung

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch The nowadays approach to ghosts in horrors is very different from the original Exorcist. I haven’t seen anyone look at the supernatural in such a pragmatic way as in this movie in a while. The contemporary horror movies take ghosts for granted. But in this movie it wasn’t like that. It was quite the contrary; they tried their best to convince the mother of the little girl that she was just sick. Fortunately the fans will be eventually rewarded because after the series of quite confusing cuts which totally ruin what would otherwise be some quite thrilling scenes, the ending scene full of exorcism starts and it is so amazing that it has no equalin the movie industry. It might be because it was one of the first of its kind. After the awkward beginning which in its own way creates the atmosphere of something like an anti-horror it eventually becomes more than a solid experience. ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch Superb film, flawless horror. There’s no need to praise the details, the rating speaks for itself (I actually don’t know what I would reproach). This film didn’t feel as old as it really is – time has left a deeper mark in much younger films – The Exorcist could meet even the stricter standards of today. ()

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch "I think I've lost my faith..." The book itself caused such a public commotion that Warner Bros snapped up the movie rights to it almost immediately. As well as the author, they chose a rising star in directing. William Friedkin. The Exorcist was everywhere in the press and on all people’s lips, mostly in a negative way. Which, as we know, is the best way of advertising. And the crowds just kept coming, the box office takings were huge. But for all the controversy, the bans, the movie theater operators’ arrests for unauthorized screenings, people fainting in the audience, moralist outrage and tales about the director terrorizing the crew at the time, they forgot about the movie as such and what it brought (not only) to the genre. The wide range of Academy nominations change nothing about that. Although in today’s world The Exorcist has aged in terms of shockingness, but it still works perfectly on the worrying basis of “what if". Chipping away at the certainty that nothing paranormal in our world exists. The five years younger, no less phenomenal Medusa Touch works with very similar “fears" of a direct encounter with the irrational. Or at least, that’s what I think... The best moments? Apart from the very well known ending, the muted dream sequence got to me most. But I was very disappointed by the absolute refusal to exploit the ingenious main musical theme. I simply can’t think why it was used so little in the movie. The Exorcist is proof that you need “just" three things for a good horror. A director with a skill for building up and gradually thickening the atmosphere, a good screenplay and, primarily, good actors. It’s a shame that such a conjunction occurs in this genre once in a blue moon. If you’re lucky. It’s good that The Exorcist at last received recognition from a filmmaking point of view. Both the movie and Friedkin certainly deserve it. ()

Galerie (241)

Verwandte News

Regisseur William Friedkin gestorben

Regisseur William Friedkin gestorben

07.08.2023

Der legendäre Regisseur William Friedkin, der vor allem für seine unvergesslichen Klassiker Brennpunkt Brooklyn und Der Exorzist bekannt wurde, ist im Alter von 87 Jahren gestorben. Das Ableben des… (mehr)