Inhalte(1)

1953- Youri Glinski, military doctor and General in the Red Army, is the head of a large family. He spends his time between the hospital, his home, his mistresses and drink. Everything changes when, on Stalin's order, the KGB organizes the "Doctor's Plot". Glinski has to flee. Arrested shortly after, he is sent to Gulag. With Satlin on his deathbed, Beria (head of KGB) frees Glinski and calls on his immense medical skills to save the Little Father of the People. (Pyramide Distribution)

(mehr)

Kritiken (3)

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Von Anfang an erweckt Germans Werk den Eindruck einer chaotischen Kakophonie von Klängen, disparaten Dialogen, kaum erkennbaren Figuren... Der Versuch, den Eindruck einer ungestylten Handlung zu erwecken, in der die Kamera (und damit der Zuschauer) nur zu Besuch ist, führt zu einem Gefühl der Verwirrung und des hektischen Laufens, das nur die Figur des Jungen und Erzählers in einer Person mit gelegentlichem Bellen zu lenken hilft. Das Gerüst der Handlung kristallisiert sich nur langsam unter einem Wust von falschen Tönen und Versatzstücken heraus; das Russland des Jahres 1953 gleicht einem absoluten Irrenhaus, dessen Bewohner (in diesem Film auf die Bewohner eines Hauses "reduziert") den Eindruck von übermäßig affektierten und unlogisch reagierenden Insassen vermitteln. Die deutsche Sichtweise ist typisch russisch, mit Ironie, scharfen Wendungen zur Tragik, Skurrilität und einem rasanten Erzähltempo, das auf den "ungeschulten" Betrachter verwirrend wirken mag, aber bei näherem Hinsehen offenbaren sich großes erzählerisches Geschick und Ordnung. Khroustaliov, mein Wagen! schildert die Atmosphäre der fünfziger Jahre in der UdSSR nicht nur aus der Sicht des einfachen Bürgers (des ständig geschlagenen und gedemütigten Heizers), sondern auch aus der Sicht der Elite (der zentralen Figur des Generals Glinski)... Sie sind jedoch durch eine grausame und manipulative Herrschaft der Macht geeint, aus der es kein Entrinnen gibt (schwarze Limousinen...). Die grundsätzlichen Fragen der Zeit werden mit bewundernswerter Leichtigkeit ins Spiel gebracht, und die Antworten bleiben aus, aber letztlich basiert dieses Stück auf einem "dokumentarischen" Wert. Der russisch-französische Film arbeitet meiner Meinung nach mit der gleichen Art von "realistischer" Metapher wie Kusturicas Underground, obwohl er in der Tat ad absurdum geführt wird und vom Standpunkt des Publikums aus nicht annähernd so lohnend ist. Das Talent von Alexej German ist unbestreitbar, aber seine Botschaft weist nur wenige starke emotionale Momente auf (vor allem die Vergewaltigung des Generals durch betrunkene Männer), ansonsten ist der Film durch seine schwarzweiße Kühle, die Distanz der Regie und die verwirrende Struktur eher nur etwas für geladene Gäste. Andererseits ist das aber kein Fehler. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch Russian and Soviet history has been one of my hobbies since high school, so I have quite decent knowledge about the Stalinist Soviet Union, the case of the Jewish doctors, and Stalin's death. I felt that Alexej German's film would be an interesting confrontation of the director's artistic ideas about that time period with mine. Honestly, after the first viewing, I felt like a beetle that had lost its way in an anthill because, even after an hour of desperate effort, I couldn't recognize anything in the film, the sequence of images, and the characters presented by the director. I couldn't finish the film, and originally, I considered giving it a Boo! rating. After a second viewing, properly prepared and informed about what awaited me, I managed to make it to the end credits, and I can change my review to a fair two stars. German did not consider the viewer at all and subordinated the film's structure to his artistic intention, which, I'm afraid, will be indigestible for the majority of viewers. His film is strong in its details, in individual scenes where he can perceive and capture the absurdity of life in late Stalinist Russia, but it fails as a cohesive story that should captivate the viewer and provide an overall picture of the era and the country. From this perspective, it is much better to watch titles such as Burnt by the Sun and The Feasts of Valtasar, or The Night with Stalin. Overall impression: 40%. It is a typical festival, or rather club, film with no chance of succeeding with a wider audience. However, there exists a minority of viewers who approach a film as a puzzle that needs to be deciphered, and they will probably derive genuine joy from German's film because understanding the chaos and bringing order to it will take a long time... ()

Werbung

Othello 

alle Kritiken

Englisch I could probably spend twenty years of my life just watching Alexei German's films on repeat. Untangling each scene in turn, looking for what's related to the main plot line, what's related to the minor ones, dissecting the characters, figuring out what's related to the plot at all, and if not, why it's in the scene in the first place. A total mayhem that ties together none other than a terrifying caravan of anonymous black limousines pulling out of a monumental Kremlin nest. From my personal point of view, Khrustalyov is a testament to the ultimacy of the cinematic medium in portraying a certain zeitgeist, a subjective insight, and the inherent chaotic and elusive qualities of human nature. ()

Galerie (8)