Inhalte(1)

In the story which is placed in Hungary of the thirties, the old husband has a car repair shop, the young man is the helpmate. The woman and the mate are encouraged to murder by a passion arisen between them. Their unsuccessful attempt ends in the hospital for the husband. The lovers leave the husband's house in the hope of a new life, yet the woman turns back from half way. The returning husband knocks the mate down and everything remains as it was. They go to town in three, the husband takes out a life insurance policy. On their way home the mate kills the husband who was just leaning over the hub of the car. The car pushed into an abyss with the dead body sitting in it, wounds him seriously, too. The attorney finds out what happened and accuses the man with murder. Having made the two lovers quarrel, the woman confesses everything. Yet at the trial the charge is dropped as it suits to the insurance company and the woman receives the amount due for the life insurance policy. The counsel retains his share from the money, then the copier clerk present himself for the rest. They do away with the blackmailer in joint forces, yet they become fed up with each other: the couple starts fighting with hatred. The woman suddenly announces that she expects a child. They celebrate their reunion by dancing in the amusement park. On their way back home both die as the car crashes into the abyss. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (1)

Marigold 

alle Kritiken

Deutsch Es wird vielleicht abgedroschen klingen, jedoch das überlange und meisterhaft komponierte Ende wiegt so viel, wie die alttestamentlichen Strenge. Eine raue und strikte Aussage über Schuld, Bestrafung sowie das Gesetz über den Gesetzen zeichnet sich durch eine fantastische Kameraführung aus, durch eine unvergessliche Auswahl der Hauptcharaktere, eine faszinierende Tonarbeit mit Klang (der zweite Plan infiltriert als Phantom die Atmosphäre des ersten) und vor allem durch eine brillante Regie. Obwohl der Film mit einem strikten Zitat aus der "Offenbarung" endet, vermerken wir hier immer noch eine gewisse Bedeutungsdynamik, die zwischen der Prophezeiung eines lakonischen Klägers sowie den beruhigenden Worten eines schmeichlerisch unterwürfigen Priesters entsteht. Fehér antwortet im Bezug zur Aporie über die Vergebung / Unverzeihlichkeit einer Sünde mit einer enorm zeremoniellen und faszinierenden Filmsprache, welcher sich unter anderem selbst Béla Tarr bedient. Es ist wohl eine kontemplative Ekstase, die offenbar ausschließlich in Pannonia blüht. ()