Bad Luck Banging or Loony Porn

  • Rumänien Babardeala cu bucluc sau porno balamuc (mehr)
Trailer 3

Inhalte(1)

Lustvoll, zügellos, explizit: Emi und ihr Mann haben großartigen und ausschweifenden Sex. Leider auch auf Video. Ihr sehr privater Pornofilm gerät irgendwie ins Internet und geht viral. Weil Emi eine Lehrerin an einer renommierten Schule ist, haben darüber sehr viele Leute eine Meinung. Wahrheitsgrad egal, Begründung überflüssig. Von moralisch empört über aggressiv anklagend bis vulgär beleidigend ist alles dabei. Emi muss antreten zu einem Elternabend der besonderen Art. Sie macht sich auf den Weg durch die groteske Alltagsbrutalität auf den Strassen von Bukarest. Über diesen Porno möchte seltsamerweise niemand einen Shitstorm verbreiten.
In der Hoffnung auf eine Verbündete stattet Emi der Schuldirektorin einen Besuch ab – doch weit gefehlt. Man muss doch den Eltern die Gelegenheit zur Aussprache geben. Doch die „Debatte“ gerät zum Tribunal – über konsensualen Sex, Pornografie, die Nazis, Wahrheit, Bildungstheorie und vieles mehr. Emi verlebt einen wahrlich schrillen Abend zwischen archaischen Affekten und manischem Meinungsfuror. Die Lehrerin wird plötzlich nicht nur für ihr Sexleben verantwortlich gemacht, sondern auch für die rumänische Geschichte des 20. Jahrhunderts, die Psychologie der Kinder im Allgemeinen und für die Emanzipation sowieso natürlich auch. Die Moral der Elternschicht? Man ist sich einig, dass man in Kürze bald wieder anderer Meinung sein wird. (Neue Visionen)

(mehr)

Kritiken (6)

Matty 

alle Kritiken

Englisch At its core, this a classic morality tale whose carnivalesque ending exposes the true characters of several hypocrites in response to one female teacher’s “internet bunga bunga”. It thus scores hits on targets that are so slow-moving that it is almost impossible to miss them. However, Radu Jude attacks social and narrative conventions with such a sense of absurdity and such vigour not seen in Eastern and Central European cinema since perhaps the films of Dušan Makavejev and other filmmakers of the Yugoslav Black Wave. ___ Jude approaches nudity and sexuality with a similar matter-of-factness as in the Romanian film Touch Me Not, whose poster hangs in the background of the opening sex scene. Though the couple spice things up with masks, dirty talk and leather whips, this is rather ordinary domestic sex, in which there is nothing disturbing, despite the events that follow. Much more offensive things happen on the streets of Bucharest in the opening part of the film, where vulgarisms and the sexualisation of women are a terrifyingly common part of life in the city. ___ The formalistic open-mindedness of the film’s three stylistically different chapters reflects the communicational impotence of the characters, who are incapable of listening to each other due to their age, class or religious differences, as well as the inwardness of their intellectually limited worlds. At the same time, a certain unkemptness, resulting from the rapid filming, amplifies the urgency of Jude’s critique. It is not a precise analysis of social conditions, but rather an angry eclectic shot at the viewers, who, perhaps only by silently observing, are in part responsible for the fact that negligible peccadillos distract from serious crimes and contribute to the division of society; that external appearances (in the form of a polished statue in a schoolyard, for example) are given precedence over internal values; that sexism, racism and nationalism are displacing democratic ideals. It is impossible to remain indifferent in the face of this barrage of seemingly empty observational shots (which actually overflow with meaning), unexpected connections, erect penises and quotes from Benjamin, Brecht, Eco, Kracauer and Kundera. Bad Luck Banging or Loony Porn is an ideal film for this age of apathy and probably the funniest winner of the Golden Bear. 85% ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch The excellent Radu Jude follows in the footsteps of his previous film “I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians” and once again harshly punishes Romanian society; and he makes us again shudders at how much of what we see can be applied to Czech reality. The film is basically about how the morally dull people who – at least according to Jude – make the majority of post-communist Romania are mentally incapable of distinguishing right from wrong and important from unimportant, and operate according to the formal morality of the nineteenth century or so. So the film presents a bunch of prudish morons, including a briber, a green brain from the army, a racist, a homophobe, a holocaust denier, an anti-Russian, and a conspiracy theorist, who blast a poor teacher who dared (imagine that!) to make a sex-tape with her husband, and you are immediately reminded of how Czech supporters of the biggest political trash persistently overlook the greatest moral sludge imaginable, but always reliably start complaining about lack of respect when someone writes that president Miloš Zeman is a treasonous whore – they only recognise the ugly word and that’s as far as their moral compass will go. ()

JFL 

alle Kritiken

Englisch Bad Luck Banging is a more intellectual, craftier and, in its work with form and concept, more anarchic How To with John Wilson, but instead of freewheeling New York storytelling, the depraved decadence of Bucharest stands out in a blend of documentary, theatrical and narrative approaches as if Radu Jude materialised not only his corona browsing history ranging from inessential facts and thought-provoking trivia through the weeds of autistic discussion-forum rants to porn. ()

Goldbeater 

alle Kritiken

Deutsch Der Abschnitt "Bad Luck" spiegelt einen Film wider, der sich den gewöhnlichen Bewertungskriterien entzieht, und es erscheint mir fast unangebracht, ihm irgendein Etikett aufzudrücken. Es handelt sich um eine sozialpolitische Reflexion in drei Akten, wobei der erste Akt als dynamische Version von Google Street View beschrieben werden könnte, der zweite Akt als dokumentarischer Essay über 100+1 Themen und der dritte Akt als stürmische Debatte über den kontroversen Kern der gesamten Handlung des Films. Es enthält anregende Ideen und der bizarre Humor funktioniert manchmal auch, dennoch hat mich diese seltsame Struktur nicht vollkommen überzeugt und vor allem in den ersten Dritteln hatte ich als Zuschauer ziemlich zu kämpfen. ()

Othello 

alle Kritiken

Englisch Somewhere recently I was joking that a period fresco shot in the Aleksei German method, i.e. a seemingly incoherent chaotic jumble of scenes full of half-crazed characters, is impossible to film in today's boring pragmatic environment. Lol, what an arrogant complainer I am. In reality, just set the camera on any spot in Bucharest and things happen. The first two thirds of the film are absolutely divine Bethlehem, partly because it’s still a film. It's not until the third act that it turns into a theatre of caricatures, where everyone is already sort of obligatorily chuckling because it's just a materialized gehenna of conflicting opinions on social media. And yet Radu Jude just can't master that "constructive, positive satire", and his resignation to Romanian society (which is practically the same as ours, sorry) will never even allow him to master it. And that's just as well. Except all I could do is stare for two hours at a woman walking through Bucharest where everyone is completely messed up. But they've got big cars. "Mathematics tells us what would happen if everything could be." ()

claudel 

alle Kritiken

Deutsch Während des ersten Teils habe ich gedacht, dass es vor allem ein Bad Luck und Loony Film ist, obwohl ich die sozialen Aspekte und die Kritik bei dem unendlichen Spaziergang durch Bukarest wahrgenommen habe. Bukarest ist sicherlich kein Kandidat für den Posten der schönsten europäischen Metropole. Diese Stadt fordert aber sicherlich zur sozialen Kritik auf. Der zweite Teil gehört in die alternative und experimentelle Kategorie, man könnte auch sagen – in die kreative Kategorie. Er hat meine anfänglichen Befürchtungen vertrieben. Dann kam der dritte Teil, der mich überzeugt hat. Dank ihm drücke ich beide Augen zu und bewerte den Film mit vier Sternen. War es ein Slapstick, eine bissige Satire, eine psychologische Dramedy? Vielleicht konnte sich Radu Jude nicht entscheiden. Der dritte Teil erfordert einen ziemlich soliden Überblick im Bereich der Literatur und der Geschichte. Er enthält auch Anspielungen auf andere Filme. Wenn man diese Kenntnisse nicht hat, kann man den Teil nicht genießen. Und mit rumänischen Realien kennen sich die meisten von uns wahrscheinlich nicht aus. Den dritten Teil und die Diskussion kann ich mir sehr gut in der Slowakei, in Polen, in Bulgarien oder in Ungarn vorstellen. Die Rumänen haben mich nicht enttäuscht, die rumänische Kinematografie sollte man verfolgen! ()