Inhalte(1)

1969: Baal (Rainer Werner Fassbinder), Lyriker und Anarchist, hat ein ambivalentes Verhältnis zur bürgerlichen Gesellschaft. Mal versucht sie, ihn zu vereinnahmen, dann stößt sie ihn wieder weg. Der Dichter führt ein unstetiges Leben: Wenn er nicht in seiner Dachkammer ist, streunt er umher. Sein Weg führt in durch Wälder und auf Autobahnen – und immer wieder zur Flasche. Er schläft mit vielen Menschen beider Geschlechter und schwängert eine junge Schauspielerin, doch bei ihr bleiben kann er nicht. Sie ist ihm eine Last, sein inneres Tier fühlt sich in einen Käfig gesperrt – ein Tier, das ihn zum Mord an einem Freund treibt. Aber ist wirklich er es, der sich asozial verhält? Oder doch die Gesellschaft? Adaption eines Bühnenstücks von Bertolt Brecht. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (1)

Dionysos 

alle Kritiken

Englisch In this film, Schlöndorff maintains the tendency from the beginning of his career, which focuses on the phenomenon of rebellion against society and its values, carried by strong individuality. Based on Bertolt Brecht's original work, the film updates the revolt of a poet who refuses to submit to either prevailing conditions or basic laws of human coexistence. Gradually, in its precise but alienating lyrical diagnosis, it distances itself from not only ridiculous bourgeois but also its own friends. /// Schlöndorff's placement of the play from 1918 in the contemporary setting evokes in the viewer (also thanks to the use of folk-rock music - hopefully that's what it's called - to underscore Brecht's original choral) thoughts of the Western counterculture or Eastern underground culture of that time. At its core, it is a strangely romantic idea that in a dive pub, a drunkard could step forward and start reciting verses... /// The casting of R.W. Fassbinder in the leading role of Baal was very fortunate - the enfant terrible of German film and culture of his time perfectly fits his role (which is essentially anti-Brechtian...). ()

Galerie (10)