Inhalte(1)

New York, kurz nach Ende des Zweiten Weltkrieges: Der junge Schriftsteller Stingo freundet sich mit den Exil-Polen Sophie und Nathan an. Stingo ist fasziniert von dem Paar, doch er spürt, dass die beiden etwas verbergen. Vorsichtig versucht er, die freundliche Fassade zu durchdringen und erfährt schließlich die schreckliche Wahrheit: Nur gegen einen leidvoll hohen Preis konnte Sophie dem Tod im Konzentrationslager Auschwitz entkommen – eine Entscheidung, die sie für immer verfolgt. Und auch Nathan umgibt ein dunkles Geheimnis. Erschütterndes, einfühlsam inszeniertes Drama von Regie-Ikone Alan J. Pakula, in dem Meryl Streep in einer großartigen Darbietung ihre Seele bloßlegt. Streep soll vor Pakula buchstäblich auf Knien um die Rolle gebettelt haben, für die sie sich einen polnischen Akzent aneignete und auch Deutsch lernte. Die Mühe hat sich gelohnt: Für ihre Glanzleistung wurde Streep mit dem Oscar und dem Golden Globe als “Beste Hauptdarstellerin” ausgezeichnet. Neben Streep liefert auch Kevin Kline als ihr geistig verstörter Geliebter eine respektable Vorstellung ab. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (3)

Lima 

alle Kritiken

Englisch A phenomenal performance by Meryl Streep. The film has two storylines, one taking place after the war, the other in the memories of the main character. While in the first case the film is not very convincing, Sophie's memories of her time in the extermination camp are absolutely horrifying and haunting. I'll never forget the shot of an emaciated Streep walking through the mud alongside the low pens crowded with Jews, with a massive, ominously smoking chimney in the background. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch Whereas the novel is maddeningly tedious in its incomprehensible penchant for detailing the interior of every room, the past of every minor character, and the main character's thought processes that do little to move the story in the right direction, the film runs extremely smoothly despite its scary runtime, sensitively choosing only the most important elements from the book and succeeding in evoking exactly the emotions and impressions that Styron, the author of the novel, was no doubt trying to evoke. The precise direction is not the only thing that plays a crucial role, there’s also the central trio of actors, who showcase their talents to the fullest, and Kevin Kline in particular deserved an Oscar for his portrayal of the contradictions and the hidden tricky nature of Nathan. Moreover, the scenes from Auschwitz are truly excellent both in content and form, and although they are secondary motifs, they leave by far the strongest impression. The only major weakness remains the slightly stilted theatrical dialogue – is it really necessary for the actors to look terribly enigmatic for five seconds first, and then slowly struggle to respond? But otherwise, this film (and the book too, no doubt) was the right choice. 85% ()

Werbung

DaViD´82 

alle Kritiken

Englisch Pakula should kiss Streep's feet, as she is the only, but proper, asset of this otherwise slavish and too unimaginative adaptation. ()

Galerie (170)