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Zugleich ein rassistisches Pamphlet und der erste Film, der im Weißen Haus in Washington vorgeführt wurde. In zwei Teilen wird eine Liebesgeschichte aus der Zeit des Amerikanischen Bürgerkriegs erzählt. Uraufgeführt als “The Clansman” und nach Publikumsprotesten drei Monate später in “The Birth of a Nation” umbenannt, wird der Film für die Wiederbegründung des Ku-Klux-Klans mitverantwortlich gemacht. Alle relevanten Rollen von Schwarzen und Mulatten werden von geschminkten weißen Schauspielern dargestellt, denn eine Berührung von schwarzem Mann und weißer Frau war in jenen Jahren undenkbar. Für die damals astronomisch hohe Summe von über 100.000 Dollar in neun Wochen gedreht, führte der Film zahlreiche Novitäten der Filmtechnik und Dramaturgie ein: Parallelmontage, Verwendung von realen Landschaften als Hintergrund, Nachtaufnahmen, Einsatz von Kamerafahrten, Nahaufnahmen, dramaturgische Inszenierung von Filmhöhepunkten und erstmals Schlachtszenen mit Hunderten von Statisten. Griffith kümmerte sich weniger um die inhaltliche Ausrichtung des neuen Mediums als um seine Ausdrucksmöglichkeiten und setzte Maßstäbe für das moderne Hollywood. In Deutschland war der Film erstmals 1966 im Fernsehen zu bewundern. (Verleiher-Text)

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lamps 

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Englisch The rightful king and forerunner of all narrative Hollywood tentpoles (never mind Gone with the Wind or Ben Hur), which in the span of 190 minutes both engagingly and unhesitatingly demonstrates and anticipates how classical narratives should and will guide and constantly hold the viewer's attention. In particular, the work with mise-en-scène and the cross-editing are perfect, and the final hour, when the story evenly builds up on three interconnected fronts, is a pure example of the director's ageless genius. It is undoubtedly the greatest and most inspiring work of the first twenty years of cinema, and as such it simply deserves a full rating. ()

kaylin 

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Englisch A lot has been written about how controversial this film is. Yes, it's racist. What can do about it today? Nothing. You don't have to advertise it. But I would like to point out its cinematic qualities. The way some of the battles are depicted, executed, and of course filmed here is absolutely incredible. The camera here isn't just static and moves, which was quite innovative. But it's not just that. For its time, it's incredibly epic. Just a few years after Méliès, we see exterior scenes with beautifully wide shots, as well as excellent close-ups. Sometimes partial camera shading is used for better focus on a scene. The film is often edited in a way that adds dynamism to it. Certainly, it's not quick-cut editing like we have today, but for its time, it was truly genius. The way President Lincoln's assassination is depicted is absolutely breathtaking; it immerses you completely in the events of the film. Griffith and his cinematographer chose excellent camera angles that further enhanced the atmosphere. Moreover, those dynamic scenes with the camera on the carriage are really impressive for their time. Yes, it’s racist, but it’s still a cinematic gem. ()

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