Inhalte(1)

Die 16-jährige Suzanne wird im Frankreich des 18. Jahrhunderts gegen ihren Willen von ihrer Familie ins Kloster geschickt. Zunächst noch von Madame de Moni, der Mutter Oberin beschützt, muss sie sich nach deren Tod den veralteten Methoden der neuen Oberin unterwerfen. Frankreich im 18. Jahrhundert: Die 16-jährige Suzanne wird von ihrer Familie ins Kloster geschickt. Nachdem sie als Novizin im letzten Augenblick das Gelübde, in Armut, Keuschheit und Gehorsam zu leben, das sie endgültig zur Nonne machen sollte, verweigert hat, wird sie wieder nach Hause geschickt. Doch sie erfährt bald, dass sie im Gegensatz zu ihren Schwestern die Frucht einer außerehelichen Beziehung ihrer Mutter ist. Um diese Schuld zu sühnen und die Familie vor dem finanziellen Ruin zu schützen, muss Suzanne ins Kloster zurückkehren. Zunächst noch von der ihr sehr verbundenen Mutter Oberin, Madame de Moni, beschützt, brechen nach deren Tod härtere Zeiten für die junge Frau an. Denn die neue Oberin führt grauenvolle veraltete Traditionen und harte Bußmaßnahmen wieder ein.
Statt sich ihrem Schicksal zu ergeben, wehrt Suzanne sich vehement und kämpft mit allen Mitteln, um dem repressiven klösterlichen Milieu zu entgehen. Sie beginnt detailliert ihr Leben im Kloster aufzuschreiben und es gelingt ihr, die Aufzeichnungen mit Hilfe einer befreundeten Schwester an einen Anwalt zu schicken. Doch das juristische Verfahren dauert, und so muss Suzanne Tag um Tag die sadistischen Schikanen der Mutter Oberin ertragen. Ihr Anwalt hat unterdessen ihre Schriften ihrem leiblichen Vater übergeben und außerdem die Versetzung in ein anderes Kloster erwirkt. Hier wird sie zunächst besser behandelt, doch ihren Frieden kann sie nicht finden. Denn die hiesige Oberin bedrängt sie mit psychischen und physischen Attacken. Suzanne aber gibt nicht auf und kämpft weiter um ein Leben außerhalb der Klostermauern. (arte)

(mehr)

Kritiken (2)

Malarkey 

alle Kritiken

Englisch I more or less understand why this movie has such a mediocre rating on this website. The Nun is a fairly quiet movie and the composer Max Richter is obviously an amazing composer of silence, although I must admit that he composes stellar movie soundtracksotherwise. But this time, I had to be won over by the actors and especially the camerawork which – in my opinion – was outright outstanding. I enjoyed all the footage of French convents and the landscapes that were only made more powerful with silence – which is something the movie didn’t shy away from. And all of that connected with a rebellious nun who still wasn’t rebellious enough for today’s standards. But what can you do, she was properly shocking for her time and I can’t rate it any lower than four stars, because this catharsis of Christianity at that timewas simply captivating. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch The filmography of director Nicloux does not exactly inspire great trust, and among his undeniable escapades and sins there is, among others, the unforgettable film Blanche, so I approached his new work with caution. Fortunately, that was unnecessary. The Nun is not a complete failure. It has good camera work, and I accept the cast without reservation. On the other hand, Nicloux is not very inventive in depicting the complex psychology of his characters, the main protagonist simply suffers, and life in the convent and its position in society is reduced to Suzanne's desperate attempt to escape the cage. The pace of the story corresponds to the slow and stereotypical life in the convent. The portrayal of the lesbian superior and her desire for the main protagonist is caricatured in Isabelle Huppert's performance, and I dare to say that was definitely not Nicloux's intention. Diderot's book had an important role in awakening the social elites during the Enlightenment and setting requirements for personal freedom of decision-making. Today, we have different struggles and live with different problems, so I feel that the depicted world bound by strict religious rules and based on a strictly religious view of the world will be distant, unpleasant, and incomprehensible to the current generation. And there is one more thing I should not forget. Suzanne never stopped being a member of the nobility, i.e., a narrowly defined privileged class. As mentioned in the film, poverty is terrible and a huge number of women at that time would gladly have exchanged their hunger and toiling in the fields for a fancy stay behind the walls. Freedom was still a very luxurious commodity in the 18th century, completely inaccessible to the overwhelming majority of the population. Religious supervision, arranged marriages, uncompromising social rules, serfdom, etc., together created a world that was no friendlier or freer than the one in the convent. Overall impression: 60%. ()