Inhalte(1)

Professor Doktor Faust (Johannes Zeiler) sucht beim Sezieren einer Leiche vergeblich nach der Seele im Körper. Der Universalgelehrte muss feststellen, dass die naturwissenschaftlichen Erkenntnisse, von denen er in seiner Jugend geschwärmt hat, keine ausreichenden Angaben beinhalten, wie die Welt oder das Leben wirklich ist. Daraufhin sucht der Doktor in seinem ewigen Streben nach Wissen ein philosophisches Gespräch mit einem Pfandleiher (Anton Adasinskiy). So staunt Faust nicht schlecht, als er bemerkt, dass der eigentlich unattraktive Mann auf Frauen eine unwiderstehliche Anziehungskraft ausübt und auch sonst über besondere Eigenschaften zu verfügen scheint. Auch Faust ist nicht frei von den Fängen der Liebe. So begehrt der vielseitig Gelehrte die junge Margarete (Isolda Dychauk). Doch das Liebesglück droht zu zerbrechen, als Faust während eines Streits in einem Weinkeller zwischen einem jungen Soldaten und dem Pfandleiher durch ein Missgeschick den Soldaten tötet. Dieser entpuppte sich als der Bruder von Margarete. Daraufhin schließt der Doktor einen verhängnisvollen Pakt mit dem Pfandleiher: Wenn dieser ihm zu einer einzigen Nacht mit Margarete verhilft, soll er dafür seine Seele erhalten. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (2)

Dionysos 

alle Kritiken

Englisch The greatest strength of the film is its greatest weakness: the counterpoint of matter and spirit, body and soul. The materiality of the body brilliantly intrudes into Sokurov’s otherwise typical slow flow and into lyrical classical/preromantic images. The repulsive bloated body of Mephisto amidst female purity in the beginning; Margarete’s beauty gradually ending in a shot of the vulva: the symbol of the gradual disturbance of the balance between soul and body, and the reduction of what is noble in a man (his disgust for God) to an animal (non)essence. Who introduced imbalance and Sin into the world of balance between soul and body? Who abandoned patient asceticism of knowledge, and who exchanged the promise of a constantly advancing future of science for one night with Margarete? The answer is also the answer to the question of why this typically religious interpretive framework is the film's greatest drawback: unlike Goethe's masterpiece, it completely flattens Faust's story into a Manichaean struggle between soul and matter - only Mephisto can come from the body, matter, and sex. Faust is no longer a self-destructive hero who has already achieved everything in knowledge and who joins forces with the devil to know even more, and thus he must also know what escapes science. Now he is just an impatient and defeated renegade of spiritual work, who succumbed to desire and ended up in a barren desert on his journey for bodily pleasures, which means the death of the body and the spirit. Sokurov's Days of Eclipse also took place in a desert, but the direction was the opposite: detachment from a filthy reality led upwards... here, falling away from God is inevitable. Therefore, the review must also be less. ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch An interesting adaptation of the classic, which is, on one hand, historically fairly accurate in the sense that there are indeed well-crafted sets and you get a clear sense of the time period. But on the other hand, it's also a film that has its dreamlike elements and works in that regard as well. Even so, that doesn't mean I actually enjoyed it, which is reflected in my rating. ()