Inhalte(1)

Rom brennt. Nero (Peter Ustinov) spielt dazu auf der Leier. Das Christentum strebt empor. Und die Kinobesucher standen Schlange, um sich diesen über Jahre gedrehten Filmgiganten, der für acht Oscars (darunter für den Besten Film) nominiert wurde, anzusehen. Robert Taylor spielt den Kommandanten einer Legion, dessen Liebe zu einer christlichen Sklavin (Deborah Kerr) die Kluft zwischen Römischem Reich und der zutiefst im Glauben verwurzelten Religionsgemeinschaft überbrückt. Und über allem waltet Nero. Er ist Caesar, Verrückter, Mörder ein kaiserlicher Gebieter über die spektakuläre, dem Untergang geweihte Pracht, die Rom einst war. (Warner Bros. DE)

(mehr)

Kritiken (1)

lamps 

alle Kritiken

Englisch A worthy adaptation of an excellent book, whose motivational and psychological scope the creators manage to portray with only few major changes. Though the film is far from perfect in this sense, and logically pushes the line of the Emperor’s persecution of the Christians, which leads to the climax in the arena, the romantic line and the rebirth of Vinitius’s personality, which were key in the novel, feel unconvincing. The ending lacks the desired emotional depth, but on the other hand, it successfully concludes the magnificent reconstruction of the Roman period that everyone associates with the cruel, matricidal and arsonist Nero. One of the most visually epic films of its era, though it suffers from simplification and the occasional kitsch. 75% ()