Inhalte(1)

Krieg und Poesie, Schusternägel und Revolution: Die Katastrophe des Ersten Weltkrieges bricht über ein verschlafenes russisches Provinznest herein. In diesem ‚Krähwinkel' hatte bislang die Schusterwerkstatt ihre Arbeit, die Damen flanierten sonntags am Dorfteich, Russen und auch Deutsche lebten friedlich Tür an Tür. Jetzt müssen die Schustersöhne an die Front und der alte Deutsche sein Haus verlassen. Bald treffen die ersten Kriegsgefangenen ein. Die Schusterstochter lässt sich mit einem ein; Russen prügeln ihn halb tot. Aber der Vater kann ihn brauchen: „Das ist kein Deutscher, sondern ein Schuster!" Die Soldaten an der Front wollen irgendwann nicht mehr kämpfen, der revolutionäre Funke springt in die Heimat über. Der deutsche und der russische Schuster marschieren vereint. (Berlinale)

(mehr)

Kritiken (1)

Dionysos 

alle Kritiken

Englisch A film divided between the 1920s and Stalinism - if we are to understand it as a return of Soviet cinema to the waters of conventionally constructed films. Outskirts retains some brisk and original editing, parallel montage, and a willingness to experiment from the avant-garde of the previous decade. However, it is fundamentally different in two aspects. The first, less important one, is Barnet's humor and lightheartedness, which he is not afraid to contrast with serious or politically serious messages. The second and crucial aspect is that Eisenstein and his colleagues’ film placed abstract historical processes and impersonal structures of historical events in place of main characters and declared the motivation of these "characters" to be their own logic - the internal logic of historical changes (of course, from the perspective of Marxist-Leninist theory). This was no longer the case with Barnett as he was already classical, so we only follow the destinies of individual humans against the backdrop of historical events. Stalinism and its "realism" would thus join hands with classical Hollywood in the 1930s, and only their ideological positions differed. ()