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Lydia Tár (Cate Blanchett) hat es geschafft. Die begnadete Dirigentin hat sich in der von Männern dominierten klassischen Musikszene durchgesetzt und befindet sich auf dem Höhepunkt ihrer Karriere. Mit ihrem Orchester plant sie eine mit Spannung erwartete Einspielung von Gustav Mahlers Fünfter Sinfonie. Doch während der Proben gerät die Welt der Star-Dirigentin immer mehr ins Wanken: Nicht nur die Beziehung mit ihrer Konzertmeisterin (Nina Hoss) gestaltet sich zunehmend kompliziert, auch frühere Lebensentscheidungen, Anschuldigungen und ihre eigenen Obsessionen drohen sie einzuholen. In den darauffolgenden Wochen entgleitet ihr die Kontrolle über ihr eigenes Leben immer mehr. (Universal Pictures Germany)

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Kritiken (5)

Lima 

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Englisch In places it pretends to be smarter than it really is, but the monstrously long runtime can't be defended, the editor must have gone on holiday somewhere. As an insight into an industry that not one per cent of the population sees, however, it is an interesting and almost voyeuristic look at the disintegration of one prominent figure that is at times riveting. And I would love Cate Blanchett even if she worked on Andrej Babiš's campaign staff. ()

3DD!3 

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Englisch The disintegration of life in the post-pandemic era, live... The composer Lydia Tár is not a very pleasant person. She’s a manipulative, arrogant professional who treats people like pieces on her personal chessboard, but with tact and a smile. But the moment they don't perform as they should, she smashes them to pieces. Yet her undeniable talent, enthusiasm for the cause and willingness to submit to the music and take it as her own permeate loudly throughout the film and the viewer must admire her despite all her negative qualities. Lead singer Todd Field mixes in paranoia, comments on cancel culture and lesbian family life (someone has to be the daddy). Cate Blanchett is mesmerizing with her performance and is confidently walking for the golden statuette for Best Actress. And to top it all off, beautiful music. A masterpiece, albeit little self-absorbed. ()

Kaka 

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Englisch A masterfully handled character study of a demonic conductor in the best performance of the year. Cate Blanchett plays a woman who is complicated, intelligent, manipulative and a lesbian on top of that. Overall, there is a sense of a focus on gender issues, but at the same time the film is also friendly to the ordinary viewer, who doesn't notice some of the details or doesn't attach importance to them, and enjoys above all Blanchett's fabulous performance – she doesn't hesitate even in extremely long dialogue passages, when the camera statically, almost voyeuristically takes her in and examines her every gesture. The length is the only significant weakness of the film, with a two-hour running time and the editing of some unnecessarily long passages (ironically, especially the musical ones), it would probably be a major Oscar favourite. Because apart from a great script, minimalist form and thought-provoking dramaturgy, this is a film from a milieu that is almost unknown to mainstream audiences and very interesting. ()

Goldbeater 

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Deutsch Genau wie ein kleines und dennoch lautes Triangel am Rand des Orchesters klingt dieser Film im Laufe der Zeit immer stärker in mir nach, zusammen mit all den bekannten und mit Preisen ausgezeichneten Filmen. Ab und zu ist es großartig, einen Film zu sehen, der sich zwar aktuellen Themen widmet, sie jedoch nicht einfacher gestaltet, sondern intelligent, komplex und mehrdeutig. Todd Field beherrscht dies alles und fügt es zudem in die Realität einer fiktiven Biografie, eines spannenden Dramas und einer fast geisterhaften Geschichte ein, was für geduldige Zuschauer eine sehr abwechslungsreiche Fahrt bereithält, die aus der Ferne betrachtet langweilig erscheinen könnte - was jedoch keinesfalls der Fall ist. ()

claudel 

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Deutsch Ich habe mich hereinlegen lassen und war der Meinung, dass es eine Lydia Tár gibt. Gleichzeitig zahle ich jedem einen Drink, der keine grundlegenden Kenntnisse über die klassische Musik hat und eine Stunde lang wach blieb. Die Laufzeit ist mörderisch und so sieht es auch aus. Das Ende ist absolut bizarr und schwächt die ziemlich hochwertige Darbietung in der Mitte des Films ab. Cate Blanchett spielt ausgezeichnet, nach dem großen Lob, das man überall sah, habe ich aber doch ein bisschen mehr erwartet. Ich habe über Mark Strong gelacht, ich hätte ihn in einem solchen Film wirklich nicht erwartet. ()