Und morgen war Krieg

  • Sowjetunion Zavtra byla vojna (mehr)

Inhalte(1)

Man schreibt das Jahr 1940. Disziplin und Pflichtbewusstsein, unbedingte Treue zu den Maximen der Partei und überlebensgroße Stalinporträts gehören zum Alltag der Klasse 9b eines sowjetischen Provinzstädtchens. Spiegel in den Mädchenwaschräumen sind für ihre Klassenlehrerin Valendra bereits eine ideologische Entgleisung. Um wie viel schwerer wiegt es da, dass in einer Geburtstagsrunde Verse des “Kulakendichters” Jessenin rezitiert werden. Die Geschichte wird ruchbar. Geschickt weiß die Valendra die naive Sina auszuhorchen und die zarte Vika Ljuberezki wird als Übeltäterin abgemahnt. Der Umgang mit Vika und ihrem Vater beeinflusst indes auch Iskras Denken. Mehr und mehr hinterfragt sie und gerät zunehmend in Widerspruch zu der linientreuen Auffassung ihrer Mutter. Es gibt nicht den Menschen allgemein, es gibt nur den Bürger unseres Staates und der hat die Pflicht, diesem zu dienen, erklärt die Mutter ihrer Tochter. Diese Pflichterfüllung veranlasst die Poljakowa mit Parteifunktionären über Ljuberezki, einen angesehenen Flugzeugkonstrukteur, zu sprechen. In der Nacht darauf wird er, ungeachtet seiner Bürgerkriegsverdienste, verhaftet. Vika droht der Ausschluss aus dem Komsomol und sie soll ihrem Vater, einem Feind des Volkes, abschwören. Vika bringt sich um. Tief betroffen nehmen ihre Mitschüler am Grab Abschied und Iskra hält trotz des Verbotes ihrer Mutter für die Freundin eine Abschiedsrede. Auch der von allen verehrte Schuldirektor spricht. Seine Worte, “nicht nur die Kugel tötet, auch Niedertracht, Feigheit, Gleichgültigkeit und Bürokratismus”, haben dramatische Folgen. Er wird suspendiert und aus der Partei ausgeschlossen. Der Fall Vika verändert die 9b und die Schüler fragen sich, ob das kommende Jahr besser wird. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (2)

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch This film reflects the social atmosphere and discussions about the past during the period of Gorbachev's perestroika in the second half of the 1980s, which was essentially a period of reformist communism. Tomorrow Was the War tries to come to terms with the era of the notorious Stalinist purges and show trials of the 1930s when a coerced confession was enough for the conviction of the accused and the discrediting of his entire family. The artistic form is refined, and the overwhelming majority of Russian films produced today can only look on from afar. However, in terms of content, it is simply a product of its time. The Stalinists and opportunists are portrayed in an exaggerated manner that borders on caricature, and there is a lot of pathos and ideology that simply had no place in real life. I have no problem with the fact that the film is influenced by some ideology because, after all, the film tries to revive old humanistic ideals. But I simply do not believe many of the dialogues, gestures, and decisions of the characters. This part of the film falls behind in execution. Overall impression: 65%. ()

Dionysos 

alle Kritiken

Englisch Aware viewers immediately see in the human struggle of moral principles and cruel utilitarian conventions a typical example of the "schizophrenia of communist totality" or something similar, as if it only existed in barbaric communist Russia (and the Third Reich, pushed into the same, no less ideological, category of "totalitarianism" as the USSR for current ideological reasons). When we dream the dream that we could only have been truly evil in some sort of past life and somewhere else, we no longer have to fear that we could really be evil today - liberal democracy and the free market inherently exclude that! Fortunately, the Russians knew and know from experience that all social systems are bad, and that is why they can make such good films. The motive of perestroika here lies in the fact that the virtues and principles of good communists and citizens of the USSR (whether we think they are good or not, or real or not, as presented in the film) were betrayed by Stalinism and its carriers, but not defeated. This was largely achieved, although of course not completely, through the deadly war, which, along with late post-war Stalinism, helped suppress the older honorable principles of the revolution. Perestroika thus aligns itself with these ideals, personified in the film by the Komsomol youth, the youth of the party, and the whole USSR, which was torn apart by Stalinism and then Brezhnevism before perestroika came. In politics, this found reflection in Gorbachev's return to Lenin. ()