Inhalte(1)

1958 zieht es Katja, Ludmila und Antonina aus der Provinz nach Moskau, wo sie das Schicksal schließlich zusammenführt. Gemeinsam arbeiten sie in der Fabrik und leben in einem Wohnheimzimmer. Obwohl ihre Lebensentwürfe nicht unterschiedlicher sein könnten, verbindet sie die Suche nach Glück. Letztlich aber folgt ein Hindernis dem nächsten: Katja, mit der berühmten Verwandtschaft und dem Traum von einer Hochschulkarriere, fällt bei der Aufnahmeprüfung durch. Ihre große Liebe, der Kameramann Rachkow, der sie schwängert und dann aber sitzen lässt, bringt sie schließlich dazu, den Männern gänzlich abzuschwören und eine steile Karriere bis zur erfolgreichen Fabrikdirektorin zu beginnen. Ludmila und die blondschopfige Tonia hingegen scheinen von vornherein den richtigen Weg zum Glück gefunden zu haben: Tonia angelt sich einen braven Moskauer, Ludmila den Profisportler Gurin. Doch der Schein trügt. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (2)

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch The movie received an Oscar and is supposed to be one of the most commercially successful Soviet films, although this is a relative concept because true commercialism could not be discussed in the Soviet distribution system, where it was always more about educational and propaganda functions. The awarding of Oscars was always to a considerable extent subject to not only commercial but also political interests, so the awarded prizes are usually the result of certain fashion trends or social calculations, as in this case. It was the end of a wave of political détente between the two superpowers, which roughly falls within the functional period of Jimmy Carter, and so the American Academy decided to reward the wave of mutual cultural exchanges and increased interest in Soviet culture with an award for the best foreign film. Truth be told, I think this choice speaks more about the incapacity of Soviet cinema because if this is the best it can do, then God help us. It is a typical Soviet melodrama with nonsensically drawn-out runtime, unremarkable characters, and outdated conception, which testifies both to the fact that Soviet cinema was isolated from its Western counterpart, where big things were happening at that time, such as in the field of independent film, and to the fact that the creators really didn't have to cater to the audience, as attendance was not a measure that determined film production. I will be harsh and say that if the runtime was shortened by an hour, if the script worked on the dialogues and the actors, who, in fact, quite often resembled startled fish, it would still be a mildly average film on a global scale and in the respective genre. Not to mention that the attitudes of Soviet heroines and their behavior would make American and Western European feminists blink. On the positive side, ideological stances, so typical for Soviet production, are significantly downplayed in this case, but with closer observation, they can still be unmistakably identified. Overall impression: 35%. ()

NinadeL 

alle Kritiken

Deutsch Das ist vielleicht ein Melodram. Zwei Episoden voller Lebensgeschichten dreier Frauen von nebenan. Und diese wunderschön aufdringliche Melodie... Alexandra... Alexandra... Es überrascht mich nicht, dass gerade dieses Werk von Mosfilm auch im Westen erfolgreich war, denn Moskau glaubt den Tränen nicht ist einfach ein angenehm anzuschauender Film, die Darstellungen sind nicht pathetisch, und wir spazieren beiläufig durch zwei Jahrzehnte nach dem Beginn der Tauwetterperiode. ()