Inhalte(1)

In seinem zweiten Fall als Hercule Poirot landet dieser auf einer luxuriösen Dampfschiffsreise auf dem Nil. Als die frisch verheiratete, wohlhabende Linnet (Gal Gadot, 'Wonder Woman') ermordet aufgefunden wird, hat es der Meisterdetektiv nicht leicht - denn alle Mitreisenden haben ein Motiv. Die betuchte, junge Erbin Linnet Ridgeway hat den nicht vermögenden Simon Doyle geheiratet. Die Flitterwochen verbringt sie mit ihm auf einer Nilkreuzfahrt in Ägypten. Der Meisterdetektiv Hercule Poirot stößt zufällig zu der illustren Reisegruppe. Kaum ist er an Bord des Luxusdampfers, muss er seinen kriminellen Spürsinn unter Beweis stellen. Linnet wird tot aufgefunden und alle Mitreisenden scheinen ein Motiv für den Mord zu haben. Ein verzwickter Fall für Poirot. (ORF)

(mehr)

Kritiken (10)

Lima 

alle Kritiken

Englisch At the beginning Branagh unnecessarily illuminates the reason for the moustache, he probably thinks we viewers are complete idiots, and then in artificial digital sets, coloured like gypsies' nails, he decides to desecrate an otherwise quite nice piece of literature. I wouldn't have expected this from him, someone with a theatre background. ()

EvilPhoEniX 

alle Kritiken

Englisch Hercule Poirot for the second time, and another borefest. Murder on the Orient Express is one of the few films where I fell asleep in the cinema, and Death on the Nile has a similarly leisurely pace, but thankfully it didn't cost me my cinema ticket. Nothing happens for an hour, nothing at all. They introduce uninteresting characters in an uninteresting way with uninteresting dialogue, but fortunately in a fairly attractive setting (Egypt, the Nile) – a minor plus point compared to a Train – but I still found it woefully underwhelming. I don't find Hercule Poirot interesting as a detective, he doesn't have any gripping, revolutionary investigative methods, nothing to stand out, he's an intelligent gentleman doing his job but it doesn't add much to the viewing experience. The wait for a murder here is longer than the wait for a payday, and on top of that it's just the usual uninterestingly rendered murders in every other B-grade crime series. I don't see how a fan of Se7en, Hannibal and the like, where everything from the murders to the actual investigation works, can be satisfied with the outcome here. I was counting on at least the final reveal, where an interesting twist might come, but even that is readable from the opening minutes, even without knowing the source material. For me, the prototype of the most useless and least attractive crime drama that the world may see. Only pensioners can be entertained by this. Decent visuals, fine actors, but everything else completely passed me by both cinematically and as a viewer. Story 3/5. Action 0/5, Humour 2/5, Violence 1/5, Fun 2/5 Music 3/5, Visuals 4/5, Atmosphere 3/5, Suspense 2/5, Emotion 2/5, Actors 3/5. 4/10. ()

3DD!3 

alle Kritiken

Englisch Perhaps I liked this even more than Orient Express. Branagh is excellent as Poirot and his black and white flashback is the most powerful scene of the entire movie. Although your can hear the paper rustling as for the detective crime plot, the acting ensemble gets the very most out of it. Emma Mackey is just fantastic. And we get to see Armie the Cannibal in his last role as well. Really, really good. ()

NinadeL 

alle Kritiken

Deutsch "Tod auf dem Nil" hatte schon immer etwas Luxuriöses, Fantastisches, Erstaunliches an sich. Wir haben sogar bis 1985 auf eine Übersetzung des Originalromans von 1937 in tschechischer Sprache gewartet, aber schon vorher hatte die Verfilmung mit Ustinov den Roman berühmt gemacht. Später gab es die Serie mit Suchet. Und in diesem Jahr können wir die hervorragende neue Version mit Branagh abhaken, auf die wir die gesamte Pandemie über sehnsüchtig gewartet haben. Natürlich war es ideal, sich den neuen Mord im Orient-Express (2017) in Erinnerung zu rufen, um ein besseres Erlebnis zu haben. Ich wünschte, es gäbe noch ein paar wunderbare Spielfilme wie diesen, denn Branaghs Verhältnis zur Welt von Agatha Christie ist nicht nur klug, sondern auch respektvoll und mutig. Er bietet atemberaubende Aufnahmen der gesamten Nilkreuzfahrt, Regiearbeit mit sehr interessanten Schauspielern, neben der statuesken Gal Gadot gibt es die klassisch perfekte Annette Bening, das Paar Jennifer Saunders und Dawn French... Das Sahnehäubchen war eine stilvolle Vorführung im Boutique Cinema Přítomnost. ()

Kaka 

alle Kritiken

Englisch At times Death on the Nile looks like a modern theatre play, at times like a largely impressive colouring book, which is inappropriate for a film of this type. The whole thing is a little bit flat, sweaty, going for power, or rather for effect. Branagh's Poirot is OK, but the rest of the cast is mostly jerking and prancing around. What's missing are real visuals, decent camera work, real sets and, most importantly, a better plot. ()

D.Moore 

alle Kritiken

Englisch I'm giving it one more star than Murder on the Orient Express, mainly because Death on the Nile is not just "another Hercule Poirot mystery", but it's a Hercule Poirot mystery that is about Hercule Poirot in addition to the search for the murderer. Kenneth Branagh and co. tried that last time, but it's only here that it works – this time I was as interested in Poirot as I was in how the case was developing, and I didn't really care that the case was notorious and I already knew the killer. With Death on the Nile, Branagh's Poirot becomes the second best Poirot, and the film's conclusion, its last shot, is already one of the most memorable cinematic moments for me. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch An extremely precisely executed whodunit, where I also experienced a rather strange and welcome paradox – I had not read the book and did not know the outcome, but I guessed the culprit quite soon after the fatal act, and it didn’t bother me at all and it didn’t seem like a weakness, but an intention, because Branagh wonderfully focuses the attention on the process of accumulating clues rather than deepening the mystery. Throughout the film, we’re almost completely aligned in our knowledge with Poirot, who sees or hears everything (and when he lies drunk outside the action, he hears everything from innocent and reliable witnesses) and we deduce with him – and can also suspect with him – who is behind everything, but concentrate only on finding the evidence scattered all over the mise-en-scène (or rather, missing from it – the red paint, the lost scarf), which the script brilliantly and rhythmically signifies, as well as the traditionally convoluted mutual past of the actors. Guessing the ending, then, isn't the film's fault, but perhaps its dominant feature – that it can be this entertaining and subtle just in the way it connects the viewer to the investigating protagonist (even emotionally, thanks to the framing prologue and epilogue) is something I really praise Kenneth for. Very nice visuals and great cinematography, which is equal to Steven Spielberg's works in the sophistication of space. I’m already looking forward to my impressions after a second screening. 90 % ()

Goldbeater 

alle Kritiken

Deutsch Es ist nicht so eine oberflächliche, glänzende Starshow ohne Mehrwert wie der vorherige Mord im Orient Express, der mich völlig kaltließ. Diesen Film habe ich im Vergleich dazu im Kino genossen. Die Schöpfer haben hier keine Angst, die Handlung leicht zu verändern, und so war ich am Ende auch mit dem Verlauf überrascht, trotzdem ich das Ende der Geschichte kannte, in dem wir uns auch auf eine unverblümte, leicht pessimistische Botschaft einstellen können. Daumen hoch dafür. ()

Stanislaus 

alle Kritiken

Deutsch Nachdem ich bereits Verfilmungen mit Ustinov und Suchet gesehen hatte, ging ich an den neuesten Tod auf dem Nil heran wie an ein richtig beschriebenes Blatt "Papyrus". So konnte ich die Krimihandlung nicht ganz wertschätzen, weil ich wusste, wer hinter allem steckt - aber das ist mein Problem. Daher habe ich mich mehr auf die schauspielerische Leistung, die visuelle Präsentation und mögliche Neuerungen gegenüber der Vorlage und früheren Filmen konzentriert. Schauspielerisch wirkte Tod auf dem Nil auf mich verlegen, auch was die einzelnen Leistungen angeht. Visuell hat der Film durchaus etwas zu bieten, allein schon durch die Verortung der Handlung in Ägypten und auf einem Schiff, aber einige Szenen wirken zu künstlich und aufgesetzt. Branaghs Verfilmung unterscheidet sich vom Konzept her deutlich von der Buchvorlage: Die Eröffnungssequenz, die den Grund bzw. die Ursache dafür, dass Poirot Schnurrbart trägt, zeigt, hätte ich gerne gekürzt oder als Rückblende in die Handlung eingefügt, und die unnötige Sexualisierung der Figuren hat mich etwas gestört (sinnliche Spannung lässt sich auch weniger offensichtlich aufbauen). Andererseits störten mich die geringfügigen Änderungen an den Figuren in Bezug auf Geschlecht, Opfer usw. nicht. Tod auf dem Nil ist eine ansprechende und moderne Version von Poirot, die allerdings in den 1930er Jahren spielt und sicherlich vor allem denjenigen gefallen wird, die mit der Vorlage und den anderen Filmen nicht vertraut sind, ich persönlich hatte jedoch den Eindruck, dass man es auch anders (und besser?) hätte machen können. ()

Remedy 

alle Kritiken

Englisch Unusually personal considering the character of Poirot, however the pre-title sequence in the trenches is one of the most powerful. It's actually takes a while to get going, it's just that Kenneth Branagh has the whole thing so beautifully shot and voiced that there’s not so much as a though of boredom. The seemingly drawn-out exposition in particular starts to make very good sense later on, and once the anticipated "whodunit" kicks in, it picks up in a big way. All in all, this is a really well done mainstream piece that respectably draws on its classic source material while being utterly professional and ultra-modern in its portrayal. If Branagh delivers another Poirot case in a similar style a few years from now, I’m definitely on it. [75%] ()

Verwandte News

Oppenheimer schon sehr nah an einer Milliarde

Oppenheimer schon sehr nah an einer Milliarde

17.09.2023

Der hervorragende Streifen Oppenheimer unter der Regie von Christopher Nolan (Inception, The Dark Knight) steht kurz davor, die mythische Marke von einer Milliarde Dollar zu erreichen. Er ist jetzt… (mehr)