Inhalte(1)

Als der jungen Valerie eines Nachts ein paar Ohrringe gestohlen werden, erwacht sie gerade noch rechtzeitig, um den Dieb davonlaufen zu sehen. Siel läuft ihm nach, doch auf ihrem nächtlichen Streifzug wirkt alles auf einmal seltsam fremd. Als am nächsten Tag eine Truppe Schausteller in ihr Dorf kommt, um für ein Hochzeitsfest zu spielen, bekommt die bisher heile Welt von Valeries wohlbehütetem Zuhause langsam Risse. Eine furchterregende Fratze lächelt sie aus der Menge an und auch ihre Großmutter scheint irgendwie verändert, während Vampire, lüsterne Priester und Dämonen im Dorf plötzlich ihr Unwesen treiben. (Bildstörung)

(mehr)

Kritiken (4)

Lima 

alle Kritiken

Englisch It's remarkable that something like this was made at a time of already solidifying normalisation, when many of the new wave filmmakers were already banned. This is a difficult film to grasp, unclassifiable by genre, something between horror and dark fairytale, a poetic narrative that can't be taken with reason, rather just felt. But even more than Jireš's bold approach to the viewer (a kind of "here you have it and deal with it as you wish"), I appreciate the work of the artist Ester Krumbachová, who did a great job and many of her visual compositions are unforgettable. For many viewers, the result is a hard-to-digest cinematic experiment, which I quite enjoyed for its otherness, but which was a tough nut to crack in places. Of course, it's good to know that pedophiles wear a necklace made of animal teeth :o) ()

J*A*S*M 

alle Kritiken

Englisch Can I like a film with line: "Valery, my father is a polecat!"? I don’t think so. ()

gudaulin 

alle Kritiken

Englisch The poetic horror Valerie and Her Week of Wonders - based on the poem by Vítězslav Nezval - is, from a formal perspective, one of the most intriguing films in Czechoslovak cinema. Despite its aesthetic uniqueness, it has found a relatively small but dedicated group of fans worldwide. Jaromil Jireš succeeded in creating a unique atmosphere of mystery, with the artistic contribution of Ester Krumbachová adding to its visual uniqueness. Furthermore, the choice of the main actress was fortunate, as Jaroslava Schallerová, despite not being a professional actress, managed to imbue her character with exceptional fragility and the charm of a girl entering puberty and beginning to perceive her femininity. It's lightly erotic, dreamy, and fantastical. Overall impression: 95%. This film is certainly not suitable for horror fans expecting a terrifying, bloody spectacle. ()

Stanislaus 

alle Kritiken

Deutsch Ein in seiner Konzeption und Verarbeitung sehr unkonventioneller Film aus tschechischer Produktion, in dem sowohl phantastische, erotische als auch lyrische Elemente aufeinanderprallen, was zu einem originellen Eindruck führt. Ich persönlich war von dem Film jedoch nicht beeindruckt. Dennoch muss ich die vielen dargestellten Szenen, die schöpferische Phantasie und den Mut, so etwas zu machen (angesichts des Alters von Jaroslava Schallerová), würdigen. Um ehrlich zu sein, weiß ich nicht genau, was ich von diesem Film als Ganzes halten soll. ()