Inhalte(1)

World War Two had ended in Europe, but still raged across the wide Pacific. And in a string of armed encampments stretching in a crescent from Lone Pine, California to rural Wyoming and Montana, indigenous Japanese Americans remained incarcerated in concentration camps which saw American citizens imprisoned for the duration, solely on the basis of their ethnic origin. Racial hatred was rife against all ethnic Japanese, an American phenomenon misdirected against our own in the wake of Pearl Harbor; but which interestingly left our huge German-American population virtually unblemished. All of this was still at a fever pitch when, in June of 1945, two months before V-J Day, James Cagney, through the production company he owned with his brother, William, produced and starred in Blood on the Sun, one of the most powerful films to try to explain exactly how the Japanese "Co-Prosperity Sphere" came into mortal conflict with the United States. Based on historic fact, this riveting, brutal, action-packed motion picture traces the unintended unveiling of the dreaded Tanaka Plan for Japanese world domination of which the "Co-Prosperity Sphere" was the outpictured façade. Cagney portrays an American reporter toiling in pre-war Japan who, completely innocently is given for safekeeping a purloined copy of the secret plan by his newspaper buddy, Wally Ford. The Japanese know Ford has uncovered their secret, and are willing to perform any act - including murder - to prevent it (and their true intentions) from being revealed before they were ready to strike. (Verleiher-Text)

(mehr)

Kritiken (1)

D.Moore 

alle Kritiken

Deutsch Ein gelungener Spionagefilm, der auch nach so vielen Jahren einen soliden Schwung und Pep hat. Er strotzt zwar von amerikanischem Patriotismus, aber das lässt sich im Hinblick auf das Entstehungsjahr leicht entschuldigen. James Cagney ist ein knallharter Typ, für den es kein Problem ist, Japaner von einem Ende des Raumes zum anderen zu schleudern (nur bei dem Abschlusskampf ist für ihn wahrscheinlich ein Stuntman eingesprungen), gleichzeitig charmant zu sein und eine gefährliche und schöne Frau zu verführen. Alles wurde ausgezeichnet aufgenommen, es gibt auch sehr dramatische Momente (das Harakiri)… Ich gebe dem Film viereinhalb Sterne. Schade, dass am Ende der Satz gesagt wurde, dass man dem Feind erst dann verzeihen kann, wenn man mit ihm quitt ist. Er war überflüssig und fast unangebracht. Es hätte gereicht, wenn man sich nicht die Hand gereicht hätte und schweigend weggegangen wäre. ()